مدتها پیش ایده راه اندازی شبکه اجتماعی اشتراک گذاری ترانه و صوت را شنیده بودم؛ در واقع راه اندازی پلتفرمی که به جای متن و عکس، صدا را به اشتراک بگذارد ( این استارتاپ در حال راه اندازی می باشد ) اما امروز اپلیکیشن میکروفون را  در بازار  شاهد هستیم که بازار داغ علاقه مندان به خوانندگی را هدف قرار داده و بستری را برای اشتراک گذاری ترانه هایی را که توسط کاربران خوانده می شود فراهم نموده است.

اولین برنامه اجتماعی خوانندگی کاملاً ایرانی ایده ای بسیار جذاب و کاربرپسند را انتخاب کرده و آن را بر روی پلتفرم همه گیر اندروید ارائه نموده است. این ایده که قطعاً توسط نوجوانان و جوانان مورد استقبال قرار می گیرد امروز به یکی از اپلیکیشنهای برتر و پردانلود بازار تبدیل شده است؛ دانلود بیش از 20هزار بار در مدتی کوتاه از پتانسیل بالای ارزش پیشنهادی توسط این اپلیکیشن را نشان می دهد.

اپلیکیشن میکروفون

گرچه اجرای خوانندگی توسط خانم ها در کشور مشکلات و حاشیه هایی در پی خواهد داشت و در این اپ هم عمدتاً کاربران پسر به بازخوانی ترانه ها پرداختند اما در این اپلیکیشن، اساسی ترین مشکل، این موضوع نمی باشد!

آنچه در این اپلیکیشن جدید بیش از پیش مورد توجه من قرار گرفته این نکته است که تیم سازنده این اپ، رویه ای بسیار بسیار اشتباه را در بیزینس پلن خود قرار داده اند. چنین اپلیکیشنها و استارتاپهایی که خدمتی جدید و عمومی را ارائه می کنند باید در ماههای ابتدایی از فعالیت رسمی ( و گاهاً تا چند سال اول ) کلیه خدمات خود را به صورت رایگان ارائه دهند؛ ارائه رایگان امکانات و خدمات استارتاپها نتایج بسیار ارزشمند زیر را در پی خواهد داشت:

  • ضمن استفاده کاربران از پلتفرم، ایرادهای آن کشف و اصلاح خواهد شد و در نتیجه، پلتفرم مربوطه از نظر فنی و امکانات ارتقا خواهد یافت.
  • خدمات رایگان سبب جلب رضایت کاربران می شود؛ چنین رضایتی در ایجاد وفاداری کاربر موثر می باشد.
  • خدمات رایگان و رضایتی که در پی آن ایجاد خواهد شد سبب می شود تا کاربران، اپلیکیشن را به دوستان خود معرفی کنند، چنین تبلیغاتی بسیار ارزشمند بوده و به رشد اپلیکیشین کمک می کند.
  • وقتی اپلیکیشن پس از چند ماه یا چند سال به مرحله بلوغ و تکامل رسیده می توان مدل های درآمدزایی را با قدرت بسیار بیشتری دنبال کرد.

برای درک این موضوع فکر کنید که پیام رسان تلگرام با تمام امکانات ارزشمند خود رایگان نبوده و پولی باشد.آیا باز به همین اندازه از آن استفاده خواهیم کرد؟!

کافیست نظرات ارسال شده کاربران برای اپلیکیشن میکروفون را مطالعه کنید تا میزان نارضایتی حاصل از پولی شدن امکانات سایت مشخص گردد. چنین نارضایتی به ریزش کاربران و متوقف شدن رشد و توسعه اپلیکیشن منجر خواهد شد.

اپلیکیشن میکروفون

تیم مدیریتی اپلیکیشن میکروفون در اجرای مدل درآمدزایی این اپشتابزده و بدون برنامه عمل کردند و این امر نشان می دهد که اعضای این تیم، از رویه راه اندازی و رشد استارتاپها آشنایی کامل نداشته و روند آموزشی تیم به درستی انجام نگرفته است.

البته که باید در نظر داشته باشیم هر مجموعه، شرایط و سیاستها و دانش خود را داشته و نباید تلاش و تجربه تیم چنین استارتاپهایی را زیر سوال برد اما مطمئناً اگر در زمینه قیمت گذاری خدمات اپلیکیشن میکروفون تجدید نظر شود می توان چشم انداز روشن تری برای این اپ اجتماعی و جذاب مصور شد.

اپلیکیشن میکروفون