وقتی از بازار داغ کسب و کارهای اینترنتی صحبت می شود به این اصل که تعداد کاربران اینترنت ایران 42 میلیون نفر بوده و ضریب نفوذ اینترنت در کشور رو به رشد است تاکید می شود. 42 میلیون نفر یعنی بازار بالقوه بسیار عظیمی از انواع سلیقه ها، جنسیتها، تحصیلات و … اما استارتاپها صرفاً به راه اندازی کسب و کار اینترنتی جدید محدود نمی شود بلکه دیجیتال سازی سازمان نیز می تواند کسب و کار شما را به صورت اینترنتی و آنلاین ارائه نماید. بهترین مثال این امر، فعالیت سازمان خیریه محک می باشد که در زمینه دیجیتال سازی سازمان و تبلیغات دیجیتال فعالیتهای خود بسیار فعال، پیشرو و البته موفق عمل کرده است.

در این حین، سایر کسب و کارها نیز از این قافله عقب نمانده و به تبلیغات دیجیتال و ارائه خدمات خود به صورت اینترنتی روی آوردند. یکی از صنف هایی که اخیراً تبلیغات دیجیتال آن افزایش یافته و رقابت بر سر آن شدت گرفته، خدمات آژانسهای مسافرتی و فروش آنلاین بلیط می باشد.

یکی از استارتاپهای ایرانی پیشرو در این صنف در فضای مجازی، وبسایت علی بابا (www.alibaba.ir) می باشد که در این زمینه بسیار موفق عمل کرده و توانسته اعتبار خوبی در فضای آنلاین پیدا کند.اما شرکتهای دیگری نظیر zoraq،safarme،safarestan نیز در زمینه فروش بلیط با عنوان های مختلفی نیز فعالیت و تبلیغات خود را آغاز کرده اند.

تبلیغات دیجیتال

البته عملکرد این سایتها در کنار ارائه خدمات سایر استارتاپهای گردشگری نظیر سایت پین تا پین برای رزرو آنلاین هتل نشان از پتانسیل دیجیتال سازی این نوع کسب و کار در ایران دارد اما به طور کل چنین رویه دیجیتال سازی خدمات در تمام کشورهای توسعه یافته امری جاافتاده و مقبول می باشد اما این آنلاین سازی کسب و کارها در ایران با سرعت کمتری در حال فراگیر شدن می باشد.

چنین رویه ای به کسب و کارهای ایرانی گوشزد می کند که نباید از این جامعه 42 میلیون نفری غفلت کرده و هر چه سریعتر به سمت ارائه آنلاین خدمات خود گام بردارند.البته در نهایت، این کاربر اینترنت به عنوان مصرف کننده نهایی خدمات از دسترسی آسان، سریع و  حتی ارزان به انواع خدمات نفع می برد اما امیدواریم در کنار توسعه دیجیتال سازی کسب و کارها و به تبع آن تبلیغات دیجیتال آن خدمات، نهادهای نظارتی دولتی برای نظارت بر کیفیت و عملکرد این کسب و کارها نیز دایر گردد تا همچون سالهای گذشته، شاهد سو استفاده افراد سودجو از اعتماد مردم نباشیم…