پادکست رکاب

اگر ساکن تهران هستید حتما بیلبوردهای آبی رنگ با عبارت ” رکاب میده! ” رو دیده اید. این بیلبوردها که مدتی بعد مشابه تصویر زیر تغییر شکل دادند خبر رونمایی از سامانه جدید انتشار آگهی وسائل نقلیه را رسماً اعلام کردند.

بیلبوردهای رکاب در تهران - 2

وبسایت رکاب (www.rekab.ir) که از اولین رکن خود یعنی دامنه آن سعی کرده گامهای خود را کاملاً متناسب و متفاوت با حوزه کاری خود انتخاب کند از جمله معدود سامانه های جسور وب ایران به شمار می رود.

عبارت ” جسور” توصیف من از طراحی ظاهری و نحوه اجرای امکانات به کار رفته در سایت و اپلیکیشن رکاب بوده که معتقدم بسیار متفاوت و با تفکری منسجم و برنامه ریزی شده اجرا شده است.

این سامانه سعی کرده تا تمرکز خود را نه فقط بر خودرو، بلکه بر موتور سیکلت و ماشین آلات سنگین نیز قرار دهد تا به عنوان سایت جامع وسائل نقلیه شناخته شود.

بر خلاف بسیاری از سایتهای مشابه که فقط آگهی های خرید و فروش خودرو و یا اطلاعات فنی، قیمت روز و مقالات آموزشی دنیای خودرو را منتشر می کنند رکاب کلیه این موارد را در یک سامانه به شیوه ای قابل توجه ارائه کرده تا صد در صد نیاز مخاطبان وسائل نقلیه را تامین نماید.

رکاب

مواردی نظیر قیمت روز خودرو یا بررسی فنی خودرو در عمده سایتهای مشابه وجود دارد اما رکاب سعی کرده این موارد را به گونه ای متفاوت و بهتر ارائه نماید.

به عنوان مثال در بدو آغاز به کار رکاب، بخش بررسی فنی خودرو شامل 61 برند بوده که در آن کلیه محصولات آن برند بررسی شده است(مثلاً 109 خودرو از برند BMW بررسی شده است). همچنین در بخش قیمت روز خودرو و وسائل نقلیه می توان با هدفمندی بهتری قیمت خودروی مورد نظر را مشاهده و به نمودار تغییرات قیمتی آن دسترسی داشت.

در واقع تیم رکاب، پیش از آنکه به طور رسمی سامانه خود را معرفی نمایند محتوای بخشهای خود را تکمیل کرده بودند؛ همچون وبلاگ آن که هم اکنون بیش از 200 مقاله دارد.

نکته جالب این سامانه، ارائه دو بخش خلافی خودرو و محاسبه هزینه نقل و انتقال خودرو می باشد که قطعاً برای خدمت اصلی سامانه که همان خرید و فروش وسائل نقلیه کار کرده است کاربرد بسیار زیادی دارد.

هزینه انتقال سند خودرو در رکاب

اپلیکیشن رکاب

اما اپلیکیشن رکاب نیز در نوع خود بسیار متفاوت و کارآمد طراحی شده است. سرعت عمل و رابط کاربری خوبی در آن وجود دارد و حرکت بین صفحات و دسترسی به بخشها با سهولت قابل قبولی ارائه شده است.

استفاده از همان ترکیب رنگ تیره با آبی همخوانی کاملی با وبسایت رکاب پیدا کرده است. البته نکته ی مهم، نحوه طراحی بخشهای اپلیکیشن بوده که نظر من را به خود جلب کرد.

همچون وبسایت رکاب، در اپلیکیشن هم هر بخش با دقت و تمایز بالایی طراحی شده که نسبت به اپلیکیشن های مشابه، برتری محسوسی در ظاهر و عملکرد دارد.

اپلیکیشن خودروی رکاب

صرف نظر از تمام ویژگی های قابل توجه رکاب و حتی کسب رتبه اول در جشنواره وب سال 95 در اولین سال فعالیت خود به انتخاب داوران، مشتاقم دو نکته آموزشی از این سامانه را با شما در میان بگذارم.

  1. شاید پیش از رکاب تصور بر این بود که بازار آگهی های خودرو توسط دیوار، باما و … اشباع شده است. اما همچون سایت جابینجا که به خوبی توانست معادلات بازار اشباع شده آگهی های استخدام را به نفع خود بهم بزند با برنامه‌ریزی هدفمند، اجرای متفاوت و ایجاد مزیت رقابتی می توان در هر بازار اشباع شده ای نفوذ کرد.
  2. سایه دیوار و شیپور بر کسب و کارهای این حوزه سنگینی می کند به طوری که بسیاری از افراد جسارت ورود به حوزه آگهی های آنلاین را ندارند. همچون استراتژی های جنگی، وقتی نمی توان با کل قوای دشمن مبارزه کرد باید آن را به چند بخش مختلف تقسیم نمود و با هر بخش جداگانه جنگید! رکاب، با غول دیوار مبارزه نمی کند بلکه خود را فقط در برابر دسته بندی خودروی آن قرار داده و با استراتژی سنجیده و امکانات مناسب خود به زودی می تواند پیشروی این بازار باشد.

[button link=”#ulp-ngYhucIzurmqkQte” size=”bigger” align=”center” target=”_blank” icon=”momizat-icon-download”]دانلود PDF این مقاله[/button]