روز گذشته مانی قاسمی در دیجیتاتو، خبر ورود دیجی کالا را با نامی جدید در حوزه مد و پوشاک اعلام کرد. فارغ از صحت و سقم این خبر و سایت جدید – که دیجی استایل – نام گرفته، ذکر نکات زیر در مورد آن را مهم می دانم:

  • از اوایل سال گذشته مطلع شدم که مدیران دیجی کالا قصد دارند کتگوری پوشاک خود را نه در دیجی کالا، بلکه در دامنه و برندی جدید عرضه کنند. از همان ابتدا این سوال مطرح شده بود که با وجود عرضه انواع محصولات در این سایت، چرا محصولات مد و پوشاک باید در دامنه ای جدید ارائه شود. پاسخ های احتمالی این امر، بحث مالکیت، امکانات و منابع، استراتژی های فروش، رقابت متمرکز با سایتهای مشابه، عدم گسترش هویت برند دیجی کالا به حوزه تخصصی مد و مواردی از این دست مطرح شد.
  • با توجه به منابع و امکانات دیجی کالا، انتظار می رفت این تصمیم در مدت زمان کمتری محقق شود. در نیمه دوم سال گذشته هم آگهی های استخدام نیروهای مرتبط با حوزه مد از جمله عکاس صنعتی، مدیر فروش کتگوری پوشاک و … نیز منتشر شد که راه اندازی این سایت را نوید می داد اما این امر در نیمه دوم سال 95 انجام شد.
  • پیش از پیدایش دیجی استایل، دیجی کالا تصمیم داشت سایت شیکسون را به عنوان برند مد و پوشاک خود مطرح کند. در این راستا، جلسات متعددی با مدیران شیکسون نیز برگزار شد اما در نهایت، توافقی حاصل نشد و دیجی کالایی ها، گزینه های بعدی خود را دنبال کردند.

محصولات برند دیجی استایل

  • گرچه با وجود فعالیت دیجی استایل، هنوز به طور رسمی ارتباط آن با دیجی کالا اعلام نشده اما در هر صورت، انتظارها از دیجی کالا به حدی بالاست که سایت فعلی دیجی استایل در آن حد ظاهر نشده است؛ به نظر من کیفیت گرافیکی و ظاهری این سایت نسبت به سایتهای رقیب خود از جمله شیکسون، مدیسه و بایکس ضعیف تر می باشد. این امر برای سایتهای حوزه مد و پوشاک نسبت به سایر فروشگاه های اینترنتی امری مهم تلقی می شود اما دیجی استایل به سبک بسیاری از سایتهای فروش پوشاک بین المللی، ظاهری ساده و خلوت را انتخاب کرده است.
  • اینکه دیجی کالا قصد دارد با برند جدید خود با بامیلویی که فروش بالایی از محصولات مد به دست آورده مقابله کند یا خیر به صبر و مشاهده عملکرد آن بستگی دارد. اما پیش از آنکه نگران بامیلو باشد باید تمرکز خود را بر شیکسون، بایکس و مدیسه معطوف نماید.
  • با توجه به سابقه فعالیت من به عنوان کارشناس دیجیتال مارکتینگ شیکسون، صرف نظر از چالشهای فروش اینترنتی پوشاک، فروش پوشاک برند چالش و دشواری بسیار بیشتری دارد. به طور کلی، برندها مخاطب و متقاضی خاص داشته و به خاطر قیمت بالای آن، تعداد مشتریان بالقوه این محصولات کاهش می یابد. این در حالیست که دیجی استایل برای حفظ هویت برند خود و برند دیجی کالا، بر روی پوشاک مارک و اوریجینال تمرکز داشته که این امر کسب سهم بازار و فراگیر شدن دیجی استایل را با چالش مواجه می کند. این در حالیست که بامیلو و شیکسون و سپس بایکس، روی پوشاک غیر برند با قیمتهای کمتر نیز تمرکز دارند که این امر، افزایش فروش آنها را به دنبال داشته است.

حال باید دید دیجی استایل که فعالیت خود را در شبکه های اجتماعی و کمپینهای کلیکی آغاز کرده چگونه برند خود را معرفی خواهد کرد و پس از آن چه برنامه هایی برای موفقیت خود در نظر خواهد گرفت. توصیه می کنم مقاله ای را که در دی 94 با عنوان “فروش اینترنتی پوشاک :کارزار جدید رقابت دیجی کالا و بامیلو ” نوشتم مطالعه کنید.

(آدرس این سایت : http://digistyle.com)

لینک مقاله دیجیاتو را نیز می توانید در اینجا بخوانید و دیدگاه خود را درباره دیجی استایل در بخش نظرات این مقاله مطرح نمایید.