همه روزه شاهد ظهور کسب و کارهای اینترنتی جدید در سطح وب هستیم که همه با امید کسب درآمد و/یا افزایش سود کسب و کار خود به سمت اینترنت آمده‌اند. اما در این بین تنها تعداد محدودی میتوانند برنامه‌های خود را عملی کرده و سود مد نظرشان را حاصل نمایند.

بدون شک تفاوتی بین وب سایتهای موفق و وب سایتهای ناموفق وجود دارد که در این پست میخواهیم سه نکته بسیار مهم در این رابطه را مورد بررسی اجمالی قرار دهیم:

۱. محتوای سایت

نخست ببینیم محتوا چیست؟ منظور از محتوا تمام تصاویر، متون، ویدئوها، فایل‌ها و هرچیز دیگری است که در سایت دیده می‌شود و از طریق آن‌ها نسبت به برقراری ارتباط با مخاطب، اقدام میگردد.

اما محتوای سایت از چه جهت اهمیت دارد؟

وب سایتی را تصور کنید که کارش فروش لباس است. در بدو ورود به سایت، لوگوی آن نظر شما را جلب میکند چرا که بسیار آشناست! بله لوگوی سایتی دیگر کپی شده و یا از نمونه‌های رایگان سطح وب هست که ادیت گشته و به عنوان لوگو مورد استفاده قرار گرفته است. خب آيا شما به وب سایتی که لوگوی خود را با این شرایط آماده کرده، اطمینان میکنید؟ من که نه!

اما از لوگو میگذریم و به متون میرسیم. بخشی از متون همان متون پیش‌فرض هستند که خیلی جاها میبینیم مثل: ما بهترینیم، قیمتهای ما مناسب‌ترین هستند، ما تکیم و …! بعد از این شعارهای عمومی، تکراری و تا حد زیادی زننده، میرسیم به معرفی محصولات. در بخش معرفی محصولات، مدیر سایت اسم مدل و جنس آن را نوشته است و دیگر هیچ اطلاعات دیگری درج نگردیده است. آیا چنین محصولی را از چنین سایتی خریدن، درست است؟

و اما تصاویر محصولات در این سایت فروشگاهی: تصاویری به شدت بی کیفیت که از اینترنت جمع آوری شده‌اند و بعضاً حتی لوگوی سایت اصلی را هم در خود دارند!

فرض کنیم این سایت برای معرفی محصولات و خدماتش یک سری ویدئو هم دارد، ویدئوهایی از یوتیوب که دسترسی به آن‌ها مسدود شده است و همینطور ویدئوهایی از سایتهای رقبا با لوگو و برند آنها!

این محتوای سایت فرضی ما است. گفتن ندارد که حتی شما به عنوان یک وبمستر حرفه‌ای و کسی که به کسب درآمد در اینترنت مشغول هست هم، علاقه‌ای به برقراری رابطه تجاری با چنین سایتی ندارید… .

کاربر عادی که هیچ اطلاعی از کم و کیف تجارت در اینترنت نداشته و تمام تصمیم خود را با آنچه میبینید، اتخاذ می نماید، بدون شک هرگز نمیتواند چنین سایتی را مورد اعتماد دانسته و نسبت به معامله با آن اقدام کند.

پس به عنوان اولین نکته، توجه ویژه ای به محتوای وب سایت خود به عنوان قلب تپنده ی تجارت اینترنتیتان داشته باشید.

۲. نوع طراحی سایت

خیلی وقتها میبینیم که سایتی محتوای خوبی آماده کرده است اما متأسفانه نسبت به طراحی خود بی‌تفاوت بوده یا چندان خوب عمل نکرده است. امروزه و به لطف در دسترس بودن قالبهای رایگان بسیار همچنین قالبهای حرفه‌ای با قیمت پایین، میتوان خیلی ساده سایت را راه اندازی نمود و از آن کسب درآمد کرد یا بهتر است بگویم: میتوان خیلی ساده سایت را راه اندازی نمود و امید به کسب درآمد از آن بست!

نکته اینجاست که هر نوع فعالیتی، نیاز به طراحی خاص خود دارد و خیلی وقتها، طراحی و چینش پیش فرض قالبهای رایگان و تجاری موجود در بازار، نیاز کسب و کار شما را برآورده نمیکند اما شما غافل از این مهم، نسبت به تولید محتوای هرچند بسیار با کیفیت، اقدام میورزید و با عدم دریافت پاسخ مناسب که اغلب به خاطر طراحی نامناسب وب سایت شماست، دلسرد شده و کسب و کار اینترنتی خود را رها میکنید.

پس طراحی سایت خود را جدی گرفته و نسبت به بررسی چندباره آن اقدام کنید!

۳. در دسترس بودن

منظور بدون شک در دسترس بودن سایت هم هست اما چیزی که مهم‌تر از این هست، در دسترس بودن خود شما به عنوان مالک کسب و کار و مدیر سایت است.

چه بسیارند سایتهایی فاقد هرگونه راه تماس! و باز سایتهایی که تنها راه تماسشان ایمیل شخصی مدیر سایت در یاهو یا جیمیل است!

یک سایت حرفه‌ای، حتماً فرم تماس کامل، آدرس کامل، شماره تماس معتبر و ایمیل رسمی از دومین خود سایت دارد که خب در اغلب سایتها، این‌ها دیده نمیشود و در بین بسیاری از سایتهایی که این‌ها را دارند، سرعت پاسخگویی و البته نحوه انجام آن طوری هست که مخاطب فراری تر می شود!

در نهایت باید گفت رعایت این سه نکته ساده اما بسیار مهم، میتواند کسب و کار شما را به ماشین پولسازیتان تبدیل کند! به این شرط که این‌ها واقعاً رعایت شود و صبر لازم در مدیریت سایت و بیزینس خود را داشته باشید.

از شما دعوت میکنم مطالب بیشتر پیرامون مدیریت سایت و کسب و کار اینترنتی، آموزش سئو و بازاریابی اینترنتی را در بلاگ تیم طراحی سایت WEBRGB مطالعه بفرمایید.

 نویسنده: بهروز مهندس زاده