زمانی که نام کسب و کار اینترنتی مطرح می شود غالب افراد به فروش اینترنتی فکر می کنند! موفقیت دیجی کالا سبب شده تا بسیاری از کاربران برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی خود به سراغ راه اندازی فروشگاه اینترنتی و فروش آنلاین بروند. لذا در این مقاله انواع مدلهای کسب و کار اینترنتی را معرفی می کنم تا بتوانید ضمن آشنایی با این مدلها، مدل کسب و کار اینترنتی خود را با شناخت، اطمینان و دقت بیشتری انتخاب نمایید.

نکته مهم این است که مدلهای بیان شده در زیر به صورت کلی بوده و مرزبندی دقیقی بین مدلها وجود ندارد. به عبارت دیگر، ایده های خلاقانه برخی استارتاپها ترکیبی از چند مدل بوده و نمی توان آن در یکی از مدلهای کسب و کار اینترنتی خاص دسته بندی نمود.

مدلهای کسب و کار اینترنتی

فروش مستقیم

در این مدل، کسب و کار اینترنتی مستقیماً به کاربران خود کالا یا خدمات می فروشند.در این مدل، شما عامل اصلی فروش هستید و تامین کالا یا خدمت توسط شما انجام می گردد.

  • فروش کالا : دیجی کالا، بامیلو، فیدیبو
  • فروش خدمات : علی بابا

[symple_divider style=”double” margin_top=”” margin_bottom=””]

معرفی مدلهای کسب و کار اینترنتی - 2

واسطه گری

در مدل واسطه گری، کسب و کار شما بین فروشنده یا عرضه کننده کالا و خدمات و مشتریان، واسطه شده و بدون آنکه خود، صاحب کالا یا خدمتی باشد امکان خرید و فروش را در سامانه خود ایجاد می نماید.

  • واسطه فروش محصولات : ایسام، نت برگ
  • واسطه فروش خدمات : پونیشا، ای نتورک، کافه بازار

بامیلو هم فروش مستقیم را ارائه می کند و هم به صورت Market Place فعالیت واسطه گری را انجام می دهد.در واقع ترکیبی از این دو بوده که اخیراً دیجی کالا هم همین سیستم را پیاده کرده است.

[symple_divider style=”double” margin_top=”” margin_bottom=””]

[irp posts=”5128″ name=”چالش تبدیل مشاغل سنتی به کسب و کار اینترنتی در ایران”]

تولید محتوا

در این مدل، محتوای تولید شده فارغ از فرمت خود یعنی متن، عکس، فیلم و صوت به طور مستقیم یا غیر مستقیم برای کسب و کار اینترنتی درآمدزایی می کند.

منظور از مستقیم، فروش محتوا، عضویت ویژه دسترسی به محتوا یا محتوای سفارشی (رپورتاژ) می باشد و در حالت غیر مستقیم، با جذب بازدیدکننده با استفاده از محتوا امکان استفاده از پتانسیل کسب درآمد با تبلیغات مهیا خواهد شد.

  • نمونه سایتها با تولید محتوا توسط خود : برترینها، خبرآنلاین، دیجیاتو
  • نمونه سایتها با تولید محتوا توسط کاربران :آپارات، لنزور، شنوتو
  • درآمدزایی مستقیم از محتوا: سایت چطور، متمم، فیلیمو
  • درآمدزایی غیر مستقیم از محتوا: ورزش سه، بیتوته و …

[symple_divider style=”double” margin_top=”” margin_bottom=””]

ارائه امکانات و خدمات آنلاین

یکی از پرکاربردترین مدلهای کسب و کار اینترنتی ارائه خدمات آنلاین می باشد. در واقع عمده استارتاپها هم حول همین مدل شکل گرفته اند.

در واقع در این مدل، کل سرویس و خدمات کسب و کار اینترنتی به طور آنلاین انجام می گردد و مشتری نیز پرداخت و دریافت و استفاده از محصول را به صورت اینترنتی انجام می دهد.

در این مدل ارائه خدمات به صورت مدل فریمیوم(بخشی از خدمت مورد نظر رایگان بوده و استفاده از تمام سرویس با پرداخت هزینه میسر است) یا پریمیوم(خدمت مورد نظر رایگان قابل استفاده نیست) عرضه می شود.

  • سامانه مدیریت پروژه تسکولو

[symple_divider style=”double” margin_top=”” margin_bottom=””]

ارائه بستر مورد نیاز کاربر

کاربران اینترنت به طور مقطعی نیاز به بسترهایی دارند تا هدف خود را محقق کنند که در این مدل کسب و کار اینترنتی می توان این بسترها را فراهم کرد.به مثالهای زیر توجه کنید:

  • نیاز به بحث و تبادل نظر : انجمن گفت و گوی شاپ کیپر
  • نیاز به برقراری ارتباط : شبکه اجتماعی کلوب
  • نیاز به نوشتن مطالب در اینترنت : سرویس وبلاگدهی بلاگفا
  • نیاز به انتشار آگهی تبلیغاتی : سایت دیوار
  • نیاز به بستر آموزش مجازی: ای سمینار

البته موارد متعدد دیگری در این مدل وجود دارد که در بالا صرفاً چند مثال از این دست بیان شده است.

[irp posts=”4040″ name=”کار اینترنتی یا کسب و کار اینترنتی؟”]

[symple_divider style=”double” margin_top=”” margin_bottom=””]

معرفی مدلهای کسب و کار اینترنتی - 3

آموزش مجازی

در این مدل می توان دوره های آموزشی و یا خدمات آموزشی را به صورت مجازی و آنلاین برگزار نمود.

[symple_divider style=”double” margin_top=”” margin_bottom=””]

مدل ترکیبی

از جمله مدلهای کسب و کار اینترنتی پرکاربرد استفاده از چند مدل به صورت ترکیبی می باشد.

  • پونیشا : واسطه خدمات + ارائه امکانات ویژه
  • همکاری در فروش پایگان : فروش مستقیم کالا + ارائه بستر درآمدزایی کاربران
  • فیس نما : بستر ارتباط اجتماعی + ارائه امکانات ویژه
  • دیجی کالا: فروش کالا + بستر تبلیغاتی (اطلاعات بیشتر)

این مدلها، سرتیتر مدلهای کسب و کار اینترنتی بوده که هر کدام را می توان به زیرشاخته های متعددی تقسیم نمود.اما گاهاً قرار دادن یک کسب و کار اینترنتی در یک زیرشاخته کار دشواری خواهد بود و حتی ممکن است کسب و کار اینترنتی شما آنچنان نوآورانه باشد و مدل جدیدی را ارائه کند که در هیچ کدام از این دسته بندیها نباشد.

همچنین ظاهر کسب و کار اینترنتی شما به نوع مدل بستگی ندارد. مثلاً در اپلیکیشن بازی کلش آف کلنز، بستری رایگان برای تامین نیاز کاربران به بازی ارائه شده که با فروش امکانات ویژه درآمدزایی می کند.

ختم کلام آنکه وقتی مدل کسب و کار شما مشخص باشد می توان مدلهای درآمدزایی کسب و کار اینترنتی‌تان را تعریف نمود؛ لذا برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی، ابتدا نوع خدمات و ارزشهای پیشنهادی خود را مشخص کرده و سپس مدل درآمدزایی آن را تعریف نمایید.

**شما چه مدلهای دیگری برای کسب و کارهای اینترنتی می شناسید؟