شاید باور نکنید اما باید بپذیریم که فروشگاه اینترنتی شیکسون توانسته موج جدیدی در برگزاری کمپین های مشترک آنلاین ایجاد کند؛ موجی که می تواند نویدبخش فعالیتهای دیجیتال مارکتینگ کسب و کارهای اینترنتی کشور به صورت مشترک و یکپارچه باشد.

پیش از این، بارها شاهد بودیم مجموعه سایتهای گروه اینترنتی ایران(بامیلو، زودفود، اسنپ و …) کمپینهای مشترکی را برگزار کردند. دیجی کالا هم یک کمپین مشترک با زورق برگزار کرد اما از مدتی پیش، استراتژی جدید دیجیتال مارکتینگ شیکسون روح تازه ای بر این مدل همکاری های تجاری دمید.

در گذشته شیکسون کمپینهای مشترکی با سایتهایی نظیر شادیاب برگزار کرده بود اما در تمام این کمپین ها همکاری به دو سایت و در سطح محدود ختم می شد.

“کمپین مهربانی آنلاین” با شعار ” سبد مهربانی ” خود را تحت عنوان “اولین گردهمایی نیکوکارانه کسب و کارهای اینترنتی ایران” معرفی کرده است.

این کمپین که توسط شیکسون ایده پردازی و اجرا شده توانسته شش سایت برتر کشور در زمینه های مختلف را گرد هم آورده و به طور مشترک، کمپین جدیدی را برگزار نماید.

کمپین مهربانی آنلاین در روز 8 اسفند آغاز شده و در سایت تخفیف گروهی نت برگ در دسترس می باشد. برای این منظور، کاربران با پرداخت تنها 9900 تومان می توانند در مجموع 165000 تومان از شش سایت تخفیف بگیرند. همچنین عواید حاصل از این پیشنهاد صرف هزینه فعالیت های خیرخواهانه موسسه باور خواهد شد.

این پیشنهاد توانسته در سایت نت برگ حدود 600 خرید داشته باشد که قطعاً رقم مناسبی می باشد اما اینکه چه تعداد از این خریدها به خرید از سایتهای شرکت کننده ختم می شود (نتیجه نهایی کمپین) موضوع دیگری است که به دلیل عدم اطلاع از این موضوع نمی توانم در مورد آن اظهار نظر کنم.

اما در ادامه مقاله قصد دارم چند نکته تحلیلی و آموزشی مهم درباره این کمپین را مطرح نمایم:

  • روز مهربانی آنلاین می تواند همچون بسیاری از رویدادها به یک سنت سالانه و عمومی تبدیل شود. به عبارت دیگر هشتم اسفندماه هر سال می تواند بهانه ای برای مشارکت جمعی کسب و کارهای اینترنتی کشور در جهت اهداف خیرخواهانه تبدیل گردد.
  • چنین کمپینهای مشترکی سبب اشتراک اعتبار برندها برای یکدیگر شده و به علت عام المنفعه بودن می تواند بهبود جایگاه برند را به دنبال داشته باشد.
  • اصلی ترین عامل برگزاری کمپین های مشترک برندها تبادیل کاربر(مشتری/مخاطب) می باشد. مثلاً با این پیشنهاد، کاربران نت برگ با سایر سایتها آشنا شده و از طرفی صفحه فرود سایتها برای کمپین نیز سبب آشنایی مشتریان هر سایت با سایر سایتهای همکار خواهد شد.
  • شکی نیست که این کمپین آنلاین می تواند بر فروش تمام سایتها تاثیر بگذارد؛ همانطور که از نظرات کاربران در صفحه پیشنهاد مربوطه در نت برگ مشخص است بسیاری از کاربران با کدهای تخفیف خود از سایتهای مربوطه خرید کرده اند.

به جز موارد بالا که در تعریف و تمجید کمپین بیان کردم دو ضعف اساسی در برگزاری این کمپین نیز وجود دارد. کمپین مهربانی آنلاین به علت ماهیت و شکل اجرا پتانسیل بالایی داشت که متاسفانه به آن توجه کافی نشد:

  • همچون حراجمعه بامیلو که با تبلیغات گسترده و مدت دار برگزار شد متاسفانه با وجود مشارکت شش سایت موفق و پردرآمد، تبلیغات بنری خاصی جهت اطلاع رسانی از این رویداد را شاهد نبودیم.
  • ضعف بعدی به خود سایتهای همکار مربوط است. به جز سایت جاباما، هیچ کدام از سایتها کمپین مهربانی آنلاین را به عنوان کمپین اصلی خود معرفی نکرده و بخش ویژه برای اطلاع رسانی از رویداد را در سایت خود تعبیه نکردند؛ مثلاً اگر به شیکسون مراجعه کنیم کمپین اصلی آن مربوط به خرید نوروز می باشد.

به طور کلی من به این کمپین به عنوان شروعی در فعالیتهای بازاریابی مشترک برندهای ایرانی رای مثبت داده و امیدوارم بیش از این شاهد چنین رویدادهای ارزشمندی باشیم.

صفحه فرود شیکسون: http://landing.shixon.com/kindly

صفحه پیشنهاد در نت برگ: http://netbarg.com/tehran/d/c:art/67799

[button link=”#ulp-ngYhucIzurmqkQte” size=”bigger” align=”center” target=”_blank” icon=”momizat-icon-download”]دانلود PDF این مقاله[/button]