بازاریابی مناسبتی (occasion based marketing) به دو دسته بازاریابی بر اساس رویدادهای ثابت تقویم نظیر شب یلدا، نوروز و … و رویدادهای مقطعی مانند مسابقات ورزشی(المپیک، جام جهانی و … ) تقسیم می گردد. این نوع بازاریابی مختص تمام کسب و کارهای عمومی می باشد(کسب و کارهای عمومی خدمات و محصولاتی برای عرضه به عموم مردم یا شرکتها داشته و به مشتریان خاص و انگشت شمار محدود نیستند)

به عنوان مثال، آفرهای خرید به مناسبتهای مختلف، پیام تبریک یا همدردی در مناسبتهای تقویم، ارسال مطالبی با رنگ و بوی رویدادهایی که برای مردم اهمیت داشته و سوژه صحبتها می باشد نمونه ای از استفاده از بازاریابی مناسبتی می باشد(نمونه ایرانی دیگر، کمپین به رنگ مهربانی نت برگ و یا فروش فروشگاه های اینترنتی ایرانی به مناسبت روز پدر می باشد)

ماهیت کسب و کارهای اینترنتی ( و به طور کلی فضای مجازی ) به گونه ایست که پتانسیل بسیار بالایی برای کسب بازدهی از رویدادهای مردمی دارد؛ سوار شدن شرکتها بر موج های رسانه ای به منزله استفاده از جلب توجه عمومی به رویدادی خاص برای معرفی و ابراز خود، بازاریابی مناسبتی نامیده می شود.

از هفته ها پیش، بزرگترین مناسبتی که مورد توجه تمام کمپانی های جهان قرار گرفته و به محور فعالیتهای تبلیغاتی آنها تبدیل شده المپیک 2016 ریو می باشد.

این رویداد به دلیل آنکه در صدر اخبار رسانه ها و توجهات عمومی قرار گرفته بهترین فرصت برای خودنمایی برندها می باشد؛ چراکه وقتی همه مردم و رسانه ها از یک موضوع صحبت می کنند بیان سایر مطالب نمی تواند به اندازه کافی برای جلب توجه محرک بوده و حتی ممکن است بازخورد منفی برای برند داشته باشد.

در ایران، کسب و کارهای اینترنتی متعددی از این فرصت استفاده کرده و کمپینها و محتواهای خود را در این راستا طراحی و اجرا نمودند. اما در این بین، یکی از این کسب و کارها عملکردی بی نظیر داشته که از برنامه ریزی منسجم و استراتژی از پیش طراحی شده حکایت دارد.

به همین دلیل، نبضی‌نو نشان طلای المپیک 2016 را در مسابقه بازاریابی اینترنتی که بین کلیه کسب و کارهای اینترنتی ایرانی برگزار شد به زودفود اعطا می کند!

بازاریابی مناسبتی زودفود

زودفود با فعالیتهای یکپارچه دیجیتال مارکتینگ خود به خوبی توانسته بخشی از این رویداد محبوب و سراسری باشد و از محتوا و کمپینهای خود در راستای برندینگ و فروش استفاده نماید.

در زیر، فعالیتهای زودفود با موضوع المپیک 2016 را تا روز نگارش مقاله (26 مرداد) ارائه کردم:

بازاریابی مناسبتی زودفود

 

همراهی با حس افتخار عمومی به حضور بانوان ایرانی در المپیک(پیش از شروع مسابقات) با ایجاد هشتگ اختصاصی

بازاریابی مناسبتی زودفود-1

 

معرفی ورزشکاران ایرانی شرکت کننده در المپیک و استفاده از هشتگهای عمومی و اختصاصی

بازاریابی مناسبتی زودفود-2

 

واکنش سریع و مناسب به هیجان عمومی برای حاشیه های مربوط به ورزشکاران ایرانی

بازاریابی مناسبتی زودفود-3

 

پیام تبریک اختصاصی برای موفقیت ها(همراهی با شادی عمومی)

بازاریابی مناسبتی زودفود-4

 

برگزاری مسابقه ای خلاقانه و بسیار جذاب با موضوع المپیک و محتوای مرتبط با خدمات خود

(این مسابقه هم در راستای استراتژی دیجیتال مارکتینگ زودفود برای کمپینهای آنلاین خود می باشد)

بازاریابی مناسبتی زودفود-5

بازاریابی مناسبتی زودفود-6

بازاریابی مناسبتی زودفود-7

 

ترغیب به خرید با ارائه کد تخفیف با گرافیکی جذاب و مخاطب پسند با تکیه بر مسابقه والیبال ایران

بازاریابی مناسبتی زودفود-8

 

نبضی‌نو،  کسب این افتخار را به تیم زودفود تبریک می گوید! به امید ارتقای کیفیت استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ استارتاپهای ایرانی…