تبلیغات در دیجی کالا ؟! احتمالاً نمی دانید از چه حرف می زنم. چون این موضوع هنوز به طور گسترده خبری نشده و تا به حال هیچ سایتی در مورد این عملکرد دیجی کالا مقاله ای ننوشته است.

شما سیر تا پیاز دیجی کالا را می شناسید، بزرگترین فروشگاه اینترنتی در ایران و خاورمیانه با بیش از 1000 نفر پرسنل و گمانه زنی ها در مورد فروش چند میلیارد تومانی در روز و …

حال چه شده که چنین کسب و کار بزرگی اعلام می کند که:

تبلیغات در دیجی کالا

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید دیجی کالا تصمیم گرفته از رسانه ها و بستر خود برای تبلیغات و درآمدزایی استفاده نماید. در واقع این اقدام را می توان نوعی تغییر مسیر در مدل کسب و کار دیجی کالا تلقی کرد؛ یک خرده فروشی آنلاین که درآمد خود را از فروش مستقیم کالا به دست می آورد به دنبال سود مستقیم از ارائه خدمات تبلیغات اینترنتی می باشد…

به تصویر زیر دقت کنید، ابتدای ستون سمت راست تبلیغی از محصولات آی‌لایف وجود دارد که عبارت Digikala Ad روی آن نوشته شده است:

تبلیغات در دیجی کالا

این همان دیجی کالاییست که فروش اینترنتی خودروهای چند صد میلیون تومانی را عرضه کرده و امروز، با سایتهایی نظیر دیجیاتو، زومیت، فارنت و … به دنبال کسب سهم بازار تبلیغات مرتبط با محصولات و محتوای خود می باشد( عمدتاً تبلیغات مرتبط با صنعت IT ).

ابهام این امر زمانی بیشتر می شود که خبر این موضوع را در بلاگ اد مطالعه می کنیم:

[quote]

در آبان ماه سال ۱۳۹۵ دیجی‌کالا به‌عنوان بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی کشور با سرمایه‌گذاری روی DMC همکاری با این شرکت را به عنوان کانون رسانه‌های دیجیتال آغاز کرد.

[/quote]

سرمایه گذاری دیجی کالا در زمینه رسانه ها و تبلیغات دیجیتال گویای این است که تصمیم پذیرش تبلیغات در دیجی کالا نه به عنوان راه حلی مقطعی یا برای محک و تنش بازار، بلکه تصمیمی کلان و بلندمدت می باشد.

گرچه نمی دانم در فکر مدیران دیجی کالا چه می گذرد اما در پاسخ به سوال مطرح شده در عنوان مقاله، پاسخ های زیر را مطرح می کنم:

تبلیغات در دیجی کالا : یک سوال و چند پاسخ

پاسخ اول:

برادران دیجی کالا به یکه تازی، تغییر رویه های روتین بازار و تابوشکنی عادت دارند! آنها سالهاست که قواعد تجارت الکترونیک ایران را تغییر می دهند و این اقدام نیز می تواند تنها ادامه مسیر آنها باشد.

پاسخ دوم:

دیجی کالا سرمایه گذاری بسیار زیادی در بخش تولید محتوای خود انجام داده است. تیم محتوای دیجی کالا بسیار بزرگ و حرفه ای بوده و عملکرد متمایزی در بخش محتوای بررسی کالاها، دیجی کالا تی وی، دیجی کالامگ و … دارد.

شاید از سالهای گذشته، دلیل دوم چنین سرمایه گذاری ای استفاده از پتانسیل درآمدزایی تبلیغاتی از بخش محتوایی دیجی کالا بوده است؛ به عبارت دیگر آنها از سالها پیش برای چنین روزی نقشه کشیده بودند…!

پاسخ سوم:

شاید بتوان چنین در نظر گرفت که درآمدزایی از طریق تبلیغات در دیجی کالا تنها یک ایده برای استفاده بهینه از پتانسیل تمام ظرفیت های درآمدزایی دیجی کالا بوده است. ایده ای که در یک فرآیند منطقی به اقدام تبدیل شد.

پاسخ چهارم:

پاسخ بدبینانه و غیر محتمل را می توان در فشارهای ناشی از تامین نقدینگی و اصرار سرمایه گذاران  در نظر گرفت. اینکه دیجی کالا به اجبار شرایط، به  تغییر رویه در مدل کسب و کار موفق خود تن داده است.

پاسخ پنجم:

دیجی کالا مگ، دومین سایت برادران محمدی می باشد که ضمن ایفای نقش رسانه بودن برای دیجی کالا، وبسایت و رویه ای مستقل دارد. پس از آن خبر راه اندازی دیجی استایل به عنوان سومین سایت این مجموعه و دومین سایت فروش آن (اینجا) همه جا طنین انداز شد.

حال با سرمایه گذاری دیجی کالا روی DMC احتمال می دهم که این شرکت قصد دارد خانواده خود را بزرگتر کرده و از فروش اینترنتی به سایر زمینه های کسب و کارهای اینترنتی کشور نفوذ کند(به عنوان مثال، آمازون سایت الکسا را که کاملاً متفاوت با آمازون است خریداری کرده).

پس نه تنها DMC خدمات خود را از تبلیغات دیجی کالا فراتر می برد بلکه می توان در انتظار ظهور کسب و کارهای جدید خانواده دیجی کالا نیز بود.

پاسخ ششم:

به استناد تعرفه قیمت جایگاههای تبلیغات در دیجی کالا می توان حدس زد که رقم ها آنقدر وسوسه انگیز است که هر مدیری را به اخذ تصمیم استفاده از آن پتانسیل سوق می دهد! دیجی کالا به واسطه اعتبار بسیار بالایی که دارد و نیز تعداد بازدیدکنندگان بالای رسانه های خود تعرفه هایی متناسب و قابل قبول انتخاب کرده که تنها برندها و کمپانی های بزرگ به آن گرایش پیدا می کنند.

البته همین امر هم سبب حفظ کیفیت اعتبار برند دیجی کالا و تبلیغات آن خواهد شد.

جمع بندی

با وجود تمام توضیحات بیان شده، من هم نمی دانم تفکر و استراتژی اصلی خبر ” تبلیغات در دیجی کالا ” چه می باشد.اما می دانم دیجی کالا بر این تصمیم خود جدی بوده و همچون تمام اقدامات خود، به خوبی می داند که چه می کند و در چه مسیری گام بر می دارد…

مطالعه خبر در بلاگ اد: کلیک کنید

صفحه فرود مربوطه در دیجی کالا: کلیک کنید

مشاهده تعرفه های تبلیغات در دیجی کالا: کلیک کنید

[button link=”#ulp-ngYhucIzurmqkQte” size=”bigger” align=”center” target=”_blank” icon=”momizat-icon-download”]دانلود PDF این مقاله[/button]