آپارات و دیجی کالا از جمله بزرگترین شرکتهای موفق حوزه کسب و کار اینترنتی در ایران بوده که معمولاً سوژه های داغی در اختیار من می گذارند تا عملکردشان را به مقالاتی جذاب و البته آموزشی در نبضی‌نو تبدیل کنم.

سوژه این مقاله، یک خبر شگفت انگیز از آپارات و یک تاکتیک متمایز از دیجی کالا بوده که هر کدام در نوع خود بسیار ارزشمند می باشد. این دو موضوع را می توان در چارچوب قدرت و برتری دو سایت آپارات و دیجی کالا تلقی کرد و آن را مصداقی برای یکه تازی آنها در فضای وب دانست.

همین تمایز سبب شده تا فاصله بسیار طولانی سایتهای مشابه به این دو را یادآور شده و به این فکر کنیم که تبدیل شدن به آپارات یا دیجی کالا هدفی بسیار بزرگتر از آن است که بتوان در شرایط فعلی برای کسب و کارهای اینترنتی مشابه متصور شد.

جالب آنکه هنوز افرادی زیادی با امید واهی موفقیت، به دنبال طراحی سایت مشابه آپارات و دیجی کالا بوده و فکر می کنند الگوبرداری از امکانات فنی و ظاهری و تکرار مدل کسب و کار آنها می تواند عاملی برای موفقیت محسوب شود.

آپارات

خبر منتشر شده از آپارات، برای وب ایران یک موفقیت و حرکت رو به جلو تلقی می شود. این خبر گویای فرصت ارزشمندی در حوزه ویدیو و ویدومارکتینگ در وب فارسی نیز می باشد.

آپارات و دیجی کالا - 7.5 میلیون نمایش

عدد 7.5 میلیون، زمانی عظمت خود را نشان می دهد که به آمارهای ارائه شده در صفحه فرود این خبر در آپارات مراجعه می کنیم. طبق توضیحات آپارات:

[quote]

هفت و نیم میلیون نمایش ویدیو روزانه ، معادل 45 میلیون دقیقه تماشای ویدیو و معادل 85 سال تماشای ویدیو توسط یک نفر فقط گزارش نمایش یک روزه ویدیو در آپارات است.

[/quote]

نمودار رشد نمایش ویدیو در ایران - آپارات و دیجی کالا

با عنایت به این دو آمار، می توان موارد زیر را مطرح نمود(برای مشاهده سایر داده های ارزشمند آپارات در زمینه مخاطبین ویدیوهای این سایت، اینجا را کلیک کنید):

[irp posts=”1897″ name=”کسب درآمد از آپارات و جعبه » کسب درآمد با ویدئو “]

  • با تکیه به این آمار می توان نتیجه گرفت که تبلیغ در ویدیوهای آپارات برای معرفی برند بازدهی بالایی داشته و مخاطبان بسیار زیادی دارد.
  • استقبال عمومی از ویدیو در ایران سالانه حدود دو برابر رشد داشته که این امر نشان دهنده جایگاه ویدیو در ایران بوده و پتانسیل این نوع محتوا را برای اهداف تجاری بیان می کند.
  • مخاطب اصلی ویدیوهای آپارات جوانان زیر 30 سال بوده که نشان دهنده علاقه مندی آنها و نیز کانال دسترسی به این طیف میلیونی می باشد.
  • 60 درصد نمایش ویدیوهای آپارات در اندروید و 70 درصد در موبایل و تبلت می باشد؛ این آمار گویای جایگاه کاربران تلفن همراه نسبت به رایانه ها بوده و اهمیت بازاریابی موبایلی را بیش از پیش گوشزد می کند.
  • ترافیک مورد نیاز برای 7.5 میلیون نمایش روزانه و نیز ترافیک مربوط به آپلود ویدیو در هر روز، بسیار سنگین بوده و تامین امکانات زیرساختی و مالی آن را نمی توان برای استارتاپهای مشابه جدید در حال حاضر متصور شد.
  • آپارات با این بیگ دیتا می تواند سرویسهای متنوع تبلیغات خود را بر اساس شهر و موضوع دسته بندی ویدیو نمایش داده و تبلیغات خود را هوشمندانه تر کند.

آپارات در آخرین گزارش خود در سال 96 اعلام کرد که از مرز 10.5 میلیون نمایش موفق ویدئو در روز گذشته است. برای مشاهده این گزارش و اطلاعات ارزشمند آن، اینجا را کلیک کنید.

دیجی کالا

یک برند پیشتاز، باید در تمام زمینه ها پیشرو و متمایز باشد. دیجی کالا نیز در ایران محکوم است که از همه برتر بوده و چشم ها را خیره کند!

دیجی کالا به دلیل دارا بودن تیم تخصصی و مجرب، امکانات مالی و نرم افزاری مناسب، برند معتبر با مشتریان وفادار و نیز داده های کلان از رفتار مشتریان می تواند هر مانوری در حوزه دیجیتال مارکتینگ خود اجرا نماید.

 تیم دیجیتال مارکتینگ دیجی کالا به خوبی یاد گرفته که چطور توجه کاربران خود را جلب کرده و آنان را در یک روز و یک ساعت مشخص گرد هم آورد.  دیجی کالا با چنین تصویری توانست پیش از معرفی سرویس خود،  تحریک تقاضا ایجاد کند.

[irp posts=”1761″ name=”راه اندازی فروشگاه اینترنتی در سایه دیجی کالا و بامیلو”]

چند ماه پیش، دیجی کالا مدل جدیدی از ارائه کد تخفیف را ارائه کرد که توسط بسیاری از سایتهای تجاری کپی برداری شد؛ در آن مدل، طی زمان های مشخص به کاربران وعده داده می شد که در روز و ساعتی مشخص، کد تخفیف به صورت محدود منتشر می شود. بدین ترتیب همگان برای استفاده از آن کد و خرید با تخفیف در ساعت مشخص آنلاین می شدند.

در همین راستا از هفته پیش، به طور مرتب در شبکه های اجتماعی دیجی کالا تصویر زیر را مشاهده کردیم:

مسابقه تلگرامی دیجی کالا - آپارات و دیجی کالا

این بار نوع جدیدتر و البته نوآورانه تری برای ارائه کد تخفیف توسط دیجیکالا رونمایی شد که در آن ارائه کد با فرآیند گیمیفیکیشن به صورتی جذاب، هیجان انگیز و رقابتی انجام می شود.

جالب اینجاست که دیجی کالا اسم این اقدام را نه ارائه کد تخفیف، بلکه بازی بیان کرده و اسم “حدس بزن و برنده شو” را برای آن برگزیده است. در واقع این کار علاوه بر فروش و وفادارسازی برند، هدف بسیار مهم تری را دنبال می کند که سبب می شود کاربران برای استفاده از کدهای تخفیف دیجی کالا با هم رقابت کرده و به نوعی، ارزش معنوی این کدها بسیار بالا برود(هرچه به دست آوردن چیزی سخت تر باشد ارزش آن بالاتر می رود).

دیجی کالا بازی خود را این چنین معرفی می کند:

◀️دقت کنید که «حدس بزن، برنده شو» یک بازی است، نه اعلام کد تخفیف یا اهدای هدیه. فقط یک بازی است میان کاربران عزیز تلگرامی▶️
کدها، بین ساعت ۱۲ تا ۱۴ امروز، فقط در کانال تلگرام دیجی‌کالا اعلام می‌شوند. از بین کدهای اعلام شده، کد صحیح را حدس بزنید و برنده ۱۰۰ هزار تومان تخفیف شوید.

‼️دقت داشته باشید که تعداد این کدها محدود است. از بین ۵ کد تخفیف اعلام شده، تنها یکی از آن‌ها درست است. این کد برای ۲۵ نفر اول قابل استفاده است و بعد از آن، دیگر اعتبار ندارد. پس مهم است که سرعت و دقت خود را بالا ببرید.‼️

سپس با یک تصویر متحرک، کدهای تخفیف اعلام می شوند:

کد تخفیف دیجی کالا - آپارات و دیجی کالا

و در نهایت، نتیجه استقبال کاربران معرفی می شود:

استفاده از تخفیف دیجیکالا - آپارات و دیجی کالا

در همین تصویر هم خبر بازی بعدی اعلام شده تا کاربرانی که نتوانستند از کد استفاده کنند مسابقه را ترک نکنند. بدین ترتیب، شیوه جدیدی و خلاقانه ای از فروش بر بسر شبکه های اجتماعی را شاهد هستیم که بدون کوچکترین نقصی در حال انجام می باشد.

این حرکت دیجی کالا برای آن افرادی که قصد راه اندازی فروشگاه اینترنتی بسیار مهم تر می باشد زیرا باید در نظر داشته باشند که هر روز، فاصله دیجی کالا با سایر فروشگاههای اینترنتی بیشتر شده و تنها با مقایسه دیجی کالا و بامیلو می توان به عمق این فاصله پی برد.

آپارات و دیجی کالا در صدر

هدف از نگارش این مقاله، تاکید بر این نبود که سایر فروشگاه های اینترنتی یا سرویسهای ویدیو محکوم به شکست هستند، بلکه تاکید بر این نکته است که آپارات و دیجی کالا آنچنان محکم و استوار در صدر حوزه کاری خود قرار گرفته که عمده سهم بازارشان در سیطره آنها می باشد؛ لذا باید برای آینده فروشگاه اینترنتی یا سرویس اشتراک گذاری ویدیوی خود ( و یا ایده مشابه ای که قصد اجرای آن را داریم) استراتژی واقع بینانه تری طراحی نمود.

آپارات و دیجی کالا دو ابَرقدرت وب فارسی بوده که مجال نفس کشیدن به رقیبان خود نمی دهند؛ این امر جای خوشحالی داشته و امیدوارم شاهد ورود آنها به عرصه رقابت بین المللی نیز باشم.