بر خلاف بازار آنلاین فروش کالاهای دیجیتال، خرید و فروش اینترنتی پوشاک زنانه و مردانه هنوز بکر بوده و سایتهای زیادی برای کسب سهمیه بیشتر در فروش این محصولات با هم رقابت می کنند؛ در این میان، فروشگاه هایی مانند شیکسون، بایکس و مدیسه به طور اختصاصی روی فروش پوشاک تمرکز داشته و برخی سایتهای دیگر نظیر بامیلو در دسته بندی محصولات خود، پوشاک را نیز اضافه کرده است.

همانطور که در مقاله ”  تحلیل استراتژی ورود بامیلو به بازار آنلاین ایران ” بیان شد، بخش فروش اینترنتی پوشاک بامیلو، اکثریت سفارشات این فروشگاه را تشکیل می دهد به همین دلیل این فروشگاه اینترنتی در تبلیغات و فعالیتهای بازاریابی اینترنتی خود روی دسته پوشاک مانور بسیار زیادی می دهد. بر خلاف بامیلو، دیجی کالا که حکم رقیب اصلی بامیلو را ایفا می کند هنوز فروش پوشاک در آن وجود نداشته و در بین این دو سایت، بامیلو در بخش پوشاک دارای مزیت رقابتی می باشد.

اما از مدتها پیش خبر داشتم که دیجیکالا در حال تدارک راه اندازی بخش فروش اینترنتی پوشاک خود می باشد؛ برادران محمدی برای این امر، گزینه های متعددی را بررسی کرده که نهایتاً تصمیم گرفتند به طور مستقیم نسبت به فروش پوشاک اقدام نمایند. اینکه چرا دیجی کالا برای عرضه این محصولات چنین دیر اقدام کرده به مسائل و سیاستهای داخلی این کسب و کار اینترنتی موفق مرتبط بوده و ما از آن بی خبر هستیم اما از دو سه هفته پیش آگهی های استخدام دیجی کالا برای بخش پوشاک در کانال تلگرام این سایت منتشر شد:

فروش اینترنتی پوشاک دیجی کالا
با توجه به این آگهی ها به نظر می رسد دیجی کالا طبق برنامه ریزی تا قبل از پایان سال 94 عرضه پوشاک را رسماً آغاز می کند؛ قطعاً این خبر برای بامیلو جالب نخواهد بود! با این اقدام، دیجی کالا به طور مستقیم با تنها مزیت رقابتی بامیلو رقابتی نفس گیر را آغاز خواهد کرد و بامیلو نیز این حمله دیجی کالا را بی پاسخ نخواهد گذاشت!

[irp posts=”4878″ name=”تحلیل یک خبر : از دیجی کالا تا دیجی استایل”]

می توان چنین پنداشت که بخش پوشاک بامیلو تقریباً به اشباع رسیده و این برند اینترنتی نمی تواند روی افزایش تنوع محصولات خود مانور دهد لذا مجدداً به سراغ تاکتیک ثابت خود یعنی تخفیفهای وسوسه کننده و فروش محصولات با حاشیه سود بسیار پایین روی خواهد آورد. به عنوان مثال، بامیلو یکی از پیراهن های مردانه خود را با قیمت 15800 تومان از تولیدکننده تحویل گرفت و آن را در سایت خود با قیمت 19000 تومان به فروش می رساند! بدون شک دیجی کالا اگر بخواهد همان پیراهن را عرضه کند نمی تواند به طور دائم چنین حاشیه سود ناچیزی را برای آن در نظر بگیرد و ناچاراً نسبت به بامیلو، محصولات خود را با قیمتی بیشتر عرضه خواهد کرد.

فروش اینترنتی پوشاک بامیلو

البته یادمان نرود که دیجی کالا مشتریان وفادارتر بسیار بیشتری نسبت به بامیلو داشته که حاضرند یک محصول را با قیمتی بیشتر از دیجی کالا خریداری کنند. باید منتظر ماند و دید که این دو غول فروش اینترنتی کشور چگونه بازار فروش آنلاین پوشاک را بین خود تقسیم می کنند…