کارآفرین بودن، درآمد بالا، کسب درآمد از اینترنت، درآمد بیشتر و … رویای بسیاری از کاربران اینترنت به ویژه جوانها می باشد. تب و تاب استارتاپ ها و کسب و کارهای اینترنتی در ایران سبب شده تا افراد زیادی ذهن، وقت، انرژی و حتی سرمایه خود را برای راه اندازی استارتاپ صرف کنند. در این مقاله نکات بسیار مهمی را مطرح می کنم تا به خوبی درک کنید در چه حالتی راه اندازی استارتاپ برای شما انتخابی اشتباه است.

یک ) نیاز مالی شدید دارید،بدهکار هستید یا در حال پرداخت وام هستید

به طور کلی کارآفرینی از نظر درآمدزایی زودبازده نیست.بسیاری از استارتاپها در ماه های اول و حتی سالهای اول درآمد چندانی ندارند و هزینه های توسعه و پروموشن آن نیز بالا می باشد.اگر نیاز مالی داشته با بدهی دارید راه اندازی کسب و کار اینترنتی گزینه مناسبی برای رفع این نیاز نخواهد بود. همچنین اگر ماهانه باید بخش زیادی از درآمد خود را برای بازپرداخت وام هزینه کنید کارآفرینی برای شما توصیه نمی شود.

دو ) نمی توانید روزانه ساعات مشخصی را برای استارتاپ خود صرف کنید

کارآفرینی مانند کشاورزیست. پس از انتخاب زمین زراعی مناسب،تدارک زیرساختها، انتخاب نوع بذر و سپس کاشت بذر، مراقبت دائم شما از بذر و زمین نیاز خواهد بود تا محصول شما به بار بنشیند. اگر شما وقت و توان کافی برای این کار ندارید و نمی توانید به طور مستمر و روزانه پیگیر به بار نشستن استارتاپ خود باشید قطعاً نباید به این حوزه وارد شوید.

سه ) ایده مناسبی برای استارتاپ ندارید

طراحی سایت یا اپلیکیشن به منزله راه اندازی استارتاپ نیست. استارتاپ شما باید بتواند خدمات ارزشمندی را ارائه دهد، نیازی را بر طرف کرده و نیز قابلیت توسعه داشته باشد. اگر هنوز نتوانستید مشکلی را شناسایی و یا خدمات نوینی را ارائه نمایید خودتان را با سایتها و اپلیکیشن ها و ایده های رایج و کلیشه ای سرگرم نکنید؛ همیشه اولین ایده، بهترین ایده نیست…

چهار ) دانش فنی و تجربه کافی برای راه اندازی استارتاپ را ندارید

در هیچ زمینه تخصصی نمی توان بدون دانش علمی و عملی موفق شد. اینکه شما اهل وبگردی و شبکه های اجتماعی هستید و چند مقاله در این حوزه مطالعه کردید نمی تواند مجوز ورود شما به این حوزه باشد. سرخوردگی و شکست بسیاری از افراد از تجربه راه اندازی استارتاپ خود، عدم دارا بودن صلاحیت علمی و تجربی کافی بوده است.

پنج ) تنها هستید و هم تیمی ندارید

علوم مدیریتی دنیا بر ضرورت کار تیمی تاکید دارد. در عصر ارتباطات، پیش بردن امور به صورت تنها و فردی امری اشتباه است. تمام استارتاپ ها در سراسر جهان با تیم های حداقل دو نفره تشکیل شده اند. این تفکر که به تنهایی تمام فشارهای کاری، مالی و اجرایی را بر دوش بکشید تصمیم کاملاً نادرستی می باشد.

برخی افراد سایت و اپ خود را به شرکتها سفارش داده و آن را تحویل می گیرند اما برای توسعه و بهبود خدمات خود گرفتار می شوند. یک کسب و کار اینترنتی حداقل به یک نیروی متخصص فنی (برنامه نویس) و یک نیروی اجرایی نیاز دارد.

شش ) زندگی شخصی شما ثبات کافی را ندارد(شرایط زندگی شما در حال تغییر عمده است )

راه اندازی استارتاپ یعنی تلاش بی وقفه، استرس، ساعت کاری طولانی، مشغله فکری و … . اگر زندگی شخصی شما به گونه ایست که از نظر فکری و زمانی ثبات لازم را ندارد بهتر است با حرکت در مسیر راه اندازی استارتاپ، این شرایط عدم ثبات را تشدید نکنید.(مثلاً طی چند ماه آینده باید به سربازی بروید،ممکن است بورس تحصیلی خارج از کشور بگیرید،در حال ازدواج هستید،شرایط خانوادگی شما مساعد نیست،بیماری دارید و …)

هفت ) علاقه ای به خوداشتغالی و خودمدیریتی ندارید

تمام کارآفرین ها روحیه ای کارآفرینانه و مستقل دارند.آنها می دانند که نمی خواهند همیشه برای دیگران کار کنند. خوداشتغالی به علاقه نیاز دارد و این علاقه روحیه خوداشتغالی و خودمدیریتی را می طلبد. افراد زیادی را می شناسیم که به زندگی منظم کارمندی علاقه داشته و این سبک زندگی -با همه مشکلاتش- برای آنها مطلوب است.اگر شما هم جز این دسته افراد هستید راه اندازی استارتاپ را برای شما توصیه نمی کنم!

هشت ) تحمل شرایط پرریسک،پرفشار و مبهم را ندارید

ممکن است روحیه ای حساس داشته باشید یا به دلایل مختلف، استرس و فشار کاری برای سلامتی جسمی و روحی شما مناسب نیست. همچنین ممکن است در شرایط ابهام نتوانید به خوبی فکر کرده و تصمیم بگیرید. در این حالت هم کارآفرینی و استارتاپ را انتخاب نکنید.

نه ) از شکست می ترسید و روحیه جنگجویانه ندارید

شکست جزئی از کارآفرینی می باشد. قرار نیست همه تلاشها به موفقیت ختم شود؛ تاریخ سرشار از شکستهای پی در پی قبل از یک پیروزی بزرگ است. به قول ادیسون : ” من 999 بار شکست نخوردم، 999 راه را کشف کردم که نمی توان به وسیله آن لامپ ساخت! “

ممکن است تلاش ها و هزینه های شما به نتیجه نرسد اما قطعاً این هزینه های مالی و زمانی هدر نرفته و تجربه بسیار ارزشمندی را برای شما داشته است.تقریباً تمام افرادی که در ایران کسب و کار اینترنتی موفقی دارند در گذشته استارتاپها و تلاشهای ناکام داشتند اما امروز پس از چند بار تلاش، به هدف خود رسیدند.

ده )  اگر فکر می کنید راه اندازی استارتاپ، مسیر ” یک شبه پولدار شدن” شما خواهد بود

کارآفرینی و استارتاپ نمی تواند مسیر پولدار شدن و درآمد بالای شما را کوتاه کند.وعده های درآمد میلیونی با چند ساعت کار در کمتر از یک ماه جز خرافه های سودجویانه نیست. استارتاپها برای موفقیت های کلان مالی راه دراز و پر پیچ و خمی در پیش دارند.

این 10 دلیل برای عدم راه اندازی استارتاپ کافی خواهد بود.توجه نکردن به این دلایل می تواند سبب شکست تلاش و سرمایه و استارتاپ شما شود. لذا توصیه می کنم علاقه و شور راه اندازی استارتاپ را کنترل کرده و واقع بینانه و در شرایط مطلوب، استارتاپ خود را استارت بزنید. در این مدت هم بهترین کار، حضور در گردهمایی های استارتاپی،شرکت در کلاسهای آموزشی و مطالعه مقالات می باشد.

در صورتی که مایل هستید شرایط خود را برای راه اندازی استارتاپ محک بزنید، در آزمون آنلاین راه اندازی استارتاپ شرکت کنید.

توجه!

این مقاله را در پاسخ به کاربران عزیزی نوشتم که از روی کنجکاوی و یا گاهاً با انتقادهای تند این سوال را مطرح می کنند؟ ” آقای خواجوی، شما که راجب استارتاپها و کسب و کارهای اینترنتی مطلب می نویسی و آموزش میدی،چرا خودت استارتاپ راه اندازی نکردی؟!(ضرب المثل کل اگر طبیب بودی،سر خود دوا نمودی!) “

اینکه من در حوزه کسب و کار اینترنتی مقاله می نویسم به دلیل علاقه و تسلط من به این حوزه و سابقه فعالیت من در شرکتهای تجارت الکترونیک است. گرچه همچنان معتقدم مطالبی که در نبضی‌نو منتشر می شود در وب فارسی کمیاب و گاهاً نایاب است به طوریکه بعد از 9 ماه هنوز سایتی نتوانسته به سبک نبضی‌نو محتوا تولید کند اما اینکه یک استاد دانشگاه علوم پزشکی، مطب ندارد دلیل بر بی سوادی او نیست!

جالب است بدانید که من هم اولین تلاشم برای راه اندازی استارتاپ، سایت بازی آنلاین با نام نقشه گنج (www.ganj.pecgroup.ir) بود که به دلیل بی تجربگی،تلاش انفرادی،گستردگی کار(این دامنه دارای 4 سایت دیگر هم هست!) و نداشتن سرمایه برای توسعه و تبلیغات شکست خوردم.

در حال حاضر بنا به برخی دلایل مطحر شده در بالا، راه اندازی استارتاپ برای من انتخاب درستی نیست و در برنامه های کاری و زندگی شخصی من اولویت های دیگری تعریف شده است.

پ.ن : امیدوارم همه ما بیاموزیم دلیل ناکامی های ما، دیگران نیستند و نباید فشارهای این سرخوردگی ها را با الفاظ و لحن بد به دیگران سرکوفت بزنیم. یکی از امامان معصوم ما جمله ارزشمندی دارند که مضمون آن اینچنین است : “اعتبار و ارزش سخن نه به فرد گوینده بلکه به ماهیت و محتوای سخن است