تصور کنید الان سال 80 هست و اینترنت در ایران به صورت بسیار محدود و با پایین ترین کیفیت در دسترس قرار گرفته.شاید آن روز نمی توانستیم تصور کنیم روزی بتوان موبایل و لوازم خانگی و انواع کالاها را به صورت اینترنتی خرید کنیم! حتی 6 7 سال بعد هم که خرید اینترنتی کالا در وضعیت بسیار بهتری قرار داشت تصور خرید اینترنتی غذا دور از ذهن بود در حالیکه امروز سایت زودفود یکی از سایتهای موفق و پردرآمد در ایران می باشد.

امروز هم تصور اینکه گوسفند زنده را به صورت اینترنتی سفارش داده و درب منزل تحویل بگیریم کمی دور از ذهن است! اما امروز شاهد هستیم سایتهایی نسبت به فروش گوسفند زنده و حتی کله پاچه راه اندازی شدند…

خرید اینترنتی کله پاچه

هدف این مطلب نقد و بررسی این دو سایت نمی باشد، بلکه تاکید بر این نکته است که فضای کسب و کارهای اینترنتی در ایران به سمتی می رود که کلیه خدماتی که در فضای آفلاین ارائه می شود به صورت آنلاین نیز پیاده سازی می شود.برخی از این خدمات ممکن است که در کوتاه مدت به بازدهی رسیده و جایگاه خود را پیدا کنند و برخی دیگر مدت زمان بیشتری را برای جایگاه یابی خود در بین مشتریان نیاز خواهند داشت.

مواردی مثل خرید اینترنتی گوسفند زنده نیز شامل دسته دوم بوده و موفقیت آن منوط به استمرار فعالیت و اطلاع رسانی گسترده جهت آشنایی عمومی با سرویس ارائه شده و نیز قابلیت استفاده در اقصی نقاط کشور می باشد. اما دلایلی که ارائه آنلاین چنین خدماتی را با مشکل مواجه می کند در زیر بیان کردم:

  • بازاری که هدف قرار داده شده بسیار سنتی بوده و هنوز مشتریان آن یا نوع تبادل خدمات سنتی هستند.
  • خدمات مورد نظر نیاز همگانی و عمومی نمی باشد و بسیار تخصصی است.
  • ارائه آنلاین این خدمات،مسیر خرید خدمات را پیچیده تر کرده و راه حل مناسبی ارائه نمی کند.
  • تازه بودن سرویس مورد نظر به اطلاع رسانی گسترده و فرهنگ سازی جهت استفاده از سرویس آنلاین نیاز دارد که این امر زمانبر و پرهزینه می باشد.

برای مشاهده این دو سایت، می توانید روی لینک های زیر کلیک کنید:

سفارش اینترنتی گوسفند زنده            سفارش اینترنتی کله پاچه

[divide icon=”square”]

پ.ن : مثال دیگری از این مطلب،سامانه خرید و فروش اینترنتی آهن ( آهن آنلاین ) می باشد که امروزه از سایتهای موفق در این زمینه است.در حالیکه شاید فروش اینترنتی آهن آلات در ذهن بسیاری از افراد امری غیر ممکن یا غیر منطقی باشد.