در مرداد 94، اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی با آهنگ را در نبضی‌نو معرفی و تحلیل کردم. استقبال از این اپ و ماهیت آن برای من ارزشمند بود تا اینکه مدتی بعد با استارتاپ دوران آشنا شدم.

استارتاپهای خدماتی در حوزه آموزش از مدلهای کسب درآمد با اپلیکیشن هستند که امکان رشد و توسعه در آنها بالا بوده و همچنین پتانسیل درآمدزایی خوبی دارند. از جمله خدمات آموزشی که نیاز آن هیچگاه از بین نرفته و مخاطبان آن طیف وسیع و گسترده ای را شامل می شود  زبان انگلیسی است.

آموزش زبان انگلیسی به اندازه کافی پتانسیل و طرفدار دارد که بازار استارتاپهای این حوزه اشباع نشود؛ مخصوصاً که در چند سال اخیر استفاده از متدهای آموزشی جدید نظیر “آموزش با آهنگ”، طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است.

استارتاپ دوران هم این شیوه محبوب آموزش زبان را به سبک متمایز خود ارائه داده و تا امروز نیز مسیر خود را به خوبی و بدون توقف طی کرده است.

گرچه اگر به تعداد دانلودهای فعال کافه بازار استناد کنیم، استارتاپ دوران هنوز با تعداد دانلود اپلیکیشنهای رقیب و مشابه فاصله دارد اما با مطالعه این مصاحبه و نصب اپلیکیشن دوران خواهیم دید این فاصله، ملاک مناسبی برای قضاوت در مورد آن نیست.

برای آشنایی بیشتر با این استارتاپ، مصاحبه ای با آقای قلی پور، یکی از بنیانگذاران دوران ترتیب دادم. ضمن تشکر از ایشان برای قبول مصاحبه، ذکر این نکته هم جالب توجه است که تیم پنج نفره دوران، همگی به زبان انگلیسی تسلط کامل دارند!

تیم شما چند نفر است، چگونه با هم آشنا شدید و چه مشکلاتی در شروع و ادامه کار در بخش منابع انسانی داشتید؟

مرتضی عسگری طراح دوران به همراه من محمد قلی پور بنیانگذاران دوران هستیم.خدا رو شکر از همون ابتدا دوستان پر انرژی مثل آناهیتا شاهبختی به عنوان مسئول تولید محتوای ما و فرشید کاظمی به عنوان مسئول روابط عمومی دوران به جمع ما اضافه شدن. البته کلی دوست خوب دیگه در زمینه ترجمه و سینک موزیکها در تیم ما هستن که به صورت پاره وقت با دوران کار می کنن.

چرا این ایده را انتخاب کردید؟ در فرآیند اعتبارسنجی، ایده شما چه تغییراتی کرد؟

ما ابتدا فقط می خواستیم متن آهنگ رو  همزمان با صدای خواننده به کاربران نمایش بدیم اما بعد متوجه شدیم اگر ترجمه متن آهنگ هم نمایش داده بشه جذاب تر خواهد شد که البته نظرمون هم درست بود.

ارزش پیشنهادی اپلیکیشن دوران برای کاربران و همچنین مزیت رقابتی آن چیست؟

تو کل دنیا همیشه آموزش زبان های خارجی خیلی طرفدار داشته و کلی کتاب و وب سایت و اپلیکیشن تولید شده که به شدت هم مورد استقبال قرار گرفته.

مردم حاضر هستن کلی پول خرج کنن تا زبان دلخواه شون رو یاد بگیرن؛ اما این وسط یه مشکل وجود داره: آدم ها به مرور زمان همه چی رو میخوان سریع انجام بدن و صبر ندارن حتی تنبل شدن.

بارها دیدیم که با ذوق و انرژی، کتاب یا سی دی آموزشی میخرن اما در شروع کار با حجم زیاد مطالب روبرو میشن و بعد از یک هفته دست از یادگیری میکشن. این مساله نتیجه ای جز سرخوردگی و دلسردی از آموزش نداره.
اما ایده ما Dorun است که از دو کلمه Do  و Run به معنای این که “حرکت کن” تشکیل شده. ما از کاربرامون نمیخوایم یه حجم زیاد اطلاعات رو در زمان کمی یاد بگیرن فقط کافیه  هر روز یک جمله یاد بگیرن و این کار رو ادامه بدن.
حتما برنامه Music Xmatch رو میشناسین، برنامه ای با بیش از 50 میلیون دانلود جهت نمایش همزمان متن موسیقی در حال پخش، اما Dorun علاوه بر نشون دادن متن همزمان با صدای خواننده، ترجمه آهنگ رو هم نشون میده

تصاویر استارتاپ دوران

مخاطبان اصلی خود را چگونه شناسایی کردید و چه بازه سنی و مشخصاتی برای آنها در نظر گرفتید؟

همه میدونیم که موسیقی در سراسر دنیا به خاطر جذابیت بالا، طرفدارهای زیادی داره و واقعاً میشه گفت محدودیت سنی  نداره اما خوب کاربرای ما عمده بازه سنی 15 تا 30 سال هستن.

بزرگترین چالش دوران تا امروز چه بوده است؟

اصلی ترین چالش ما مجوز ارشاد بوده و همواره سعی کردیم از نظر محتوایی متناسب با فرهنگمون عمل کنیم اما همچنان کلی بحث باقی مونده و همچنین بحث شیرین کپی رایت!

آیا دوران به نقطه سر به سر مالی رسیده؟

نه هنوز

استارتاپ دوران، چه افتخاراتی را به دست آورده است؟

دوران تیر ماه سال 94 تونست برنامه رو لانچ کنه و در ماه اول به 60,000 نصب رسید و بدون تبلیغات گسترده به بیش از 200,000  نصب و 40,000 کاربر فعال دست پیدا کرده.

ایران، امریکا، انگلستان و افغانستان بیشترین کاربران دوران رو تشکیل میدن.

بنر دوران بیش از 3 ماه در بخش آموزش بازار بود و جز سه اپ برتر اموزش زبان ایران شناخته شده و خیلی مواقع در کنار برنامه های مطرح خارجی در صفحه اول بازار قرار گرفتیم و همچنین امتیاز بالای 4.6 از 5 رو کاربران به ما دادن.

استارتاپ دوران در کافه بازار

از چه پلتفرمهایی برای مدیریت، آنالیز و بهبود کارها استفاده می کنید؟

ما پلتفورم مخصوص خودمون رو طراحی کردیم و همه چی رو تحلیل و رصد می کنیم

پلنهای درآمدزایی دوران از ابتدا تا همین امروز، برای کاربران اپلیکیشن آزاردهنده نبوده و به نوعی سبب ایجاد انگیزه برای حمایت از اپ می شود. آیا نتایج استفاده از این روش، توانسته انتظارات و پیش بینی های شما را برآورده کند؟

بله خوب دوران از ابتدا رایگان بوده و خیلی از بخش هاشم رایگان میمونه و ما کاربرای حامی خوبی داریم که همیشه پشت مونن و یجورایی دوست شدیم باهم اما به به فکر راه های درآمدزایی بهتری هستیم که هم کاربرا اذیت نشن و هم استقبال کنن

چشم انداز شما برای دوران چیست؟

با کلی تحقیق فهمیدیم این ماجرای ترجمه موزیک ها برای مردم کشورهای دیگه هم خیلی جذابه واسه همین چشم انداز آینده ما حضور در بازار جهانی هست البته با سبک خودمون!

برنامه شما برای توسعه خدمات استارتاپ دوران در آینده چیست؟

برای اولین بار در ایران موزیک ایرانی رو به انگلیسی برگردوندیم یه آرشیو خوبم جمع کردیم اما هنوز به خاطر کپی رایت منتشر نکردیم و در حال صحبت با صاحبین اثر هستیم و در حال حاضر نسخه وب دوران رو کار می کنیم و کلی قسمت دیگه مثل ویدیو و داستان قراره به دوران اضافه شه

به هر یک از عوامل زیر که در موفقیت استارتاپ سهیم هستند از 1 تا 9 نمره بدهید(نمره بالاتر=اهمیت و تاثیر بیشتر)

مطالعه و مشاوره=9

اجرای تیمی=9

تلاش مستمر=9

به روزرسانی و ارتقای مستمر خدمات=8

شرایط رقابتی=7

ارزش پیشنهادی=7

ایده=6

سرمایه مالی=6

تبلیغات و بازاریابی اینترنتی=5

به گفته آقای قلی پور، استارتاپ دوران تا کنون با پیشنهادهای سرمایه گذاری متعددی مواجه شده اما با هیچ کدام از آنها موافقت نشده است. دوران، نماینده استارتاپهای نوپای ایرانی با تیم های جوان و باانگیزه بوده که کار باکیفیت را فدای کار پردآمد نمی کنند…

لازم به ذکر است که استارتاپ دوران توانسته بیش از 600 ترانه انگلیسی را ارائه کند که این تعداد نسبت به رقیبانش آماری قابل توجه و چند برابری می باشد.

دانلود از کافه بازار