تبلیغات همسان یا Native Ads از جمله روشهای جدید تبلیغات اینترنتی بوده که می تواند بخشی از ضعف و کاستی های تبلیغات بنری را برطرف نماید.

تقریباً می توان تبلیغات همسان در ایران را یک ساله در نظر گرفت اما در همین مدت کوتاه، علاوه بر رقابتی شدن بازار آن، استقبال آگهی دهنده‌ها و نیز نمایش دهندگان آگهی قابل توجه بوده است.

در ادامه، ضمن مروری بر ماهیت این مدل تبلیغات دیجیتال، اصلی ترین رقیبان داخلی آن را معرفی کرده و سپس خبر ورود رقبای خارجی را بررسی خواهیم کرد.

تبلیغات همسان یا بومی

تبلیغات همسان یا بومی، نوعی تبلیغات مبتنی بر محتوا بوده که به جای عدم ارتباط موضوعی با نمایش دهنده (وبسایت یا اپلیکیشن)، منطبق بر محتوای موجود در پلتفرم نمایش دهنده می باشد.

به عبارت دیگر، از نظر ظاهری و موضوعی با محتوایی که مخاطب در سایت یا اپلیکیشن مطالعه می کند مرتبط بوده و حس ناهمگونی در خواننده ایجاد نمی شود.

تبلیغات همسان در ایران

مثلاً فرض کنید مطلبی در زمینه برترین مدلهای تلفن همراه در یک وبسایت مطالعه می کنید؛ حال بدون خللی برای مطالعه و مزاحمتی برای شما، مقالات مرتبط دیگری از سایر سایتها و یا تبلیغ فروش همان مدل موبایلها در فروشگاه های اینترنتی را مشاهده خواهید کرد.

حال اگر به صفحه نقد و بررسی یک خودرو بروید نیز مطالبی در مورد خودرو و یا آگهی های فروش خودرو به شما نمایش داده خواهد شد.

حال تبلیغات همسان را با بنرهای تبلیغاتی مقایسه کنید! کدام یک برای شما بهتر است؟!

سرویسهای ارائه دهنده تبلیغات همسان

در ایران، تا زمان نگارش این مقاله 7 سایت در زمینه ارائه سرویس تبلیغات همسان فعالیت می کنند. هر کدام از این سرویس ها از چند نظر با یکدیگر تفاوت دارند:

  • قیمت تبلیغات همسان به ازای هر کلیک
  • حداقل مبلغ شارژ حساب
  • شبکه نمایش آگهی (سایت ها و اپلیکیشن ها)
  • مدلهای نمایش تبلیغات همسان

در ادامه، هر کدام از این سرویس ها رو به طور مختصر معرفی شده اند:

یکتانت

یکتانت که در گذشته با نام دیگری فعالیت می کرد اولین سرویس تبلیغات همسان بود که با آن آشنا شدم.از جمله ویژگی های این سایت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شبکه نمایشی متشکل از سایتهای معتبر و پربازدید کشور(سایتهای خبری معروف مانند فرارو، عصر ایران و …)
  • عدم محدودیت در شارژ مبلغ تبلیغات
  • امکان تعیین قیمت هر کلیک توسط آگهی دهنده

تبلیغات همسان در ایران

کاپریلا

کاپریلا دومین سرویس تبلیغات همسان بود که با آن آشنا شدم.این سایت نیز در نوع خود بسیار قوی عمل می کند و سهم بازار خوبی را به خود اختصاص داده است.

  • شبکه نمایش گسترده از سایتهایی با مخاطب عمومی
  • مدلهای متنوع نمایش تبلیغات همسان

تبلیغات همسان کاپریلا

تبلیغات همسان کاپریلا

*توضیحات تکمیلی دریافت شده از سوی اسماعیل آتش‌پز، هم‌بنیانگذار کاپریلا:

نکته مهم و متمایز کننده کاپریلا، تمرکز آن بر روی هدفمندی تبلیغات است، چیزی که سایر سرویس‌های تبلیغات همسان یا تلاشی برای انجام آن ندارند یا تلاش صورت گرفته برای انجام آن ناموفق بوده است. به عنوان مثال در مطلبی که در مورد برند موبایل هواوی برای کاپریلا اولویت است که تنها تبلیغات گوشی‌های برند هواوی را معرفی کند؛ اما برای سایر سرویس‌ها چنین اولویتی وجود ندارد. این نمایش مرتبط با محتوای صفحه، مهمترین ویژگی کاپریلا بوده که مستقل از سبک نمایش (همسان، بنری، متنی یا هر فرمت دیگر) جزو تعریف هویتی کاپریلا می‌باشد.

کاپریلا از پلتفرم خود هیچگاه برای نمایش تبلیغات صدمه‌زننده به اعتماد مخاطب و تحریک او به کلیک استفاده نمی‌کند و در انتخاب محصولات برای نمایش تبلیغاتی بسیار حساسیت دارد.

در پلتفرم کاپریلا برای نمایش‌دهندگان این اطمینان وجود دارد که سایت فاخر آنها، محل نمایش محتواهای زرد تبلیغی نخواهد بود. همچنین برای تبلیغ‌دهندگان نیز علاوه بر اطمینان نسبت به کیفیت کلیک و علاقه کاربر کلیک‌کننده به سرویس آنها، این تضمین وجود دارد که محتوای تبلیغی آنها، در کنار موارد زرد و تهییج‌کننده قرار نگرفته و آسیبی به برند آنها وارد نخواهد شد. حفظ شأن وبسایت‌های نمایش‌دهنده و نیز سرویس ها و محصولات تبلیغ‌دهندگان، خط قرمز کاری کاپریلا می باشد.

کانگورو

کانگورو از جمله سرویسهای تبلیغات بومی ایران بوده که توانسته با جذب حمایت مالی و منابع ای نتورک، رشد نسبتاً سریعی را تجربه کند.

قیمت گذاری این سایت در سه پکیج 300 هزار تومانی، یک میلیون تومانی و 5 میلیون تومانی بوده که ممکن است نسبت به برخی رقبا، عامل بازدارنده ای برای موفقیت آن در جذب مشتری محسوب گردد.

همچنین نسبت به یکتانت و کاپریلا، حساسیت خاصی در جذب نمایش دهنده نداشته و سایتهای نسبتاً کم بازدید را هم به عنوان نمایش دهنده می پذیرد اما تنوع بالایی در مدل‌های نمایش تبلیغات همسان را ارائه کرده است.

تبلیغات همسان کانگورو

*توضیحات تکمیلی در مورد کانگورو از زبان حسین موسوی، از اعضای تیم این استارتاپ:

کانگورو امکان ایجاد کمپین بر اساس انتخاب کلیدواژه‌های مرتبط با کسب و کار را به آگهی‌دهنده ارائه می‌دهد تا تبلیغات خود را بر اساس آن کلمات تعریف نماید.

به عبارت دیگر وقتی در پنل کانگورو کلیدواژه‌ای ثبت شود چند صفحه مرتبط از وبسایت نمایش‌‌دهندگان که با کلیدواژه‌ها مرتبط هستند به عنوان نمونه نمایش داده می‌شود.

همچنین آگهی‌‌ دهنده می‌تواند  به مبالغ دلخواه پنل خود را شارژ کرده و الزامی به پرداخت در قالب مبلغ پکیج‌های پیشنهادی نخواهد داشت.

کانگورو در پذیرش نمایش‌‌‌دهندگان محدودتی قائل نیست و تمام سایتها می‌توانند از سیستم درآمدزایی آن استفاده کنند. اما کانگورو در محاسبه و ارزیابی کلیک‌ها سخت‌گیر بوده و اگر کلیک‌های یک نمایش دهنده ارزش تجاری نداشته باشد محاسبه نخواهد شد.

 سنجاق

سرویس تبلیغات همسان سنجان نیز از جمله سرویس های جدیدی بوده که توسط خانواده بزرگ رسانه های پیک برتر خریداری شده است. اما به نظر می رسد هنوز نتوانسته بازار خوبی از تبلیغات بومی به دست آورد.

البته مدل نمایش تبلیغات سنجاق نسبت به سرویس های رقیب تفاوت دارد که در سایت آن می توانید مشاهده نمایید.

تبلیغات همسان سنجاق

 مدیااد

پلتفرم یکپارچه تبلیغات اینترنتی همسان یا مدیا اد از جمله سرویسهایی است که مشابه سنجاق، هنوز نتوانسته سهم بازار خود را پیدا کند. تعداد نمایش دهندگان آن اندک بوده و به شخصه هنوز در هیچ سایتی تبلیغات آن را مشاهده نکردم!

تبلیغات همسان مدیا اد

*توضیحات تکمیلی دریافت شده از سوی تیم مدیا اد:

  • عمده بازدیدهای جذب شده توسط مدیا اد نرخ بونس ریت کمتر از ۵۰% دارند.
  • میزان تطابق کلیک و SeSSiOn در تبلیغات مدیا اد بالاترین نرخ موجود در تمام پلتفرم های تبلیغات همسان است و این نرخ حدود ۹۰% است. این خروجی مهم با حذف کلیک‌های تقلبی توسط الگوریتم‌های هوشمند مدیا اد محقق شدہ است.
  • کیفیت بازدیدهای تبلیغات مدیا اد از روی نرخ تبدیل به اکشن هایی مثل ثبت ایمیلی یا تلفن، پرداخت، سفارش دادن و … نیز قابلی ارزیابی است.
  • امکان تعریف محدودیت های موضوعی، محل نمایش، زمان انتشار، جغرافیایی و Device
  • همچنین سایتهایی همچون آفتاب نیوز، مجله علم ورزش، نت شهر و … از جمله نمایش‌ دهندگان مدیااد هستند.

مگنت

وبسایت مگنت متعلق به مارکت اندرویدی مایکت می باشد که به دلیل تسلط بر بازار اپلیکیشن ها توانسته در حوزه تبلیغات همسان درون اپلیکیشن موفق عمل کند.

تبلیغات همسان مگنت

کلیک یاب

سرویس تبلیغاتی کلیک یاب را می توان دومین سرویس برتر تبلیغات PPC در ایران دانست که مدتی پیش از تبلیغات همسان خود رونمایی کرد.

کلیک یاب به واسطه اعتبار و شبکه نمایش گسترده خود به خوبی توانسته مسیر رو به رشدی در این مدل تبلیغات را تجربه کند.

تبلیغات همسان کلیک یاب

ورود سرویس های خارجی

چند روز پیش خبری در سایت تکراسا منتشر شد با عنوان “ کمپانی ۶۷.۵ میلیون دلاری FreakOut Group و شروع فعالیت در ایران“. این کمپانی ژاپنی بیشترین تعداد نمایش آگهی در ژاپن را داشته و مدتی پیش سرویس خود را به تبلیغات بومی یا همسان تبدیل کرد:

  • پس از ۷ سال از زمان تاسیس FreakOut، این شرکت در ۱۲ کشور در آسیا و خاورمیانه (ترکیه و ایران) شعبه دارد.
  • در بیانیه خبری این شرکت توضیحاتی از بازار ایران و پیش‌بینی رشد آن منتشر شده است.
  • شرکت ثبت شده در ایران «کاوشگران نرم افزار فرید» نام دارد.

البته به نظر می رسد تمرکز این شرکت در حوزه تبلیغات همسان موبایل و اپلیکیشن بوده و هنوز به طور رسمی فعالیت آن آغاز نشده است.

جمع بندی

می توان گفت که تبلیغات همسان در ایران بسیار نوپا بوده و در حال آزمون و خطا برای استحکام جایگاه خود می باشد. اما در همین حین هم موفقیت چشمگیری به دست آورده و با توجه به آن که من نیز از این مدل تبلیغات استفاده کردم می توان گفت که بازدهی مناسبی نیز دارد.

در میان سایتهای معرفی شده، سرویس های یکتانت، کاپریلاو کلیک یاب در حوزه نمایش در سایت و سرویس مگنت برای موبایل نسبت به بقیه عملکرد بهتری دارند و انتظار می رود با ورود رقبای خارجی، شاهد حذف برخی از این سرویس ها و بهبود عملکرد سایر سرویس های ایرانی خواهیم بود.

تبلیغات همسان در ایران

تبلیغات همسان از زبان مدیر عامل یکتانت

آقای ناظم زاده: خیلی از افراد یکتانت را به عنوان اولین سرویس تبلیغات همسان می شناسند چون اولین بار این مدل تبلیغات را به واسطه یکتانت شناختند.اما به نظر من اولین بودن اهمیتی نداشته و لانچ محصول یا سرویس در زمان درست و اجرای صحیح ایده هست که نقش کلیدی را ایفا می کند.

بزرگترین چالش ما مانند سایر کسب و کارهای اینترنتی دیگر در استخدام نیروی انسانی است. اگر می خواهید بهترین کسب و کار را داشته باشید باید بهترین نیروی انسانی را استخدام کنید؛ چرا که بهترین کسب و کارها توسط منابع انسانی آن ساخته می شوند.
چالش بزرگ بعدی تبلیغات بومی در بخش فنی است. به هیچ عنوان نباید سرعت لود شدن وبسایت ناشران را تحت تاثیر قرار دهیم. زیرا هر چقدر هم یک پلتفرم درآمدزا باشد اگر در تجربه کاربری مخاطبان را تاثیر نامطلوبی بر جای بگذارد نمی تواند آینده ای پایدار داشته باشد.

همچنین باید با افزایش تعداد ناشران و تبلیغ دهندگان الگوریتم‌های هوشمند پیشنهاد محتوا کاملا مقیاس پذیر انجام گردد.
پلتفرمی که از پس این چالشها بر آید و ارزش واقعی برای ذی‌نفعان خود ایجاد نماید بدون هیچگونه ارتباطی با تبلیغات معقول رشد خواهد کرد.

یکتانت سهم مهمی از تبلیغات آنلاین در ایران را در زمان کوتاهی به دست آورده و ما به پشتوانه این رشد اعتقاد داریم که درصد مهمی از آینده تبلیغات دیجیتال به تبلیغات همسان اختصاص خواهد داشت.