زیبایی را همه دوست دارند و آن را تحسین می کنند؛اما زیبایی مادر از آن دسته زیباییهاست که باید مرتباً یادآوری شود.”بهش بگو تو زیبایی ” عنوان کمپین پرمحتوایی از برند آرایشی بهداشتی ” داو ” هست که در بهمن و اسفند سال 94 کار خودش را آغاز کرد. این کمپین، یکی از معدود کمپینهای برندهای ایرانی برای بازاریابی ویروسی  با استفاده از محتوای ویدیویی به شمار می رود.البته نمی توان این ویدیوی زیبا را ویدیو مارکتینگ خواند زیرا نسبت به استراتژی های ویدیو مارکتینگ که توسط برندها در سراسر دنیا انجام می شود نواقص بسیاری داشته و از اصول آن تبعیت نکرده است.

این کمپین، در ادامه کمپین برند داو در عرصه بین الملل می باشد.برند داو، کمپینی را در کشورهای مختلف با عنوان ” زیبایی واقعی ” برگزار کرده که ویدیو آن نیز منتشر و با اسقبال زیادی مواجه شد( در مورد کمپین جهانی داو، می توانید به سایت برند ابوت مراجعه کنید ).

اما نقطه قابل توجه، بومی سازی کردن این کمپین برای جامعه ایران می باشد؛ استفاده از شخصیت های ایرانی، دیالوگها و ادبیات عام مردم توانسته رابطه مستقیمی با مخاطبان این ویدیو برقرار کند. یکی دیگر از نقاط قوت این ویدیو، استفاده از پیام مناسبیست که برای تمام مردم ایران ارزشمند است: قدرشناسی از مادر و تشکر از او. این پیام احساسی با سوژه زیبایی مادر منتقل می شود که دلیل آن، ارتباط زیبایی خانم ها با محصولات آرایشی بهداشتی داو می باشد.

کمپین بازاریابی ویروسی داو

در واقع، داو در این ویدیو با پیامی عاطفی و اثرگذار که به توسط تمام مردم به خوبی مورد پذیرش قرار می گیرد نام برند خود را با مفاهیمی چون محصولی برای خانم ها، محصولی برای زیبایی و محصولی برای خانواده گره می زند. بدون شک، استفاده صحیح و مثبت از احساسات مخاطبان در فرآیندهای بازاریابی می تواند نفوذ پیام تبلیغاتی را چند برابر نماید.

این ویدیوی زیبا،با استقبال نسبتاً قابل توجهی در دو سایت نمایش فیلم آپارات و تی وی پلاس مواجه شد. این ویدیو با حدود 145 هزار بار نمایش در آپارات و نیز 145 هزار بار در تی وی پلاس به همراه کامنتها و محبوب کردن ها نتایج خوبی را برای این برند به همراه داشته است.

اما همانطور که ابتدای مقاله اشاره شد این ویدیو تلاشی بود برای بازاریابی ویروسی که تا حدودی نیز در این هدف موفق عمل کرد.قطعاً تعداد بازدیدهای واقعی این ویدیو بسیار بیشتر از آمار این دو سایت می باشد.همچنین با مشاهده تصاویر زیر می توان از بازتاب رسانه ای این کمپین نیز آگاه شد. عکس سمت راست، بازتاب رسانه ای این کمپین در سایتهای ایرانی و در سمت چپ، نمونه ای از بازتاب خبری در رسانه های انگلیسی زبان را مشاهده می کنید:

بازاریابی ویروسی داو

متاسفانه هنوز توجه به بازاریابی ویروسی در ایران به صورت جدی توسط کسب و کارها و برندها دنبال نمی شود و امیدواریم در آینده شاهد ویدیوهای بیشتری از برندهای مطرح ایرانی باشیم که به طور ویروسی در فضای مجازی منتشر شده اند.برای مشاهده این ویدیو روی گزینه دلخواه خود کلیک نمایید :

با این دیدن این ویدیو، چه احساسی به شما دست داد؟!