موفقیت بی نظیر دیجی کالا و پس از آن، بامیلو در حوزه خرده فروشی آنلاین بر هیچ کس پوشیده نیست.اقتدار این سایتها سبب شده تا بسیاری از علاقه مندان به کسب و کارهای اینترنتی به راه اندازی فروشگاه اینترنتی تمایل داشته باشند.
سوال اصلی این است که با وجودی که این دو سایت، عمده سهم بازار فروش اینترنتی را قبضه کرده اند راه اندازی فروشگاه اینترنتی توجیه پذیر بوده و احتمال موفقیت آن وجود دارد یا خیر.

این امر در حالی اهمیت بیشتری پیدا می کند که در سالهای اخیر فروشگاههای اینترنتی متعددی راه اندازی شدند و امروز یا به طور کامل غیر فعال شدند یا نتوانستند موفقیت چشمگیری به دست آورند.

لذا در این مقاله سعی دارم ابعاد مختلف این مساله را بررسی و بیان نمایم.

راه اندازی فروشگاه اینترنتی کالای دیجیتال

گرچه این محصولات بسیار پرطرفدار بوده و دیجی کالا هم از همین محصولات شروع کرد اما بازار آنلاین این محصولات، به شدت اشباع شده و اعتماد و تمایلی که کاربران به محصولات دیجیتالی دیجی کالا و حتی بامیلو دارند سبب بی اعتمادی ناخواسته به سایر فروشگاه های اینترنتی خواهد شد ( در زمینه محصولات دیجیتال، فروشگاه های خوش سابقه دیگری نیز فعالیت می کنند ).

در واقع ماهیت کالاهای تکنولوژی محور و نیز هزینه های بالای آنها سبب می شود که فاکتور اعتماد در خرید اینترنتی کالای دیجیتال امری کلیدی محسوب شده و مانعی نیز برای فروشگاه های اینترنتی تازه تاسیس این حوزه به شمار رود.

راه اندازی فروشگاه اینترنتی مشابه دیجی کالا

راه اندازی فروشگاه اینترنتی کالای تخصصی

گرچه هم اکنون دیجی کالا و بامیلو دهها دسته بندی کالایی را عرضه می کنند ( به گفته بامیلو، این فروشگاه بیش از 200 هزار محصول دار ) اما به طور کلی، راه اندازی فروشگاه اینترنتی تخصصی محصولاتی خاص ( به جز محصولات دیجیتال ) می تواند احتمال موفقیت بیشتری داشته باشد.

به عنوان مثال، فروشگاه اینترنتی شوش مال در زمینه لوازم آشپزخانه و ظروف، فروشگاه اینترنتی ماشین نو در زمینه فروش تخصصی لوازم یدکی خودرو، فروشگاه اینترنتی شیکسون در زمینه فروش اینترنتی پوشاک و یا سایتهایی نظیر روکولند به عنوان سوپرمارکت اینترنتی تنها بخشی از فروشگاه های اینترنتی تخصصی می باشد.

مثالهای دیگری در زمینه لوازم دکوری منزل، ابزارآلات، کیف و کفش یا حتی گجت های پوشیدنی نیز وجود دارد که با انتخاب حوزه ای تخصصی، نوع محصولات را به گونه تعیین کردند که ضمن آنکه نسبت به بازار کالاهای ارائه شده آشنایی و فعالیت دارند با کمک سیستم فروش بهینه و مناسب امکان حضور برند خود را در عرصه فروشگاه های اینترنتی ایران میسر می کنند.

این امر به دلیل آنکه علاقه مندان محصولات خاص به گونه ایست که به خرید از فروشگاههایی که تنها محصول مورد نظر آنها را در مدلهای مختلف عرضه می کنند تمایل بیشتری دارند.

سهم بازار فروشگاه های اینترنتی نوپا

گرچه آمار دقیقی از سهم بازار دیجی کالا و بامیلو وجود ندارد اما بدون شک، عمده خریداران اینترنتی را به خود جذب کرده اند.در کنار این سایتها، سایتهای باسابقه دیگری نیز وجود دارد که نظر کاربران را به خود جلب می کنند ( چاره،فینال،البسکو و … ).

در این شرایط یک فروشگاه اینترنتی تازه تاسیس که تعداد و تنوع محصولات آن اندک بوده و اعتماد کاربران را به خود جلب نکرده با صرف چه میزان هزینه تبلیغاتی و چند سال کار مدام می تواند به پشتوانه های مالی و اعتبار این فروشگاههای برتر غلبه کنند؟

ختم کلام آنکه ورود مستقیم به حیطه کاری دیجی کالا و بامیلو نمی تواند موفقیت و سهم بازار قابل توجهی به دنبال داشته باشد زیرا:

الف ) از نظر سابقه و اعتبار، ده سال فعالیت دیجی کالا هیچ رقیبی نخواهد داشت.
ب ) از نظر سرمایه مالی، هیچ کسب و کاری نمی تواند به سبک بامیلو به طور مداوم ماهانه بین 500 میلیون تا 1 میلیارد تومان هزینه تبلیغات کرده و به برند دوم کشور در این حوزه تبدیل گردد.

در تایید این حرف، فروشگاه اینترنتی پاویش را مثال می زنم که توسط تعدادی از پرسنل سابق دیجی کالا راه اندازی شده و در مدت زمانی هم تبلیغات انبوهی را انجام دادند؛ اما همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید این فروشگاه اینترنتی نیز تعطیل شده است.

هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی

مزیت رقابتی

گرچه طبق دانش تئوریک و نیز در تجربه می توان گفت که مزیت رقابتی به تعیین سهم بازار کمک زیادی می کند اما در حال حاضر دیجی کالا و بامیلو از تمام مزیتهای رقابتی رایج در فروشگاه های اینترنتی اعم از تخفیفهای مختلف، ارسال رایگان، تحویل در کمترین زمان ارسال هدیه و … استفاده می کنند.

اگر فروشگاهی بتواند مزیت رقابتی جدید و پرطرفداری ایجاد کند می تواند شاهد موفقیت تدریجی خود باشد اما احتمال الگوبرداری از آن مزیت توسط این دو سایت، خطر حذف زودرس فروشگاه تازه تاسیس را پررنگتر می کند(همچون خدمات نوآورانه در کارپینو که به سرعت توسط اسنپ کپی برداری شد).

سرمایه

برخی فروشگاه های اینترنتی در ایران توانسته اند با سرمایه های اندک و بدون تبلیغات به حیات خود ادامه داده و سودده هم باشند. گرچه این مقدار سود و فروش اندک بوده اما سایتهایی نظیر پلاک سه یا خورجینک از جمله فروشگاه های اینترنتی هستند که چراغ خاموش و با تکیه بر بازاریابی دهان به دهان و بازدیدکننده های ارگانیک در این حوزه باقی بمانند.

اما به طور کلی، به علت آنکه اقیانوس فروشگاه های اینترنتی ایران به رنگ قرمز درآمده(اطلاعات بیشتر در ویکی پدیا) می توان گفت یکی از شرایط مهم بقا و موفقیت نسبی فروشگاه های اینترنتی تازه تاسیس در ایران، تامین سرمایه مالی مستمر برای هزینه های ثابت و سپس هزینه های تبلیغات می باشد.

راه اندازی فروشگاه اینترنتی مشابه بامیلو

نتیجه گیری

به طور کلی می توان گفت راه اندازی فروشگاه اینترنتی یکی از ایده های پرهزینه و چالشی در حوزه کسب و کارهای اینترنتی می باشد که رقیبانی بسیار قدرتمند، صدر جدول ایران را به خود اختصاص داده اند.

به زعم من حضور موفق در این رقابت به صرف سرمایه یا تنوع کالای بالا بستگی نداشته و این امر، حداقل یکی از شرایط زیر را می طلبد:

  • دیجیتال مارکتینگ بسیار حرفه ای
  • مزیت رقابتی اختصاصی
  • بازار بکر و محصولات تخصصی