زمانیکه همه به خوبی می دانیم بازار آنلاین فروش کالاهای دیجیتال در اختیار دیجی کالا بوده و حتی بامیلو هم نتوانسته سهم عمده ای از دیجی کالا را تصاحب کند وبسایت جدیدی با نام مقداد آی تی راه اندازی شده که به طور مستقیم بازار این کالاها را هدف قرار داده است. مقداد آی تی را می توان تلاشی در جهت تبدیل کسب و کار سنتی خود به کسب و کار دیجیتالی دانسته که به لطف تبلیغات کلیکی گسترده خود توانسته تا به امروز، برند خود را برای بسیاری از کاربران ایرانی مطرح نماید. در این مطلب قصد دارم ضمن معرفی این سایت، تحلیلی کوتاه بر عملکرد آن را ارائه داده و چشم انداز احتمالی آن را بررسی نمایم.

1-وبسایت

مقداد آی تی به طرز محسوسی دیجی کالا را الگوی خود قرار داده است. بارزترین مصداق این امر، طراحی سایتی متشابه با دیجی کالا می باشد به طوریکه حتی بخش بندی صفحه اصلی سایت نظیر پرفروش ترین ها،جدیدترین محصولات و … هم از دیجی کالا الهام گرفته شده است. گرچه تمسک جویی به هویت برندهای رقیب برای کسب هویت در بحث برندینگ توصیه نمی شود اما با توجه به اعتبار و سابقه دیجی کالا در بحث فروش کالاهای دیجیتال، این امر می تواند برای مخاطبان مقداد آی تی و مشتریان کالاهای دیجیتال تاثیر مثبتی داشته باشد. علاوه بر وبسایت، شعار مقداد آی تی هم برگرفته از شعار دیجی کالا می باشد:

دیجی کالا : بررسی،انتخاب و خرید آنلاین

مقداد آی تی : مقایسه، اصالت کالا و خرید آنلاین

2-خدمات

از نظر تنوع دسته بندی و محصولات، می توان مقداد آی تی را در وضعیت قابل قبولی توصیف کرد. همچنین بخش اسمبل کردن رایانه های خانگی از دیگر خدمات بارز این فروشگاه می باشد. اما دسته بندی هایی نظیر لوازم خانگی و لوازم زیبایی با هویت کالاهای دیجیتال و IT این فروشگاه اینترنتی هم خوانی نداشته و احتمالاً این دسته بندی ها آغازی خواهد بود بر ورود به سبدهای کالایی غیر دیجیتال و غیر برقی ( مانند تحولی که در دیجی کالا رخ داد )

3-تبلیغات کلیکی

مقداد آی تی به لطف تبلیغات مستمر خود در شبکه های کلیکی در زمان کمی توانسته خود را به رتبه 251 الکسای ایران برساند. این تبلیغات وسیع و مستمر سبب شده تا آگاه سازی از این برند با سرعت بیشتری همراه شده و تعداد جست و جوی نام این فروشگاه اینترنتی در گوگل افزایش یابد.

مقداد آی تیمقداد آی تی

از دیگر موارد قابل توجه آن می توان به تغییر دوره ای بنرها در کمپین های کلیکی این سایت اشاره کرد. تغییر بنرها و طراحی جذاب بنرها سبب حفظ نرخ کلیک خوری و بهبود این نرخ خواهد شد.این درحالیست که تمامی کلیکها به صفحه اصلی سایت هدایت شده و هیچ صفحه فرودی برای این امر طراحی نشده است. در نگاه برخی می توان این امر را تصمیمی صحیح برای آشنایی کامل بازدیدکننده با سایت و محصولات آن در نظر گرفت اما اگر با نگاهی عمیق تر و حرفه ای تر در می بابیم مقداد آی تی می توانست از ترافیک ایجاد شده در وبسایت خود برای تحقق اهداف زیر استفاده کند :

  • ارائه کد تخفیف با قیمت مناسب برای تجربه اولین خرید از فروشگاه اینترنتی
  • دریافت مشخصات ایمیل کاربران جهت ایجاد تعامل با کاربرها و ترغیب به خرید
  • بزرگنمایی مزایای رقابتی خود نسبت به سایر رقبا در صفحه فرود اختصاصی

اگر مقداد آی تی بتواند تبلیغات خود را به صورت هدفمند و حرفه ای تر ( سبک تبلیغات بامیلو را به یاد آورید ) ادامه داده، به سمت بازاریابی محتوایی گام برداشته و فعالیتهای یکپارچه بازاریابی اینترنتی خود را توسعه بخشد می توان آینده ای را برای این فروشگاه اینترنتی تصور کرد. اما در نهایت، این نظر شما کاربران است که سبب می شود یک فروشگاه اینترنتی به حیات خود ادامه داده یا از دور رقابت خارج گردد.

به نظر شما چه اتفاقی برای مقداد آی تی خواهد افتاد؟