همانطور که در یکی از گفتارها، تاکید کردم که بازاریابی اینترنتی صرفاً قرار دادن بنر سایتتان در سایر سایتها نیست ( برای مشاهده اینجا را کلیک کنید ) مدتی پیش مصداق عینی این گفتار را در سایت آپارات مشاهده کردم.

یکی از سایتهای تازه تاسیس با نام ” لبخاند ” که در زمینه اشتراک گذاری عکس فعالیت می کند بنر خود را در سایت آپارات به نمایش گذاشت.همانگونه که بنر مذکور را در زیر مشاهده می کنید ذکر چهار نکته در مورد تبلیغات این سایت، نکات آموزنده ای در بر دارد:

بنر گیف

1-اجاره جایگاه های تبلیغات بنری در آپارات ماهانه بین حداقل 5 میلیون تومان می باشد.مدیران سایت لبخاند برای این جایگاه حاضر به صرف هزینه های میلیونی شدند اما چند ده هزار تومان برای طراحی یک بنر متحرک گیف در نظر نگرفتند.این امر مصداقی بر اوج غیر حرفه ای بودن برخی از فعالان کسب و کارهای اینترنتی می باشد که ساده ترین الفبای مارکتینگ آنلاین را ندانسته و یا در نظر نگرفته اند.

2-سایت اشتراک گذاری عکس، ایده جدیدی نبوده و با وجود سایت مشابهی چون لنزور، در صورت تمایل به فعالیت در این حیطه، باید برای تبلیغات بنری صفحات فرود اختصاصی و کمپینهایی طراحی کرد که کاربر کلیک کننده به عضویت و فعالیت در سایت ترغیب شود. ( در تبلیغ بنری لبخاند، بنر به صفحه اصلی سایت ارجاع داده می شد )

3-استفاده از شعارهای کلیشه ای ” تفاوت را احساس کنید ” علاوه بر اینکه اثر منفی بر روی کسب و کار شما می گذارد بسیار مبهم می باشد.اگر خودتان را جای کاربر قرار دهید، کاربران با مشاهده جمله ” با لبخاند، تفاوت را احساس کنید ” ابهامی در درک ماهیت تفاوت سایت شا در ذهنشان ایجاد می شود.لذا باید در انتخاب جملات تبلیغاتی، جملاتی ساده، واقعی، شفاف و اثرگذار انتخاب کنید. مثلا: لبخاند؛ آرشیو تصویری لحظه های زندگی – لبخاند : جهان مجازی تصاویر و امثال این موارد.

 4-هیچ وقت کاربران را نادان و ناآگاه فرض نکنید.اکثر علاقه مندان به عکس و اشتراک گذاری عکس به خوبی می دانند که در زمینه اشتراک گذاری عکس، بزرگترین و محبوب ترین سایت ایرانی، لنزور می باشد.لذا استفاده از توصیف نادرست ” محبوبترین سایت تصویری ایران ” برای سایت تازه تاسیس دروغی بیش نبوده و سبب طرد کاربران و مخاطبان خواهد شد.به عنوان مثال، اگر همین سایت در تبلیغاتش، خود را به عنوان دومین سایت برتر و محبوب اشتراک گذاری عکس معرفی می کرد ( در حالی که این امر حقیقت ندارد! ) در نگاه کاربر بسیار صادقانه تر و قابل باورتر بوده و در جذب اعتماد و توجه کاربران موفق تر عمل می کرد.

ختم کلام آنکه، برای انجام کارهای بزرگ، یا باید بزرگ باشیم و یا از بزرگان درس گرفته و از تجارب آنها پیروی کنیم.لذا قبل از صرف هرگونه هزینه ای برای فعالیتهای بازاریابی کسب و کار اینترنتی تان، بیشتر فکر کرده و با برنامه عمل کنید.