متاسفانه تیتر انتخاب شده برای این مقاله حقیقت داشته و مکرراً اتفاق می افتد. برخی از شرکتهایی که در زمینه طراحی وبسایت و اپلیکیشن و نیز مشاوره های دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنند تب و تاب استارتاپی کشور را به سمت منفعت جویی مادی خود سوق می دهند.

گرچه شرکتهای معتبر، متعهد و صاحبنظر زیادی در این زمینه وجود دارد که به دلیل رزومه خوب، قیمتهای بالایی برای خدمات خود در نظر می گیرند. همین امر سبب می شود تا سایر شرکتها بتوانند مشتریان عادی را به سمت خود جذب کرده و با رقم های غیر واقعی و گاهاً نجومی، خدمات بی کیفیتی در زمینه طراحی وبسایت و اپلیکیشن به مشتریان خود ارائه دهند.

این شرکت ها – فارغ از صلاحیت و توانایی فنی شان – از تب و تاب استارتاپی کشور سو استفاده می کنند. آنها مشتریانی را که به جزییات راه اندازی استارتاپ و کسب و کار اینترنتی آگاهی نداشته و تجربه اولشان می باشد با وعده هایی قابل توجه از جمله موارد زیر به خود جذب می کنند:

  • تایید اغراق آمیز موفقیت ایده استارتاپی آنها
  • ادعای کاذب در زمینه زمان و نحوه تحویل پروژه
  • ادعای کاذب در زمینه توانایی تیم فنی خود
  • ادعای کاذب در زمینه اجرای فازبندی شده پروژه
  • توجیه کاذب نیاز به مدت زمان زیاد برای اجرای پروژه
  • توجیه کاذب قیمت بالای قرارداد

به جز موارد بالا، مسئله دیگر در جذب چندین پروژه هم زمان در شرکت بوده که به دلیل محدودیت منابع انسانی، افت کیفیت اجرای پروژه و تاخیر در زمان تحویل آن را به همراه خواهد داشت.

بارها پیش آمده که چنین سو استفاده هایی را به من اطلاع داده اند و در مورد راهکارهای جبران زیان های مالی و دلسردی حاصل از اجرای ناموفق پروژه پرس و جو می کنند.

متاسفانه بسیاری از این شرکت ها از دانش کم کارفرما سو استفاده کرده و پروژه را به طور نامطلوب به آنها تحویل می دهند، صاحب پروژه هم به دلیل فقدان دانش مربوط به مدیریت و توسعه وبسایت یا اپلیکیشن خود از ادامه کار منصرف شده و همه چیز را فراموش می کند!

این در حالیست که همواره بر اجرای استارتاپ به صورت تیمی و با برخورداری از دانش اولیه تاکید شده است. هسته اصلی کسب و کارهای اینترنتی، وبسایت یا اپلیکیشن بوده که نباید به صورت برونسپاری طراحی گردد.

برونسپاری پروژه همواره مشکلات بسیار زیادی برای استارتاپی ها ایجاد کرده است؛ از هزینه و تاخیر زمانی که بگذریم مشکلات ناشی از تحویل فایل سورس پروژه، فروش سورس به دیگران، پشتیبانی فنی از پروژه و بروزرسانی های مستمر آن به بزرگترین چالش و مانع موفقیت استارتاپهای ایرانی تبدیل خواهد شد.

حال سوال اصلی اینجاست که آیا باید سیستم های نظارتی برای چنین شرکتهایی در نظر گرفته شود یا با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی عمومی و کنترل تب و تاب استارتاپی کشور، از تحویل پروژه به آنها خودداری گردد؟