بارها بامیلو را به علت ایده های تازه و فعالیتهای بازاریابی غیر کلیشه ای مورد تمجید قرار دادم، اما امروز یکی از دیگر از متحدین بامیلو در مسیری متفاوت، پیشتازی و برتری خود را در میان کسب و کارهای اینترنتی ایرانی به رخ کشیده است: زودفود! بازاریابی اینترنتی زودفود را می توان حاصل مشی ایده پردازانه و ساختارشکنانه تیم دیجیتال مارکتینگ آن دانست که افزاش فروش اینترنتی و افزایش وفاداری مشتریان را نه در کمپینهای کلیشه ای تخفیف،نه در مسابقات اینستاگرامی و کدهای تخفیف بلکه در نمایش آنچه که در وب فارسی بی نظیر است دنبال می کند.

زودفود به ما یادآوری می کند که در تجارت الکترونیک مزیت رقابتی به صرفاً به نوع کالا/خدمات، قیمتهای به صرفه، سابقه وبسایت و مواردی از این دست محدود نمی شود و بلکه شیوه پرزنت کردن خدمات و آنچه که به کاربران خود ارائه می دهیم نیز تاثیر به سزایی در موفقیت تجاری کسب و کار اینترنتی دارد. برندی موفق است که در نگاه مشتریانی که آن برند را با رقیبانش مقایسه می کنند برتری داشته باشد؛ این برتری زمانی پررنگ تر می شود که تفاوت چشمگیری در خدمات ارائه شده توسط برندهای رقیب وجود نداشته باشد. به عبارت دیگر، در نگاهی سطحی می توان بین زودفود و ریحون، دو مقوله سابقه فعالیت و تعداد رستورانها را در این دو برند متفاوت دانست اما عملکرد موفق هر دو سبب شده تا رقابت بین آن دو نسبتاً نزدیک باشد. در این شرایط، زودفود توانسته به پشتوانه منابع مالی و فنی بالای خود مزیت رقابتی جدید و قابل توجهی را نسبت به ریحون به دست آورد؛ مزیتی که به سادگی به چالش کشیده نخواهد شد.

می توان آغاز رویه جدید بازاریابی اینترنتی زودفود را از کمپین موفق گل یا پوچ در نظر گرفت؛ کمپینی که برای بسیاری از کاربران جذاب بوده و با کمک تبلیغاتی که صورت گرفت توجه زیادی را به خود جلب کرد.پس از آن، کمپین گل یا پوچ 2 برگزار شد و سپس از کمپین ” فکر بکر ” رونمایی شد.از اوایل خرداد هم جدیدترین کمپین زودفود به نام ” مار و پله ” آغاز به کار کرده است:

بازاریابی اینترنتی زودفود

“این بازی همان ماروپله است که همه ما در دوران کودکی بازی کرده ایم ، اما هیجان انگیزتر و با جوایز عجیب و غریب.بعد از دادن سفارش آنلاین یا اعتباری به ارزش حداقل ۱۰۰۰۰ تومان ، نوبت بازی دریافت کنید و با فشردن دکمه بازی کن در صفحه پیش بروید.
شما می توانید با جلو رفتن در صفحه و رفتن روی خانه های رنگی امتیاز جمع کنید و در روز آخر با توجه به امتیازتان جایزه انتخاب کنید. با سفارش از اپلیکیشن به ازای هر سفارش 3 نوبت بازی دریافت می کنید.(اما با سفارش از سایت ۱ نوبت دریافت می کنید)”

کمپینهای اخیر را می توان تغییری بنیادین در برنامه های بازاریابی اینترنتی زودفود قلمداد کرد. این تغییرات به نوعی در فضای استارتاپهای ایرانی نیز بی سابقه می باشد. کمپینهای زودفود ترکیبی از فرایند ناآشنای گیمیفیکیشن(بازی سازی) در فضای وب و ایده پردازی نوستالژیک می باشد. تابوشکنی زودفود با اجرای مسابقات مار و پله و فکر بکر که در نوع خود یک گیم آنلاین به شمار می رود بیانگر لزوم توجه بیشتر کسب و کارهای اینترنتی به رویه های جدید دیجیتال مارکتینگ می باشد. این حقیقت که بسیاری از استارتاپها و کسب و کارهای اینترنتی در ایران فاقد تیم باتجربه دیجیتال مارکتینگ هستند نشانگر ضعف ایران در تامین این نیروهای متخصص و ضعف مدیران در جذب و پرورش این افراد می باشد. این در حالیست که چنین کمپینهایی از تیمی خلاق و حرفه ای در زودفود حکایت دارد…

بازاریابی اینترنتی زودفود : اهداف و چشم انداز

وقتی زودفود برای هر کمپین خود چنین هزینه هایی صرف می کند قطعاً از صفر تا صد فرآیند بازی کاربران و نتایج کمپین را نیز رصد و آنالیز می کند. بدون شک چالش جذاب این بازیها- که ما را به یاد خاطرات کودکیمان می اندازد – و جوایز وسوسه انگیز آن در افزایش فروش این برند تاثیرگذار می باشد.گرچه هدف اصلی بازاریابی اینترنتی زودفود افزایش خریدهای اول و افزایش خریدهای مجدد می باشد اما نتایج و اهداف غیر آماری این مسابقات زودفود را می توان در موارد زیر خلاصه نمود :

  • زودفود بین کاربران بدون خرید و مشتریان وفادار خود تفکیکی قائل نشده و مسابقات خود را به طور عمومی برای همه کاربران برگزار می کند. گرچه در نگاه اول بهتر بود که در خلال این کمپینها، برای جذب خرید اولی ها هم اقداماتی انجام می داد (نظیر امتیاز بیشتر برای اولین خرید) اما این عدم تفکیک هم ممکن است در بهبود نتیجه اصلی کمپین موثر باشد.
  • فرآیند بازیهای زودفود سخت و گیج کننده نیست و هر کاربر با نگاهی ساده و مطالعه توضیحات به خوبی از کل روند آگاه می شود. رعایت سادگی در کنار حفظ جذابیت از چالشهای گیمیفیکیشن می باشد.
  • ایده مسابقات زودفود نه تنها کلیشه ای نیست بلکه کاربر را سوپرایز می کند! مشاهده بازیهایی که تا به حال در فضای وب و در هیچ سایت گیم دیده نشده سبب سرخوشی کاربران این برند خواهد شد.
  • اصل کنش گری کاربران در مسابقات زودفود به خوبی رعایت می شود.
  • هدف نهایی چنین کمپینهایی که اجرای آنها در طول سال و به طور مستمر انجام می شود علاوه بر افزایش فروش، در برندینگ و وفادارسازی مشتریان نیز بسیار موثر است. افزایش تکرار خرید، افزایش حضور در رسانه ها و شبکه های اجتماعی و صحبتهای دهان به دهان از مهم ترین دستاوردهای آن می باشد.
  • ترغیب به خرید از اپلیکیشن با کسب امتیاز سه برابر سبب نهادینه کردن و عادت دادن استفاده از اپ زودفود توسط کاربران خواهد شد؛ پیش از این، چنین مواردی را از دیجی کالا برای استفاده از اپلیکیشن آن دیده بودیم.
  • اجرای چنین مسابقاتی از نظر فنی کار ساده ای نیست و زمانبر می باشد؛ با توجه به تمرکز بازاریابی اینترنتی زودفود به چنین مسابقاتی، تصور می شود که زودفود برنامه ریزی منسجمی را تا پایان سال جاری برای تداوم این رویه تهیه کرده باشد.
  • کاربران با شرکت در چنین بازیهایی رابطه ای عاطفی با برند برقرار می کنند؛این رابطه عاطفی همان چیزیست که کلیه برندها در سراسر دنیا به دنبال آن هستند(توجه کنید که هیچ سایت دیگری در ایران نمی تواند این رابطه عاطفی ایجاد شده از این کمپینها را به چالش بکشد)
  • کلیه مسابقات زودفود با حمایت سایر وبسایتهای هولدینگ آن می باشد به طوریکه در صفحه فرود هر کمپین می توان نام آن حامیان را مشاهده کرد. در واقع اگر این هولدینگ روی مسابقات زودفود هزینه صرف می کند یکی از دلایل آن برندسازی و جذب مخاطب برای سایر وبسایتهای خود در  نوع تبلیغات غیر مستقیم در فضای مثبت می باشد(وقتی به زودفود علاقه مند باشیم دیدن نام سایتهایی نظیر سینماتیکت،بامیلو،اسکانو و.. در کنار برند محبوب ما سبب ایجاد علاقه به آن برندها نیز خواهد شد:دوست دوست من، دوست من است!)
  • وجود مار پیتون در لیست جوایز  زودفود از جسارت این تیم در ایده پردازیهای بلندپروازانه دلالت دارد؛ایده هایی که تا مدتها بر سر زبانها خواهد ماند(جایزه خودروی دیجی کالا از نظر مالی برای کاربران جذاب بود اما یک انتخاب کلیشه ای محسوب می شود در حالیکه یک مار پیتون واقعی به عنوان جایزه خرید غذا؟!!!)

مشاهده صفحه فرود کمپین مار و پله : کلیک کنید

مشاهده عکس تمام صفحه کمپین مار و پله : کلیک کنید

پس از این تحلیل بلند، از شما می خواهم به عنوان مخاطبین اصلی کمپین مار و پله، استراتژی بازاریابی اینترنتی زودفود را نقد کنید و نظرات خود را به عنوان مکمل این مطلب بیان کنید.