اگر به ویکی پدیا مراجعه کنیم می توان بازاریابی دهان‌ به‌ دهان یا تبلیغات دهان به دهان (به انگلیسی: Word-of-mouth marketing یا word of mouth advertising) را نوعی ترویج رایگان — چه شفاهی چه مکتوب — در نظر گرفت که در آن مشتریانی که از کسب‌وکار، محصول، خدمات، یا رویدادی راضی بوده‌ و از رضایتمندی‌شان به دیگران می‌گویند.

تبلیغات دهان به دهان یکی از موثق‌ترین شیوه‌های تبلیغ است، زیرا افرادی که از تبلیغ آن شیء نفعِ شخصی نمی‌برند، با هر بار توصیهٔ کالا یا خدماتی به دیگران، از اعتبار خودشان مایه می‌گذارند(منبع)

در گذشته نیز مقاله ای با موضوع معرفی استارتاپهای ایرانی که از بازاریابی و تبلیغات دهان به دهان استفاده می کنند(اینجا) منتشر کردم اما امروز قصد دارم تلاش وبسایت آلونک را برای استفاده از تبلیغات دهان به دهان از طریق تلگرام بررسی کنم.

همانطور که می دانید در زمینه خرید، فروش، رهن و اجاره مسکن اپلیکیشن و سایت دیوار توانسته بازار آگهی های آنلاین را به خود جذب کند. اما وبسایت آلونک نیز با توجه به تعداد نسبتاً بالای آگهی ها و مشاوران املاک ثبت شده در سایت، عملکرد مناسبی داشته است.

اگر در کانال تلگرام توییتر فارسی عضو شوید به جز مشاهده برترین توییت های کاربران ایرانی توییتر و البته تبلیغات برندها، نوعی توییتهای تبلیغاتی را نیز مشاهده خواهید کرد.

این توییت ها – که چند نمونه آن در زیر ارائه شده – به گونه ای مطرح می شوند که گویی از طرف کاربران و بدون اهداف تبلیغاتی منتشر شده اند.

در واقع کانال تلگرام توییتر فارسی با چند نام کاربری جعلی، کلیه توییتهای تبلیغاتی خود را برای آلونک و حتی سایر برندها نظیر ایرانسل منتشر می کند.

نکته قابل توجه در این مدل تبلیغات آلونک، ارسال توییتهای تبلیغاتی در بین سایر توییت ها و سپس تبلیغ مستقیم و بنری آلونک می باشد؛ در واقع ابتدا با توییت هایی از طرف کاربران، توجه عمومی را به برند آلونک جلب کرده و سپس معرفی اصلی و لینک دانلود را در اختیار آنها قرار می دهد.

گرچه برخی کانالهای تلگرامی این توییت های فیک و تبلیغات کاذب را شناسایی و افشا کرده اند اما به نظر می رسد بتوان چنین اقدامی را با نتیجه و بازدهی مثبت در نظر گرفت.

در مرداد 94، مقاله ای با عنوان چالشهای پیش روی سایتهای نیازمندی املاک منتشر کردم که در آن از مشکلات این سایتها پرده برداشتم. اما به نظر می رسد آلونک توانسته تا حدودی بر این مشکلات غلبه کرده و نسبت به رقبایی نظیر اسکانو پیشتازی کند.

آمارهای زیر نشان می دهد که آلونک، علاوه بر آنکه محتوای خوبی به بازدیدکنندگان سایت خود عرضه می کند توانسته برند خود را به خوبی به کاربران بشناساند؛ به گونه ای که کلیدواژه های ” آلونک” به کرات در گوگل جست و جو شود…