اگر بخواهیم از تئوریات الهام بگیریم می توان طبق ویکی پدیا مزیت رقابتی و برندینگ را چنین تعریف کرد:

[quote]

مزیت رقابتی

 

[/quote]

مزیت رقابتی (به انگلیسی: Competitive advantage) شامل مجموعه عوامل یا توانمندی‌هایی است که همواره شرکت را به نشان دادن عملکردی بهتر از رقبا قادر می‌سازد.

مزیت رقابتی وقتی رخ می‌دهد که یک شرکت در شاخصه‌ای یا ترکیبی از شاخصه‌ها به پیشرفتها و توسعه‌ها و قابلیتهایی می‌رسد که نسبت به رقبا برتری پیدا می‌کند؛ مانند دسترسی به منابع طبیعی، نیروی انسانی بسیار متخصص، تکنولوژیهای صنعتی یا اطلاعاتی و …

مزیت رقابتی، میزان فزونی جذابیت پیشنهادهای شرکت از نظر مشتریان در مقایسه با رقبا است. به عبارت دیگر مزیت رقابتی، ارزشی است که سازمان به مشتریان خود عرضه می‌کند، به نحوی که در آن زمان این ارزش توسط رقبای بالقوه و بالفعل عرضه نمی‌شود.

ویژگی‌های مزیت رقابتی را می‌توان در موارد زیر اشاره کرد:

  • با ارزش باشد
  • کمیاب باشد
  • غیرقابل تقلید باشد
  • غیرقابل جانشین باشد

 

[quote]

برندینگ

[/quote]

 

طبق تعریف انجمن بازاریابی آمریکا: مارک، برند یا نمانام (به انگلیسی: Brand) یک نام، عبارت، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگری است که مشخص‌کنندهٔ خدمات یا فروشندهٔ محصولی خاص باشد که به وسیلهٔ آن از دیگر محصولات و خدمات مشابه متمایز می‌گردد.

برند مجموعه گره‌های ذهنی یا تداعیات کارکردی، احساسی، عقلی و مزیت‌هایی است که ذهن بازار هدف را اشغال نموده‌است. تداعی معانی پیوند دادن تصاویر و نشانه‌ها با برند یا مزایا و فواید یک برند است. این مزایا یا فواید برند است که مبنای تصمیم‌گیری برای خرید آن واقع خواهد شد.

برند، همان چیزی است که مخاطب با دیدن، شنیدن، حس کردن یا هرگونه ارتباطی با آن بصورت مفهومی، دیداری یا لفظی صفات و ویژگی‌های خود را در ذهن و قلب مخاطب تداعی می‌کند.

برند شامل همه احساسات، ویژگی‌ها و مفاهیمی است که به یک نام گره خورده است؛ برند، برداشت افراد از یک نام است.

گرچه این تعاریف در نوع خود نسبتاً کامل بوده و درک روشنی از این دو عبارت در ذهن تداعی می‌کند اما همواره بین دانسته‌های تئوریک و دانش تجربی فاصله‌ای قابل توجه وجود دارد.

طی مشاوره‌های متعددی که با کسب و کارهای اینترنتی نوپا و استارتاپ‌ها داشته‌ام – صرف نظر از اینکه کسب و کار آنها در چه مرحله‌ای است – و یا حتی استارتاپهای متعددی که جهت مطالعه موردی بررسی کرده‌ام متوجه شدم که در کسب و کارهای ایرانی، بحث برندسازی و ایجاد مزیت رقابتی غافل مانده و متاسفانه کمتر توجهی به آن می شود.

به عبارت دیگر، بسیاری از افراد با بی‌اطلاعی از ماهیت این دو عبارت و تاثیر شگرف آن در موفقیت کسب و کار، هیچ برنامه‌ای برای برندسازی و ایجاد مزیت رقابتی در راستای اهداف برندینگ و فروش ندارند.

شاید شما هم فروشگاه‌های اینترنتی متعددی را مشاهده کرده‌‍اید که صرفاً وبسایتی با تعدادی محصول راه‌اندازی کرده و با تبلیغات بنری ساده‌ای و چند محصول دارای تخفیف، امیدوارند در بازار رقابتی خرده‌فروشی‌های آنلاین ایران سهمی داشته باشند؛ اما وقتی از مدیران این وبسایتها سوال می پرسم که شما به عنوان یک کاربر عام، چرا باید از این سایت خرید کنید؟ پاسخی برای آن ندارند.

مزیت رقابتی، یافتن پاسخ این سوال مهم است که کاربران چرا باید به جای دیجی کالا، از فروشگاه اینترنتی شما خرید نمایند:

  • قیمت ارزان تری دارید؟
  • ارسال سریع تر و رایگان دارید؟
  • پشتیبانی شما بهتر است؟
  • جایزه و قرعه کشی دارید؟
  • تنوع محصولی شما بیشتر است؟
  • محصولات مورد نظر من فقط در فروشگاه شما ارائه می شود؟
  • و …

لذا بر این شدم که در در کانال تلگرام خودم به آدرس www.t.me/khajavi_ehsan یک فایل صوتی در مورد ماهیت و اهمیت برندسازی و مزیت رقابتی را به دور از تئوری‌های معمول منتشر نمایم که در زیر، به صورت ویدئویی می توانید آن را مشاهده نمایید.