تبلیغات اینترنتی به شیوه پاپ آپ، یکی از منفورترین روشهای تبلیغاتی در سراسر دنیا می باشد؛ به طوریکه طی ماههای گذشته اعلام شد مخترع کد پاپ آپ نیز به خاطر این اختراع خود از تمام کاربران اینترنت دنیا عذرخواهی کرد! در ایران، همچون بسیاری از کشورها سایتهای زیادی از این روش برای درآمد خود استفاده می کنند.اینگونه سایتها را می توان به چهار دسته تقسیم کرد:

  • سایتهای تازه تاسیس : تازه واردان به کسب و کارهای اینترنتی این روش را بسیار سودده دانسته و تصور می کنند در کوتاه مدت می توانند به درآمدهای بالا دست پیدا کنند.آنان کدهای تبلیغاتی پاپ آپ را در سایت خود قرار داده و به ازای هر بار باز شدن این کدها توسط بازدیدکنندگان، مبلیغ ناچیز کمتر از 100 ریال به حسابشان افزوده شده و زمانی که این رقم به چیزی در حدود 10 الی 20 هزار تومان رسید می توانند آن را برداشت نمایند ( برای این سایتها مدت زمان زیادی طول می کشد تا به این مبلغ برسند! )
  • سایتهای غیر حرفه ای : برخی دیگر از سایتها که مدت نسبتاً زیادی فعال بوده و بازدیدکننده های مناسبی را جذب کرده اند و به دلیل همین تعداد بالای بازدیدهای خود، از این روش استفاده می کنند.گاهاً مشاهده شده تا سه بار کلیک در سایت، هر بار یک کد پاپ آپ باز شده و در کلیک چهارم می توان به مطلب مورد نظر دست پیدا کرد! ( درآمد ماهانه این سایتها متناسب با تعداد بازدیدکننده های خود ممکن است به چند صد هزار تومان در ماه هم برسد اما درآمد کلانی در انتظار آنها نخواهد بود )
  • فروش محصولات : برخی وبمسترها از کدهای پاپ آپ برای فروش محصولاتی خاص با شرایط ویژه و جذاب استفاده می کنند.نمونه آن را می توان به ” شما برنده تخفیف ویژه ساعت رولکس شدید! ” و یا ” اگر کمتر از 18 سال دارید این پنجره را ببندید(این پیام برای سی دی های آموزش زناشویی می باشد)” و امثال آن استفاده می شود.در گذشته این روش بسیار سودده بوده و روزانه محصولات زیادی به فروش می رسید اما با توجه به افزایش آشنایی کاربران با این محصولات، آزاردهنده بودن این روش، افزایش سایتهای استفاده کننده از این روش و همچنین استفاده از تلفنهای همراه برای وبگردی، می توان کاهش فروش در این روش را پیش بینی کرد.
  • سایتهای مطرح کشور : برخی سایتهای بزرگ، باسابقه و پردرآمد کشور برای کسب درآمد بیشتر، هر ماه یک جایگاه تبلیغ پاپ آپ را با قیمتهای بالا اجاره می دهند تا برای سایت تبلیغ کننده، روزانه تعداد بالایی بازدید ارسال شود.

پاپ آپ ایران سی ان

اما سوال اینجاست که چرا وبمسترها از این کدهای آزاردهنده استفاده کرده و چرا نباید از آن استفاده کرد.پاسخهای این دو سوال، در زیر ارائه شده:

  • وبمسترهایی که شوق درآمد کلان و ساده اینترنتی دارند به علت عدم آگاهی از شیوه های درست کسب درآمد اینترنتی و همچنین عدم بینش حرفه ای در این تجارت، به این روشها گرایش پیدا می کنند.
  • عدم آگاهی بسیاری از فعالان کم تجربه تجارت الکترونیک سبب می شود تا برای افزایش رتبه الکسای خود از تبلیغات پاپ آپ استفاده کنند تا بازدیدکننده های سایتشان افزایش یابد؛ در حالیکه این روش بسیار غیر حرفه ای و بدون منفعت برای سایت مذکور بوده و صرفاً رتبه الکسای آن را بهبود می بخشد ( از اطلاعات همان سایت الکسا به راحتی می توان فهمید که این سایتها از روش پاپ آپ استفاده کرده و رتبه آنها واقعی نیست ).
  • سایتهایی که برای آینده خود چشم اندازی نداشته و کسب و کار حرفه ای ندارند و صرفاً به دنبال کسب درآمد از هر روش ممکن و به هر مبلغی از سایتشان هستند از این روش استفاده می کنند؛ در حالیکه اگر مدل درآمدزایی سایت و استراتژی رشد و کسب درآمدهای کلان آن تعریف شده باشد این روشها استفاده نخواهد شد.

کسب درآمد با پاپ آپ

  • مهم ترین اصل هر تجارت، احترام به مشتری می باشد؛ کاربران سایتها چه خریدار محصولات و خدمات سایت باشند و چه نباشند مشتری سایت شما هستند؛ لذا تعهد اخلاقی و حرفه ای ایجاب می کند بدون خواست آنها، هیچ پنجره ای را باز نکرده و موجب آزارشان نشویم.
  • یکی از سایتهای بزرگ دانلود نرم افزار کشور از این کد استفاده می کند.گرچه خود سایت از نظر من بسیار معتبر است اما زمانی که در نتایج جست و جوی گوگل نام آن را مشاهده می کنم روی آن کلیک نکرده و سایت دیگری را باز می کنم.در بسیاری از موارد، نام سایت در ذهن مخاطب به عنوان ” سایتی با پاپ آپ مزاحم ” ثبت شده و در درازمدت تاثیر منفی بر برند آن می گذارد.
  • اگر سایت شما برند و مطرح بوده پس فقط باید با سایتها و کسب و کارهای هم رده خود کار کنید.هیچ کدام از سایتهای بزرگ کشور برای تبلیغات خود از این روش استفاده نمی کنند.

ختم کلام آنکه هیچ مبلغ و درآمدی که از آزار افراد و ایجاد مزاحمت برای آنها کسب شود نه تنها حرفه ای نبوده بلکه اخلاقی نیز نمی باشد؛ پس بهتر است اصول موفقیت در کسب و کارهای آنلاین را یاد بگیریم تا با ایجاد ارزش برای مشتری، به درآمدهای کلان و لذت بخش دست پیدا کنیم!