بارها شنیده‌اید که نحوه اجرای ایده از ماهیت ایده بسیار ارزشمندتر بوده و کیفیت اجراست که احتمال موفقیت یا شکست ایده های استارتاپی را افزایش خواهد داد. این نکته در سایت چطور به خوبی قابل مشاهده و تایید است!

سایت چطور به آدرس www.chetor.com یکی از برندهای نوظهور در عرصه آموزش و تولید محتوا در ایران بوده که در مدت کوتاهی توانسته موفقیتهای قابل توجهی را به دست آورد.

در این مقاله قصد دارم با مطالعه موردی چطور و مقایسه آن با چند سایت مشابه، آموزشهای ارزشمندی در حوزه راه اندازی استارتاپ و تولید محتوا بیان کنم.

معرفی سایت چطور

سایت چطور توانسته شعار خود را که “هر آنچه برای یادگیری، پیشرفت و موفقیت نیاز دارید.” انتخاب شده در عمل نیز اجرا نماید. چطور در زمینه تولید محتوای آموزشی ناب به صورت متن سعی دارد کلیه نیازهای آموزشی مردم در 10 دسته بندی اصلی و بیش از 40 زیردسته موضوعی را که برای موفقیت در کسب و کار و زندگی موثر است تامین نماید(مشاهده دسته بندی ها:کلیک کنید).

دسته بندی های سایت چطور

اما تفاوت چطور با سایر سایتهای محتوایی و آموزشی، نه تنها در طراحی وبسایتی بهینه و حرفه‌ای است بلکه نوع و کیفیت محتوای منتشر شده نیز در نوع خود بسیار ممتاز و متفاوت است.

موضوعات و سوژه‌های بیان شده در چطور نه بسیار سطح پایین، کلیشه‌ای و اشباع شده است نه آنقدر سطح بالا و تخصصی که مخاطب هدف آن مطالب را به چالش بکشد.

همچنین بر خلاف بسیاری از سایتهای محتوامحور، کلیه مطالب سایت چطور به صورت گردآوری از چند منبع و یا ارائه اطلاعات کامل از موضوع مورد نظر بوده که ضمن حفظ کیفیت و رفع نیاز مخاطب، جامعیت محتوا نیز لحاظ گردد.

از جمله مزیتهای دیگر این سایت نیز می توان به کیفیت بالای تصاویر مطالب اشاره کرد که قطعاً با توجه به متنی بودن محتوا، کیفیت مطلوبی در مطالعه برجای خواهد گذاشت.

تصاویر در سایت چطور

این سایت هم اکنون با کسب رتبه 279 الکسای ایران از جمله سایتهای پربازدید کشور محسوب می‌گردد. گرچه بخش نسبتاً زیادی از بازدیدکنندگان آن توسط تبلیغات همسان به دست آمده است.

بازدیدکنندگان سایت چطور

[gap height=”30″]

کمپینهای سایت چطور

همانطور که بیان شد عمده کمپینهای تبلیغاتی چطور با تبلیغات همسان و توسط پلتفرم یکتانت انجام می‌گردد. در واقع تبلیغات چطور هم حول محتوای خود بوده که قطعاً تاثیر بالایی در جذب مخاطب بیشتر خواهد داشت.

اما در اینجا قصد دارم در مورد کمپینهایی که بر اساس  user-generated content یا UGC طراحی شده است صحبت کنم. در ابتدا، این اصطلاح را بیاموزیم:

user-generated content یا UGC نوعی  استراتژی دیجیتال مارکتینگ بوده که در وبلاگها و شبکه‌های اجتماعی برندها قابل اجرا بوده و هر نوع محتوا همچون متن، عکس، صوت، ویدئو و… را شامل می‌شود.

در این کمپین‌ها مخاطبان با چارچوب و موضوعات مشخص شده محتوا تولید کرده و آن را در رسانه‌های معرفی شده برند منتشر می‌کنند.

نتیجه آنکه علاوه بر تولید محتوای ارزشمند با دیدگاه‌ها و موضوعات مختلف از سوی کاربران و جلب وفاداری بیشتر آنها به برند و کانال انتشار محتوای آن، سبب خواهد شد تا کاربران برای معرفی هر چه بیشتر محتوای خود تلاش کرده و محتوا را در شبکه های اجتماعی یا بلاگهای شخصی بازنشر کنند.بدین ترتیب علاوه بر لینک سازی، ترافیک بیشتری نصیب سایت یا صفحه اجتماعی برند خواهد شد.

( مطالعه کنید: Ten User Generated Content Campaigns That Actually Worked )

برای مثال می‌توان کمپین ” مسابقه ماهیانه استعداد نویسندگی ” از سایت چطور را معرفی کرد که بر اساس تولید محتوا توسط کاربران طراحی شده است.

در گذشته هم مسابقاتی مشابه در سایت چطور برگزار شد اما این کمپین به صورت ماهانه اجرا شده و هر ماه هم یک موضوع معرفی می گردد. مثلاً موضوع مقاله نویسی مرداد ماه “راه حل شما برای پیشگیری از کودک‌آزاری و کاهش آمار تجاوز به کودکان در جامعه چیست؟” انتخاب شده است(مشاهده صفحه فرود مسابقه:کلیک کنید).

[gap height=”20″]

ایمیل مارکتینگ چطور

سایت چطور هم از همان ابتدا توجه ویژه‌ای به جمع آوری ایمیل مخاطبان داشته که یکی از ابزارهای آن، دانلود رایگان کتاب ۶۸ راه اثبات شده برای افزایش قدرت مغز می‌باشد.

چطور تقریباً هر روز یک ایمیل برای مخاطبان خود ارسال می‌کند که در آن پربیننده ترین مطالب سایت را معرفی می نماید. ضعف ایمیلهای ارسال شده توسط چطور در عدم شخصی سازی موضوعی آن می‌باشد.

عضویت در خبرنامه سایت چطور

در واقع این امکان به کاربر ارائه نشده که بتواند بر اساس علاقه‌مندی و نیاز آموزشی خود موضوعاتی را برای دریافت در ایمیل انتخاب کند.

مثلاً در آخرین ایمیل این سایت که برای من ارسال شد مطالبی در حوزه آشپزی، سلامت و تغذیه معرفی شده بود که قطعاً من مخاطب آن نیستم و با توجه به عنوان ایمیل( غذای کم کالری که به خوش اندام بودن شما کمک می‌کند‎ ) چنین ایمیل‌هایی را باز نخواهم کرد.

مدل درآمدزایی چطور

یکی از دلایل علاقه من به سایت چطور تعریف مدل درآمدزایی جدیدی بر پایه ترندهای برتر جهان بوده که به جای گزینه اشباع شده تبلیغات بنری و یا حتی عضویت ویژه برای مطالعه مطالب، مدل درآمدی خود را نیز بر پایه محتوا انتخاب کرده است.

در این سایت کلیه محتواها به صورت رایگان منتشر خواهد شد و گزینه آزاردهنده تبلیغات بنری نیز حذف شده و از مدلی با نام ” محتوای حمایت شده” استفاده شده است.

محتوای حمایت‌ شده محتوایی است مرتبط با محصول یا خدمت، که اطلاعاتی را در قالب اطلاعات عمومی و تخصصی، سرگرمی، احساسی یا یک ارزشِ کاربردی بیان می‌کند. تمرکز این محتوا بر رساندن ارزش به مخاطب است و تفاوت آن با تبلیغاتِ سنتی در این است که مخاطبان همواره در اولویت  قرار می گیرند.

محتوای حمایت شده در سایت چطور

در واقع محتوای حمایت شده، محتوایی در زمینه مرتبط با کسب و کار آگهی دهنده بوده که به طور غیر مستقیم اما هدفمند، خدمات آن کسب و کار را معرفی می‌نماید. مانند موضوعات زیر:

  • ۱۳ ویژگی یک شوهر ایده آل : حمایت شده توسط مجله کیوی مگ
  • چرا کسب‌وکارهای کوچک به CRM نیاز دارند؟ : حمایت شده توسط نرم افزار CRM دیدار
  • سی وی (CV) و رزومه چه تفاوتی با هم دارند؟ : حمایت شده توسط سایت رزومه سایز تلنت یاب
  • چطور بدون ترک شغل چند میلیون‌تومان درآمد بیشتر داشته باشیم؟ : حمایت شده توسط اسنپ

حُسن این روش در ارائه محتوای آموزشی در زمینه کاری آگهی‌دهنده بوده که برای مخاطب ارزش‌آفرینی کرده و از طرفی، بدون ایجاد مزاحمت یا حس تبلیغات مستقیم و اغراق‌گونه، مخاطب را برند مذکور در فضایی سالم و مساعد آشنا می‌سازد.

چطور پرو:آموزش حرفه‌ای برای همه

سایت چطور بخش دیگری با نام چطور پرو نیز داشته که در آن دوره‌های آموزشی مختلفی در زمینه کسب و کار، موفقیت و کارآفرینی به صورت متنی و منسجم ارائه شده است.

محتوای این دوره‌ها نیز در نوع خود بسیار کامل و باکیفیت تهیه شده و هر دوره نیز فهرست کامل و مناسبی را شامل می‌گردد. این بخش نیز به طور رایگان ارائه شده و در حال حاضر هیچ مدل درآمدزایی در چطور پرو اجرا نمی‌شود.

سایت چطور پرو

[gap height=”40″]

اما در ادمه، مصاحبه ای کوتاه را با آقای آرمان والی ، یکی از موسسین سایت چطور را برای شما تدارک دیدم:

1)پیرامون ایده و نحوه شکل‌گیری سایت چطور

[quote align=”none”]

ایده اولیه که با یک هدف مشخص شروع شد. هدف ایجاد یک مرجع مطمئن آموزشی برای رشد و توسعه فردی بود . برای همین به گزینه‌های مختلف فکر کردیم که چطور می‌تونیم سریعتر محتوای مورد نظر خودمون رو به دست کاربران هدف برسونیم.

قاعدتا موتور جستجو بهترین وسیله برای دریافت اطلاعات مفید هست و ما هم قرار رو بر این گذاشتیم که مرجعی درست کنیم که در این زمینه بسیار بهینه عمل کنه.

طراحی بخش‌های مختلف وب‌سایت چطور به مرور اتفاق افتاد و نمیشه گفت که در یک چارچوب مشخص اتفاق افتاده. بعضی قسمت‌ها الهام از نمونه‌های موفق خارجی دانشگاهی بوده و برخی دیگه هم ایده‌های کوچک و بزرگی بوده که اعضای تیم اولیه مطرح می‌کردند و بعد از بررسی به اجرا در میومد.

مشخصات ایده خوب از نظر ما ایده‌ای بود که مستقیما و به طور شفاف برای کاربر ارزش ایجاد کنه، قابل انجام باشه و در راستای اهداف اولیه کسب و کار باشه و به هویت برند لطمه وارد نکنه. دو ماه بعد از شروع به کار تیم، وب‌سایت لانچ شد و میشه گفت بعد از یک ماه ایده به نسخه اولیه خودش رسید.

[/quote]

2) در پاسخ به چرایی انتخاب محتوای متنی

[quote align=”none”]

محتوای متنی به شدت مورد بی‌مهری قرار گرفته. اول اینکه در فرهنگ ما مطالعه جزو عادات روزانه افراد نیست و دوم، ما قبل از اینکه به مطالعه علاقه پیدا کنیم به شبکه‌های اجتماعی و اینترنت پرسرعت برای نمایش ویدیو معتاد شدیم. برای همین تصمیم گرفتیم که اشتباه دیگران رو تکرار نکنیم و محتوای متنی رو با کیفیت بالا تولید کنیم. به طوری که هر مقاله از ۹ یا ۱۰ مرحله رد میشه تا به نسخه نهایی میرسه و در هر مرحله یه بخشی از کارهاش انجام میشه تا در نهایت محتوای متنی در شان خواننده تیزبین و اهل مطالعه ما باشه.

در هر صورت ما در آینده بخش فایلهای صوتی و مالتی مدیا رو اضافه خواهیم کرد که باز هم مصرف این محتوا راحت‌تر بشه.[/quote]

3) رمز موفقیت سایت چطور در لینک سازی(1455 لینک) و دریافت نظرات متعدد از کاربران برای مقالات

[quote align=”none”]

در این زمینه یک راه بیشتر وجود نداره . اونم اینه که تمام شرایط رو فراهم کنید که تجربه کاربر خوب باشه و از حضور در وب‌سایت لذت ببره. وارد جزییات تکنیک‌های شعله ور کردن بخش نظرات نمی‌شم اما واقعا مهمترین عامل اینه که محتوای با کیفیت و تولید شده توسط خودتون رو داشته باشید و تا جایی که میشه طراحی وب‌سایت و روش ارائه محتوا حرفه‌ای باشه.

این موضوع هم به لینک ساختن کمک می‌کنه و هم نظر کاربران رو جلب میکنه. متاسفانه در ایران کپی کردن مقالات به اشکال مختلف به شدت اتفاق میفته و خیلی از سایت‌های بزرگ ایران در حال حاضر فقط با همین روش محتوا منتشر می‌کنن که امیدوارم به هر شکلی که هست این مورد هم حل بشه.

[/quote]

4)در مورد انتخاب مدل درآمدزایی فعلی به جای تبلیغ بنری و عضویت ویژه

[quote align=”none”]

اکثر وب‌سایتها بنر تبلیغاتی جزو مدلهای اصلی کسب و کارشون هستش اما همه ما میدونیم که دیر یا زود این سبک از بین میره . ما هم نخواستیم به قیمت تجربه بد کاربر صفحه وب‌سایت رو پر از این بنر ها بکنیم.

عضویت اما متفاوت هستش و به مرور این سبک احتمالا پیاده سازی خواهد شد. چون تولید محتوا به شدت هزینه‌بر هستش و دیر یا زود باید بخشی از محتوا رو که سطح بالاتری داره به صورت فروشی یا عضویتی در اختیار کاربران گذاشت تا با بازگشت سرمایه باز هم بشه محتوای بهتر و جامع‌تری تولید کرد.

اما خوب هنوز این بخش‌ها منتشر نشده ولی به زودی مدلهای درآمدی جدید چطور رو خواهید دید. مسلما ما در این بخش هم تلاش خواهیم کرد که کاربر ارزشی بسیار بیشتر از اون چیزی که پرداخت میکنه دریافت کنه.

[/quote]

5) در مورد مدیریت فرآیند تولید محتوا

[quote align=”none”]

فرایند تولید و مدیریت تولید محتوا در چطور به مرور شکل گرفت و سعی و خطاهای بسیاری اتفاق افتاد. در حال حاضر سیستم تولید محتوا به یک شکل بهینه و خیلی خوبی رسیده و این سیستم به راحتی داره ۷۰ نفر نویسنده رو مدیریت می‌کنه و محتوای تولید شده هم از هر نظر مورد بررسی قرار می‌گیره و کنترل کیفیت میشه.

در هر صورت محتوای خوب رو نمیشه با هزینه کم تولید کرد اما میشه تا جای ممکن یک تعادل خوب بین هزینه و کیفیت پیدا کرد. بدون شک نیروی انسانی حرفه‌ای و با انگیزه‌ چطور نقش اساسی در شکل‌گیری این فرایند داشتند و اگر قابلیت‌های خاص این افراد نبود وبسایتی مثل چطور ممکن نبود بتونه بوجود بیاد.

[/quote]

چطور، متمم، ویدوآل

بدون شک یکی از برترین سایتهای محتوایی که هم در زمینه تولید محتوا، هم بازاریای محتوایی و هم جذب مخاطب فعال بدون نقص عمل کرده سایت متمم می‌باشد.

[irp posts=”4245″ name=”بازاریابی محتوا در متمم را جدی بگیرید؛لطفا!”]

در این سایت دوره ها و محتوای آموزشی به صورت متن در اختیار کاربران قرار گرفته و مدل درآمدزایی آن نیز عضویت ویژه برای دسترسی به محتواهای ویژه می‌باشد.

سایت چطور در سبک و سیاقی متفاوت با متمم فعالیت می‌کند اما می‌توانند به کمک هم تابوی محتوای متنی را شکسته و فرهنگ مطالعه آنلاین را افزایش دهند.

در تصویر زیر، آمارهای سایت چطور در الکسا را مشاهده کرده و پس از آن، آمارهای متمم ارائه شده است:

آمار الکسای سایت چطور

آمار الکسای متمم در مقایسه با سایت چطور

قطعاً درصد بونس ریت سایت چطور مناسب نیست اما در قیاس با سایت متمم همچنان باید سه آمار خود را بهبود ببخشد. همچنین در قیاس با سایت ویدوآل – که در زمینه تولید محتوای آموزشی نسبتاً مشابه سایت چطور فعالیت می‌کند – نیز اختلاف وجود دارد.

آمار الکسای ویدئوآل در مقایسه با سایت چطور

البته سایت ویدوآل بخشهای متفاوتی نسبت به سایت چطور داشته که به نوعی مزیت آن به شمار می‌رود. این سایت از سیستم امتیازی فعالیت کاربران بهره برده و محتوای ویدئویی نیز ارائه کرده است. همچنین چندین مدل درآمدزایی بر پایه تبلیغات در سایت و کانالهای اجتماعی آن ارائه شده است و بخشی هم برای دریافت حمایت‌های مالی مخاطبان محتوا در نظر گرفته شده است.

بد نیست در اینجا هم نگاهی به آمارهای سایت نبضی‌نو بیاندازیم! به نظر می‌رسد در مقایسه با این سه سایت محتوایی، مطالب نبضی‌نو توانسته میانگین صفحات مشاهده شده توسط کاربران و نیز میانگین زمان حضور در سایت بهتری داشته باشد!

آمار الکسای نبضی‌نو در مقایسه با سایت چطور

در انتها هم دیدن تصویر تعدادی از اعضای تیم سایت چطور خالی از لطف نیست!

تیم سایت چطور