توسعه نرم افزار برای استارتاپ از چند جهت با توسعۀ نرم افزار برای شرکت‌های معمولی و با سابقه تفاوت دارد. استارتاپ‌ها پویا، نوآور، نامطمئن و سریع هستند و تمام این ویژگی‌ها تأثیر مستقیمی بر نحوۀ توسعه نرم افزار برای استارتاپ خواهد داشت.

ترفندهای توسعه نرم افزار برای استارتاپ چیست؟

فریم‌ورکی انتخاب کنید که منعطف، مقیاس‌پذیر، چندمنظوره و کاربرپسند باشد:

به چند دلیل پیشنهاد می‌شود که از فریم‌ورک‌های معروف و پشتوانه‌دار (توسعه داده شده توسط یک سازمان) استفاده شود. زیرا آنها با ماژول های مختلفی ارائه می‌شوند و توسعه را در زمان کمی ممکن می‌‎کنند.

در استارتاپ همۀ کارها از جمله توسعه نرم افزار باید طوری انجام گردد که کمترین زمان برای آن صرف شود. از طرفی مطالعات موردی نشان می‌دهد که گاهی مسائل فنی استارتاپ بنا بر وضعیت بازار، ترندها و تقاضای مشتریان، تغییراتی را می‌طلبد.

انجام تغییرات و اصلاح، مرحلۀ مهمی از توسعۀ نرم افزار است و تکنولوژی‌های استفاده شده در استارتاپ باید این قابلیت را داشته باشند که بتواند در کمترین زمان روی آنها تغییر انجام داد و فیچر جدید اضافه کرد. مثلاً اگر تکنولوژی‌های سنگینی مانند جاوا و .Net در استارتاپ استفاده شده باشد، باید حتماً سعی گردد که از فریم‌ورک‌های سبک‌تر و منعطف‌تری استفاده شود.

به دلیل اینکه استارتاپ‌ها معمولاً مهندسین DevOps را استخدام نمی‌‎کنند و از سرورهای محلی استفاده می‌کنند، خطر Crash، در دسترس نبودن دیتا و یا از دست دادن دیتا همیشه وجود دارد. بنابراین توصیه می‌شود حتماً از سرویس‌دهنده های بزرگ و معتبر استفاده کنند.

همچنین از ابزارهای آنالیز نباید غافل شد. مؤسسین استارتاپ همیشه باید در مرحله آخر و ارزیابی محصول توسعه داده شده حاضر و فعال باشند. پس از بررسی رفتار کاربران نهایی، در نهایت باید اپلیکیشن تغییر یافته و با نیازهای آنها سازگار شود.

نکته آخر اینکه نباید برای انتشار نرم افزار در اولین فرصت تردید داشت. درست است که نسخۀ اول باید بدون باگ، منتشر و اجرا شود اما قرار نیست عالی باشد.

تجربه نشان داده است که نسخۀ اول بعد از انتشار حتماً نیاز به طراحی دوباره دارد. اما می‌توان با انتشار نرم افزار اجازه داد که کاربران فیچرها، اینترفیس‌ها و هرچیزی را که دوست دارند انتخاب کنند، اجازه دهید کاربران تست کننده باشند و به بازخوردهای آنها گوش دهید.