بارها در صحبتهای دوستانه و کاری، مشی نوآورانه زودفود را در کمپین های خود تحسین کردم چرا که خروجی خلاقانه تیم دیجیتال مارکتینگ این سایت پس از گذشت چند ماه همچنان در فضای وب ایران بی رقیب است. زودفود که تمام استراتژی بازاریابی آنلاین و پروموشن های خود را بر پایه بازهای آنلاین و گیمیفیکیشن بنا نهاده در ماه های پیش نیز مسابقات متعددی برگزار کرده بود که دو مورد از آنها با نام های “مار و پله” و “گل یا پوچ” را تحلیل کردم.

مسابقه جدید زودفود از 11 مرداد با نام “تیک تاک” آغاز شده که در آن کاربران پس از سفارش غذا و کسب امتیاز می توانند از بین گزینه های موجود هر جایزه، شانس خود را امتحان نمایند.

این مسابقه هم مانند مسابقات پیشین زودفود، قواعدی یکسان دارد؛ به عنوان مثال، سفارش با اپلیکیشن زودفود ۳ برابر نوبت بیشتر نسبت به سفارش از سایت در پی خواهد داشت.

زودفود

اما این بار ابتکار جدیدی انجام شده که در آن کاربران می توانند با آپلود کردن عکس غذای خریداری شده خود توسط اپلیکیشن یک نوبت اضافه دریافت کنند؛ بدین ترتیب زودفود با استفاده از خریدهای مشتریان تبلیغات گسترده ای در شبکه های اجتماعی یا سایر کانالهای خود انجام خواهد داد.

اما هدف اصلی این مقاله، نه تحلیل این مسابقه بلکه ذکر نکاتیست که در درازمدت می تواند گریبانگیر تیم دیجیتال مارکتینگ زودفود شود؛ نکاتی که باید از همین ابتدا به آن توجه شده و برنامه ریزی بلندمدتی برای آن صورت پذیرد.

آنچه که زودفود نباید فراموش کند:

  • شکی نیست که زودفود به علت پشتوانه قوی سازمانی و نیز فروش بالای روزانه، از نظر مالی مشکل خاصی ندارد. اما هر مسابقه زودفود بنا به اعلام خود سایت، چند ده میلیون تومان و گاهاً بیش از صد میلیون تومان جوایز مادی به همراه هزینه های مربوط به تبلیغات آن را در پی خواهد داشت. قطعاً برگزاری چنین کمپینهای پرهزینه ای به صورت مستمر زیر نظر مدیریت مجموعه صورت می گیرد اما سوال اصلی اینجاست که زودفود تا چه مدت می تواند این هزینه ها را ساپورت کند؟(سالانه چند صد میلیون تومان هزینه که با توجه به رشد زودفود و رقابتی تر شدن فضا این هزینه افزایش نیز خواهد یافت)

 

  • به علت جذابیت بالای این مسابقات و جوایز بسیار ارزشمند، چنین کمپینهایی واسطه ای بین وفاداری مشتری با این برند می باشد. استمرار در برگزاری این مسابقات عامل قدرتمندی برای افزایش فروش و جذب کاربران وفادار جدید خواهد شد و این امر به طور کلی مثبت و ارزشمند است؛ اما در صورتی که به هر دلیلی، در برگزاری این مسابقات خللی ایجاد شده و یا به صورت مقطعی یا دائم برگزار نشوند به رابطه مثبت کاربران با این برند خدشه وارد شده و ناخودآگاه سبب سیل عظیم نارضایتی های پنهان و آشکار در کاربران و مشتریان زودفود خواهد شد.

 

  • تا امروز به جز مسابقه گل یا پوچ که دو بار برگزار شد سایر بازیها از ایده ای جدید و جذاب برخوردار بودند. به علت شتابی که تیم بازاریابی اینترنتی زودفود در برگزاری کمپین جدید دارد این مسئله پیش می آید که آیا ایده پردازی این تیم پس از شش ماه یا یکسال، توانایی خلق ایده هایی جدید را خواهد داشت یا خیر؟ تکرار مسابقات و یا تکراری شدن روند مسابقات به مرور زمان سبب ریزش کاربران فعال در آن و نیز کاهش بازدهی مسابقات در فروش و برندینگ خواهد شد و این امر راه حلی جز افزایش جوایز نخواهد داشت.

 

  • خوشبختانه با وجود گذشت ماههای متعدد از رونمایی از این استراتژی موفق بازاریابی اینترنتی، نه تنها رقیبان این سایت(نظیر ریحون و چیلیوری) بلکه هیچ سایت دیگری نتوانسته مشابه این تاکتیک و یا برتر از آن عمل کند. زودفود همچنان در کمپینهای بازیسازی شده خود یکه تاز و پیشرو است. لذا انتظار می رود تیم دیجیتال مارکتینگ زودفود از همین ابتدا برگ برنده ای را در آستین خود جا داده باشد تا زمانی که حرکت مشابهی توسط سایر برندهای اینترنتی مخصوصاً رقیبان آن برگزار شد توسط این برگ برنده، اقدام آنها را در نطفه خفه کند!

اگر شما تجربه شرکت در مسابقات زودفود را دارید لطفا نظر خود را برای کاربران نبضی‌نو بیان کنید.