در این مقاله قصد دارم با بررسی کمپین اخیر کافه بازار که #متولدایران نام گرفته مسائلی را در باب برگزاری کمپینهای آنلاین برندهای برتر بازگو کنم.

هدف این است که در این مقاله به یک سوال مهم پاسخ داده شود: ” چرا کافه بازار کمپین برگزار می‌کند؟” . سپس با استفاده از پاسخ این سوال، چرایی الزام‌آور بودن برگزاری چنین کمپین‌هایی را – حتی توسط برندهای شماره یک – بیان کنم.

در ابتدا مروری کوتاه خواهیم داشت بر ماهیت کمپین #متولدایران:

کمپین #متولدایران کافه بازار

کافه بازار به عنوان اولین و بزرگترین مارکت اپلیکیشن‌های اندرویدی در ایران برای تمام کاربران تلفن همراه شناخته شده است. این برند بزرگ و موفق، بدون سر و صدا و تبلیغات گسترده کمپینی برای معرفی و فروش اپلیکیشن‌های برتر ایرانی با نام #متولدایران را آغاز کرده است.

در این کمپین آنلاین، تمام اپلیکیشن‌هایی که در صفحه اصلی کافه بازار نمایش داده می‌شوند از برترین اپلیکیشنهای ایرانی در موضوعات و تمایزهای متفاوت می‌باشند.

متولد ایران 96 در حالی در تاریخ 25 الی 31 مرداد برگزار می‌گردد که در تجربۀ سال گذشتۀ این جشنواره، نصب روزانه برنامه و بازی ایرانی در بازار به رشد ۱۵ درصدی رسید و طی آن هفته، بیش از یک میلیون بار بیشتر از سایر هفته‌ها با استقبال مواجه شد.

در این کمپین از دو نکته قابل توجه استفاده شده است:

  • استفاده از تصویر کارت ملی برای اپلیکیشن‌ها که علاوه بر خلاقانه بودن آن، ماهیت و هدف کمپین را بیشتر و بهتر نمایش می‌دهد.
  • استفاده از هشتگ #متولدایران برای بازتاب خبری آن در شبکه‌های اجتماعی

[irp posts=”5505″ name=”درآمد کافه‌‌بازار در دل آمارهای 95: موفقیتی که آشکار می شود”]

اهمیت و جذابیت این کمپین به گونه‌ای بوده که کافه بازار اعلام کرده با به اشتراک گذاشتن این رویداد با کاربران خود از آن‌ها بخواهند تا در طول این یک هفته با استفاده از هشتگ #متولدایران محبوب‌ترین اپ‌های خود را در شبکه‌های اجتماعی معرفی کنند(اطلاعات بیشتر)

کافه بازار - کمپین متولدایران

کافه بازار به دنبال چیست

این بخش مقاله، اهمیت بیشتری داشته و توجه و تمرکز بیشتری را از سوی شما می‌طلبد! در پاسخ به چرایی برگزاری این کمپین توسط کافه بازار پاسخ‌هایی ارائه خواهد شد که استدلالی بر یک مسئله مهم‌تر است:

چرا برندهایی که با اختلاف زیاد در جایگاه اول بازار خود هستند و به نوعی موفقیت، درآمد و جایگاه برند آنها تضمین شده است کمپین برگزار می‌کنند؟

در ادامه، پاسخ‌های این سوال را با توضیح بیان کردم:

فروش

بدیهی‌ترین پاسخ را در ابتدا قرار دادم! همه از درآمد ماهانه چند میلیارد تومانی کافه بازار مطلع هستیم(اینجا). در مواقعی که برندهای بزرگ کمپین‌هایی برگزار می‌کنند که هدف فروش را دنبال می‌کند یک دلیل احتمالی وجود دارد: آمار فروش و درآمد برند در حال کاهش است.

ما هیچ اطلاعی از میزان و نحوه درآمد اخیر کافه بازار نداریم اما کمپین #متولدایران هم با معرفی اپلیکیشن‌های رایگان، غیر رایگان و با پرداخت درون برنامه‌ای ایرانی می‌تواند در امر فروش این اپلیکیشن‌ها و درآمد کافه بازار تاثیر بگذارد.

اما حتی اگر هیچ کاهشی در درآمد کافه بازار رخ نداده باشد کدام برند تجاری وجود دارد که از فروش و درآمد بیشتر استقبال نکند؟! وقتی پتانسیلی برای فروش و درآمد بیشتر با هزینه‌های اجرایی پایین وجود دارد قطعاً تیم فروش برند، آن را اجرا خواهد کرد.

حفظ(و افزایش) فاصله با رقبا

کافه بازار اول است اما قطعاً به اول بودن خود مغرور نیست و چشم‌های خود را به روی عملکرد رقیبانی نظیر مایکت نبسته است( همچون نظارت دیجی کالا بر بامیلو و نظارت دیوار بر شیپور)؛ چرا که این رقیبان رتبه دوم هم بیکار ننشسته و در تلاشند تا فاصله خود را با برند اول کمتر کنند.

تمام برندها همواره سعی می‌کنند فاصله خود را با رقیبان خود حفظ کرده و حتی آن را افزایش دهند. به عنوان مثال اگر همین کمپین توسط مایکت انجام می‌شد به اندازه برگزاری آن توسط کافه بازار جذابیت نداشته و نظر رسانه‌ها و سازندگان اپلیکیشن را به خود جلب نمی کرد(به خاطر رتبه دوم بودن مایکت). لذا کافه بازار از مزیت اول بودن خود استفاده کرده تا بیش از پیش، جایگاه خود را در نزد توسعه‌دهندگان اپلیکیشن و استارتاپهای ایرانی مستحکم تر کند.

این امر به طور ناخودآگاه سبب افزایش فاصله برتری کافه بازار از مایکت نیز خواهد شد. شاید به زودی واکنشی از سوی مایکت را شاهد باشیم!

کافه بازار - کمپین متولدایران

جلب توجه بیشتر به صنعت اپلیکیشن

هر چه بازار هدف کافه بازار داغ‌تر و پررونق‌تر باشد منافع کافه بازار بیشتر تامین خواهد شد. پس کاملاً منطقی‌ست که این برند تلاش کند توجه بیشتر مردم، رسانه‌ها، مسئولین و توسعه‌دهندگان را به صنعت اپلیکیشن جلب کند؛ این همان نتیجه خوبی‌ست که #متولدایران بر جای خواهد گذاشت.

ترغیب بیشتر دولوپرها

این کمپین می‌تواند برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن، انگیزاننده و امیدوارکننده نیز باشد؛ افرادی که شاید به خاطر قدرت‌نمایی اپلیکیشن‌های بین المللی محتاطانه وارد این حوزه شده‌اند با چنین کمپین‌‎ها و رویدادهای مشابه آن، انگیزه و دلیل بیشتری برای حضور فعال‌تر در این صنعت به دست خواهند آورد؛ این یعنی اپلیکیشن‌های بیشتر در کافه بازار و فروش و درآمد بیشتر!

[irp posts=”6370″ name=”کلیک یاب استارتاپی از صفر تا کسب و کار 10 میلیون دلاری”]

خدمات به مشتریان

گرچه این کمپین به طور خاص برای کاربران، خدمات و پیشنهادی ندارد اما عاملی جذاب خواهد بود تا به گشت و گذار در اپلیکیشن‌های ایرانی روی آوریم.

در واقع #متولدایران تنوع و هیجان خاصی را در کافه بازار ایجاد کرده که برای مخاطب عام هم دلچسب است. این نوع کمپین ها – حتی اگر منفعت مالی کاربر را به دنبال نداشته باشد – سبب وفاداری بیشتر به برند و رضایت کاربر خواهد شد.

حفظ تاثیرگذاری در بازار

از جمله مهمترین دستاوردهای این کمپین برای کافه بازار – که به  زعم من بزرگترین دستاورد آن است – حفظ جریان تاثیرگذاری کافه بازار در صنعت اپلیکیشن کشور خواهد بود.

در واقع با گره خوردن نام این کمپین با نام کافه بازار، بیش از پیش می‌توان صنعت اپلیکیشن ایران را تحت سلطه نام این برند در نظر گرفت؛ این یعنی قدرتنمایی و کنش‌گری ِ سازنده در حوزه اپلیکیشن‌ها و استارتاپهای ایرانی که هم، اکنون و هم آینده سبب توسعه بیش از پیش کافه بازار خواهد شد.

کافه بازار - کمپین متولدایران

و اما چند نکته!

  • کافه بازار هیچ تبلیغ خاصی برای این کمپین انجام نداده و صرفاً به انتشار خبر آن در وبلاگ خود بسنده کرده است. انتشار اخبار آن در رسانه‌ها و استقبال توسعه‌دهندگان اپلیکیشن از هشتگ متولد ایران در شبکه های اجتماعی نیز قدرت این برند در ایجاد جریان و موج رسانه‌ای را به تصویر کشیده است.
  • نکته‌ای از این کمپین ابهام دارد؛‌ اینکه با چه معیاری برخی اپلیکیشن‌های ایرانی در صفحه اصلی کافه بازار معرفی شده و خبری از سایر اپلیکیشن‌های برتر ایرانی نیست. مثلاً بازی معروف و پرمخاطب کوییز آف کینگز معرفی نشده و در عوض، دو بار بازی خروس جنگی نمایش داده شده است(یک بار به صورت کارت ملی و یک بار در بخش پرتوجه‌ترین‌های متولد ایران). یا آنکه اپلیکیشن فیلیمو دو بار معرفی شده، اپلیکیشن نواک دو بار معرفی شده اما بیپ تونز در صفحه اول کافه بازار نیست. همچنین خبری از اپلیکیشن‌های رقیب دیوار هم که نیست! 
  • ایراد بعدی این است که تعداد زیادی از اپلیکیشن‌های معرفی شده در صفحه اول کافه بازار، بازی هستند. در صورتی که در دسته‌بندی‌های مختلف، اپهای ارزشمند و حرفه‌ای متعددی وجود دارد که بهتر بود آنها نیز معرفی می‌شدند.

احتمالاً طی روزهای آتی آمارهایی از این کمپین منتشر خواهد شد که به این مقاله اضافه می کنم. در این مدت، نظر خودتان را در مورد صنعت اپلیکیشن‌های ایرانی و استارتاپهایی اپلیکیشن‌محور بیان کنید.