احسان خواجوی : مدل کسب و کار اینترنتی شما به چه صورت می باشد ؟ ( مشتریان/مخاطبان شما چه کسانی هستند؟ – برای مشتریان خود چه خدماتی ارائه می دهید؟ – نحوه ارائه خدمات سایت شما چگونه است ؟ )

مهدی رحمانی : مدل به کار رفته در سایت وان-کار تلفیقی از مدلهای مبتنی بر دریافت کمیسیون از کمپانیها(B2C)، مدل بازاریابی آنلاین و در انتها کسب درآمد از تبلیغات می‎باشد. تلاش مجموعه وان-کار برای مشتریها، ارائه اطلاعات دقیق، منظم وکاربردی است، همچنین تیم تولید محتوی نیز با ترجمه روزانه اخبار و مقالات روز دنیای خودرو در تلاش است نیاز کاربران را برای به‎روز ماندن برطرف کند.

احسان خواجوی : بخش تحقیقات و امکان سنجی ایده کسب و کار اینترنتی تان را چگونه انجام داده و چه نتایجی از آن تحقیقات کسب نمودید؟

مهدی رحمانی : با مطالعه استارتاپ‎های موفق و مدل‎های موجود در دنیا و ایران، همچنین تحلیل رقبا و استفاده از روشهای آماری آنلاین

احسان خواجوی : هزینه های راه اندازی، اداره و توسعه سایت خود را از چه روشهایی تامین کردید؟

مهدی رحمانی : در ابتدا همچون اغلب کسب و کارهای نوین از طریق سرمایه گذاری شخصی و سپس  angel investor ها

احسان خواجوی : مهم ترین موانع و مشکلات راه اندازی و توسعه کسب و کار اینترنتی شما چه بود و چگونه آنها را پشت سر گذاشتید؟( به جز مشکلات مالی که در سوال قبل بیان شد )

مهدی رحمانی : بدون شک تامین منابع مالی بسیار با اهمیت است و بعد از آن داشتن تیم خوب و از همه آنها مهم‎تر، توجیه و متقاعد کردن شرکت‎ها، بانک‎ها و خودروسازان برای همکاری باما بسیار انرژی‎بر بود.

احسان خواجوی : در ابتدای راه اندازی کسب و کار اینترنتی خود، پیش بینی شما برای رسیدن به نقطه سر به سر مالی چند ماه/سال بود؟آیا این پیش بینی محقق شد؟

مهدی رحمانی : برآورد ما حدود دو سال بود که محقق نگردید، البته از آنجائی که کار ما وابسته به صنعت خودروسازی بود و این صنعت روزهای بسیار بد خود را سپری می‎کرد از این‎رو ما نیز نتوانستیم به رشد پیش‎بینی شده خود برسیم.

احسان خواجوی : در ارتباط با نحوه  نظارت بر عملکرد رقیبان خود و رقابت با آنها توضیح دهید

مهدی رحمانی : یکی از عوامل موفقیت هر کسب و کار مطالعه و رصد کردن رقبا است، این موضوع در مجموعه ما نیز بصورت دقیق و روزانه انجام شده و اطلاعات آن ثبت می‎شود.

احسان خواجوی : مهم ترین نتایج و تجاربی که از برنامه های بازاریابی اینترنتی خود کسب نمودید چه مواردی هستند؟

مهدی رحمانی : اگر ایده شما بتواند مشکل شرکتی را برطرف کند و به طور مثال فروش آنها را بیشتر کند قطعاً شما با استقبال روبرو خواهید شد ولی باید ممارست داشته باشید تا به نتیجه مطلوب برسید.

احسان خواجوی : فشارهای روانی ناشی از مشکلات و سختی های کار، هزینه های نگهداری و توسعه، عدم سوددهی و … چه تاثیری بر شما می گذاشت و چگونه بر آنها غلبه کردید؟

مهدی رحمانی : در این موارد سعی می‎کردیم که واقع بین باشیم، و با انرژی بیشتر کار را پیش ببریم.

احسان خواجوی : چگونه از نیازها و تقاضاهای جدید کاربرانتان آگاه می شوید و رویکرد شما برای برآورده کردن این نیازهای جدید چیست؟

مهدی رحمانی : در وان-کار به معنای واقعی صدای مشتری به گوشمان می‎رسد و از طریق راه‎های مختلف این امکان وجود دارد که تماس گرفته، نظرات و نیاز خود را بیان کنند، همچنین واحد CRM مجموعه در تلاش است که نیازهای آنها را پیدا کرده تا بتوانیم آن‎را برطرف کنیم.

احسان خواجوی : شما به عنوان یک فعال تجارت آنلاین، برای کسانی که می خواهند وارد کسب و کارهای اینترنتی شوند اما تجربه، دانش و سرمایه اندکی دارند چه توصیه ای دارید؟

مهدی رحمانی : پیشنهاد من به دوستان این است که در فضای کسب و کار قرار گرفته و در رویدادهای مربوطه شرکت کنند، همچنین در کارگاه‎های مختلف در این حوزه شرکت کنند و دانش خود را بالا ببرند، در این بین ایده خود را مکتوب کرده و هر روز آن‎را پرورش داده و سپس با بررسی همه‎جانبه آنرا اجرا کنند.

احسان خواجوی : لطفا هر یک از عوامل 10 گانه زیر را از 1 تا 10 بر حسب اهمیت و تاثیر در موفقیت کسب و کار اینترنتی نمره گذاری نمایید ؛ نمره 10 به معنی بیشترین اهمیت و تاثیر در موفقیت کسب و کار اینترنتی می باشد.

مهدی رحمانی :مصاحبه با مدیران سایتها