اگر به این فکر می کنید که چرا برند قدرتمندی مثل دیجی کالا خودروی 240 میلیون تومانی جایزه می دهد(اینجا) یا با وجود فروش میلیاردی تضمین شده خود در هر روز، مسابقات پیش بینی نتایج فوتبال برگزار می کند باید ابتدا به این فکر کنید که دیجی کالا چگونه توانسته خود را به برند اول خرده فروشی آنلاین ایران تبدیل کند؟ به عبارت دیگر، دستاوردهای دیجی کالا از برگزاری چنین کمپینهای پرهزینه ای چه خواهد بود؟

در این مطلب قصد دارم کلیه دستاوردهای دیجیکالا را از برگزاری جدیدترین کمپین خود- که تبلیغات نسبتاً گسترده ای از آن شده- به نام ” پیش بینی شگفت انگیز نتایج یورو 2016 ” را بیان کنم تا مطالعه این دستاوردها، عواملی که می تواند جایگاه یک برند را تثبیت کرده و فاصله آن را با رقیبان بعدی خود بیشتر می کند شناسایی کرده و از روش تبلیغات غیر مستقیم در جهت افزایش فروش و درآمدزایی آشنا شویم.

دستاوردهای دیجی کالا

  • “آقا دیجی کالا مسابقه پیش بینی یورو 2016 رو گذاشته”، “تو هم برو نظر بده میتسوبیشی میراژ جایزه میده”، “تو مسابقه دیجی کالا شرکت کردی؟”،” ایول نتیجه پیش بینی دیجی کالا رو درست انتخاب کردم!”،”امتیازت تو مسابقه دیجی کالا چنده؟”، ” و … ” چنین مکالماتی مصداق بازاریابی دهان به دهان است که بهترین و کارآمدترین روش تبلیغات برای برندها به شمار می رود. قطعاً مسابقات محبوبی مثل یورو علاقه مندان زیادی دارد و طرفداران فوتبال هم همواره از مسابقات پیش بینی رایگان استقبال می کنند. بدین ترتیب هر زمان که بحث مسابقه دیشب فوتبال اروپا در صحبتهای روزمره به میان بیاید نام دیجی کالا هم مطرح خواهد شد ( شاید این یکی از مهمترین دستاوردهای دیجی کالا از این رویداد باشد)
  • در بوم مدل کسب و کار، بخشی به نام ارتباط با مشتریان وجود دارد که در آن نوع ارتباط با مشتریان را مشخص می کنیم. در سایتهای خرده فروشی، اصلی ترین مدل ارتباط از نوع تراکنشی می باشد؛ به عبارت دیگر، زمانی با یک فروشگاه اینترنتی ارتباط مستقیم برقرار می کنیم که از آن خرید کنیم (تراکنش و پرداخت وجه انجام دهیم).اما دیجی کالا با خدماتی نظیر بخش نقد و بررسی محصولات و دیجی کالامگ توانسته رابطه خود را با کاربران از صرف رابطه تراکنشی، به رابطه غیر تراکنشی مفید و سازنده تبدیل کند.در این حالت کاربران برای وبگردی به دیجی کالا مگ و برای تحقیق خرید محصولات به بخش نظرات مراجعه کرده و نیاز خود را رفع می نمایند.این امر سبب افزایش ترافیک سایت و ثبت جایگاه مثبت، کلیدی و مهم دیجی کالا در ذهن کاربران خواهد شد. دستاوردهای دیجی کالا از برگزاری مسابقاتی نظیر یورو 2016 نیز ایجاد رابطه ای هیجان انگیز و مثبت با کاربران بوده و حس خوب به برند خود را در ذهن کاربران تقویت می کند.
  • به این فکر کنید که ترجیح می دهید با کدام دوستتان وقت بیشتری بگذرانید؟ آنکه هر وقت به هم نیاز دارید سراغ هم می روید یا آن دوستی که در لحظات شادی و غم و جریانات زندگی در کنار شماست؟ قطعاً دوست دوم را انتخاب می کنید. برندها هم سعی می کنند در همه لحظات زندگی مشتریان خود حضور داشته باشند؛ پیام تبریک سال نو، پیام تسلیت مرگ هنرمند مردمی، شادمانی برای موفقیت تیم ملی والیبال و … سبب می شود تا زمانیکه اتفاق مهمی رخ می دهد جای خالی برند محبوب خود را حس نکرده و آن را در کنار خود و در بطن زندگی مان مشاهده کنیم. یورو 2016 هم بعد از جام جهانی فوتبال، پرطرفدارترین رویداد فوتبال در جهان است که در ایران نیز طرفداران بسیار زیادی دارد. بخش زیادی از این طرفداران دیجی کالا را می شناسند یا از آن خرید کرده اند. پس چه بهتر که در این رویداد چند هفته ای، برند محبوب مان را هر روز در کنار خود مشاهده کرده و شادی و غم خود را از نتایج هر مسابقه با آن به اشتراک بگذاریم.
  • برای شرکت در این مسابقه، همه افراد باید در صفحه فرود مربوطه ثبت نام کنند؛ این ثبت نام به منزله تهیه یکی از ارزشمندترین دارایی های هر کسب و کار اینترنتی می باشد: بانک اطلاعات هدفمند کاربران. دیجی کالا می توانست از کاربران خود بخواهد با اطلاعات کاربریشان در سایت اصلی لاگین کنند اما با این اقدام توانسته بانک اطلاعاتی از علاقه مندان به ورزش به دست آورد تا از آن برای مسابقات بعدی خود و برای فروش محصولات ورزشی و مرتبط استفاده نماید.
  • در صفحه داخلی مسابقه، محصولات دیجی کالا به طور تصادفی نمایش داده می شود؛ افزایش فروش این محصولات می تواند یکی از دستاوردهای دیجی کالا قلمداد شود ( توجه داشته باشید که بخش نمایش محصولات در حاشیه بوده و مزاحمتی برای کاربر ایجاد نمی کند )
  • یکی از اقدامات ارزشمند دیجی کالا در این مسابقه که در ایران کمتر شاهد آن هستیم همکاری با سایر برندها جهت تامین جوایز می باشد. به نظر می رسد دیجی کالا همکاری با پاناسونیک را برای تامین جوایز اصلی مسابقه و همکاری با تخفیفان و فیدیو را برای حمایت از این دو مجموعه همکار در سرآوا دنبال می کند اما صرف نظر از این دلایل و بدون انکار عظمت برند دیجی کالا، مشاهده نام این برند در کنار سایر برندهای مطرح به بزرگ شدن هر چه بیشتر برند مذکور و رویداد آن در ذهن مخاطب منجر خواهد شد( چنین حجم همکاری ها را صرفاً توسط سایتهای متعلق به روماک دیده بودیم؛ مانند مسابقات زودفود )

دستاوردهای دیجی کالا

پیشنهادات من برای مسابقه یورو 2016:

  • در سایدبار سمت چپ، به جای نمایش رندوم محصولاتی نظیر اپیلاسیون، جاروبرقی و … محصولاتی مرتبط با قشر جوان (مانند کالاهای دیجیتال) یا محصولات ورزشی نمایش داده شود.
  • محصولات این سایدبار کدگذاری شود تا میزان کلیک روی هر محصول مشخص و آنالیز گردد.
  • دیجی کالا می تواند با برگزاری چنین مسابقاتی، تحلیل جامعی از رفتار کاربران خود به دست آورد.از دستاوردهای این تحلیل می توان به درصد تعامل مشتریان با رویدادهای سایت، میزان گرایش کاربران به نوع مسابقه و نوع جایزه و مواردی از این قبیل اشاره کرد.
  • دیجی کالا می تواند از این مسابقه به عنوان نسخه پایلوت بخشی از سیستم لویالتی پروگرم استفاده نماید.
  • دیجی کالا می تواند برنامه ریزی خود را به گونه ای انجام دهد که تا روزهای پایانی مسابقات یورو 2016، از ریزش نفرات شرکت کننده جلوگیری شود ( جلوگیری از ریزش کاربران در اینگونه مسابقات امتیازی کار ساده ای نیست و بخش بندی جوایز جهت پوشش طیف گسترده ای از کاربران لازم است اما کافی نیست )

اگر شما هم موارد ذکر شده را جز دستاوردهای دیجی کالا از این مسابقه می دانید و یا دستاوردهای دیگری را برای آن متصور هستید لطفاً در بخش نظرات اعلام کنید.