اگر شما و یا یکی از نزدیکانتان برای تحصیل یا کار خارج از ایران زندگی میکنید، یکی از بزرگترین دغدغه ها و مشکلات برای شما رفع نیازهایی است که در ایران دارید. رفع این دغدغه ها ایده اصلی راه اندازی استارتاپ ارزشمند سیمیا می باشد.

مهدی قطبی و علیرضا توکلی زمانی که در خارج از ایران تحصیل می کردند نیز از این قاعده مستثنی نبودند. برای ارسال یک هدیه ساده برای روز مادر باید تماسهای زیادی با دوستانشان میگرفتند تا بتوانند یک نفر را راضی کنند که وقت بگذارد و از طرف آنها هدیه را تهیه کند، متن تبریک را روی یک کارت پستال خوب بنویسد و برای مادرشان ارسال کند!! کار خیلی سخت تر و پیچیده تر میشد اگر نیاز به این داشتند که کارنامه تحصیلی شان در ایران توسط دانشگاه صادر شود، ترجمه شود و برای آنها ارسال شود، این کار که تقریبا غیر ممکن بود! یا اگر بعد از گذشت ۶ ماه زندگی در خارج، همه جذابیتهای این کشور خارجی جای خودش رو به دلتنگی برای ایران و خانواده و دوستان میداد، دسترسی به یک مشاور خوب که بتوانند یک دل سیر با زبان فارسی صحبت کنند و راهنمایی بگیرند غیرممکن بود.

حل همه این نیازهای به ظاهر ساده، برای یک ایرانی که خارج از ایران زندگی میکند در عمل غیر ممکن بود. به همین دلیل در سال ۱۳۹۱ علیرضا و مهدی تصمیم گرفتند از ادامه تحصیل در آمریکا صرفنظر کنند، به ایران بازگردند و سیمیا را به کمک یکدیگر تاسیس کنند. یک استارتاپ که همه تمرکزش بر روی رفع نیازهای ۷ میلیون ایرانی خارج از کشور است. یکی از اهداف علیرضا توکلی و مهدی قطبی برای راه اندازی این مجموعه حفظ و تقویت ارتباط ایرانیان خارج از کشور با داخل ایران است، تا در نهایت این ارتباط منجر به استفاده از پتانسیلهای بالای تجربه و دانش این عزیزان در جهت پیشرفت کشورمان بشود. به همین علت، بنیانگذاران این مجموعه مزیت اصلی خود در شکل گیری و ادامه این استارتاپ را ارائه خدمات با کیفیت بسیار بالا تعریف کرده اند و مهمترین عامل انگیزشی برای عوامل سیمیا، رسیدن به نقطه ای است که بتوانند تاثیری بگذارند که همه ایرانیهای سرتاسر دنیا که عموما در معرض استفاده از سرویسها و خدمات با کیفیت بالا هستند، نظری مانند آزاده از هلند در مورد سیمیا به عنوان نمونه ای از یک استارتاپ در حوزه خدمات در ایران داشته باشند:

[quote]

آزاده از هلند: ”عموما در ایران اثری از سرویس دهی قوی به صورت آنلاین نیست و من در عجبم که سیمیاسرویس چطوری داره این سیستم رو مدیریت می کنه با چنین کیفیت بالایی. من به موسس این سازمان تبریک می گم. کیفیت، سرعت و انعطاف پذیری بالای این سیستم آدم رو به وجد میاره. مرسییییییی“

[/quote]

 تا به امروز مجموعه سیمیا با بیش از ۴۰ هزار ایرانی در سرتاسر دنیا در ارتباط بوده است و با رفع نیازهای آنها در ایران منجر به ورود قریب به ۷۰۰ هزار دلار ارز به داخل کشور و کمک به تولید کنندگان محصولات داخلی شده است.  در حال حاضر این مجموعه در وبسایت خود به نشانی SimiaService.com خدمات زیر را به هموطنان ایرانی خارج از کشور ارائه می کند:

سیمیا

خدمات ارائه شده توسط سیمیا

۱- فروشگاه آنلاین ارسال هدیه به عزیزان در ایران: در این بخش ایرانیان خارج از کشور میتوانند در مناسبتهای گوناگون برای عزیزان خود هدیه ارسال کنند. این بخش تا کنون بیش از ۷۰۰۰  تحویل موفق در سرتاسر ایران به انجام رسانده است.

۲- فروشگاه آنلاین ایرانیان: ایرانیان خارج از کشور در هر کجای دنیا که باشند میتوانند محصولات تولیدی در داخل ایران شامل انواع صنایع دستی و محصولات خوراکی تولید شده در ایران را بصورت آنلاین خریداری نمایند و در کمتر از ۵ روز کاری در هر کشوری که باشند دریافت نمایند. این سرویس نیز با استقبال گسترده ایرانیان خارج کشور روبرو شده است.

۳- انجام امور اداری و قانونی در ایران: یکی از مشکلات ایرانیان خارج کشور انجام و پیگیری امور اداری، حقوقی و قانونی در داخل کشور میباشد. در این بخش، کارشناسان سیمیا انجام و پیگیری امور اداری و قانونی ایرانیان خارج کشور را در حوزه های مختلف در سریعترین زمان و با کمترین هزینه به انجام می رساند.

۴- ارائه مشاوره روانشناسی/خانواده صوتی و تصویری:

نرم نرمک گفت شهر تو کجاست            که علاج اهل هر شهری جداست (مولانا)

در موضوع مشاوره های روانشناسی و خانواده، یکی  از مهمترین عوامل تاثیرگذار در نتیجه مشاوره، داشتن زبان مادری مشترک و درک ریشه های فرهنگی مشاوره گیرنده توسط مشاور است. بنابراین عملا برای یک ایرانی که خارج از ایران زندگی میکند، کسب مشاوره از یک مشاور خارجی در بسیاری از موضوعات کمک چندانی به رفع مشکلاتش نخواهد کرد. از طریق این سرویس، ایرانیان میتوانند با توجه به موضوع مشاوره با مشاوران متخصص داخل کشور با رزرو وقت، جلسات مشاوره آنلاین بصورت صوتی و تصویری داشته باشند.

خدمات پیش رو

با توجه به خلا جدی در بحث آموزش زبان فارسی به نسل دوم و سوم ایرانیان خارج از کشور، عموما این دسته با مشکلات جدی در فهم و استفاده از زبان فارسی مواجه هستند و در اکثر آنها دیگر زبان فارسی به عنوان زبان اصلی شان تلقی نمی شود. سیمیا با توجه به درخواستهای زیادی که از ایرانیان خارج از کشور داشته است از یکسال گذشته به طراحی روش آموزشی برای آموزش زبان فارسی به کودکان ۶ تا ۱۲ ساله ایرانی خارج از کشور مشغول است. این طرح بعنوان نخستین طرح از کشور ایران در دانشکده کارآفرینی دانشگاه MIT آمریکا پذیرفته شده است.