شاید شما بر این نظر باشید که خرید کالاهای مصرفی از سوپرمارکت اینترنتی امری نامعقول یا حداقل غیر ضروری و خارج از اولویت ها و نیازهای مردم می باشد.

سهولت دسترسی به انواع کالاهای مصرفی، عدم رقابت و تمایز چشمگیر بین محصولات مصرفی سوپرمارکتی و حساسیت خرید مواد غذایی از جمله مواردی است که سبب می شود طیف وسیعی از مردم، ایده سوپرمارکت اینترنتی را جدی نگیرند!

گرچه موانع بیان شده در جمله قبل صحیح بوده و از چالشهای سوپرمارکت های آنلاین به شمار می رود اما نکته اینجاست که این چالشها، راهکارهایی ساده داشته و با نگاهی به گذشته می توان فهمید که به راحتی می توان از آنها عبور کرد:

  • 10 سال پیش خرید اینترنتی امری نامعقول به نظر می رسید (دیجی کالا)
  • 7 سال پیش سفارش اینترنتی غذا عجیب به نظر می رسید (زودفود)
  • 3 سال پیش درخواست اینترنتی تاکسی دربست خنده دار به نظر می رسید (تاکسی یاب=>اسنپ)

البته در سالهای گذشته همگی با اطمینان از عدم موفقیت این سایتها در مقابل بازار سنتی و گرایش مردم به خرید حضوری و تلفنی صحبت می کردند. اما این سایتها – و سایر برندهای موفق کنونی – با پافشاری بر تغییر عادات خرید مردم و ارائه خدمات به صورت اینترنتی توانستند نقش مهمی در تغییر الگوهای خرید و زندگی مردم ایران ایفا کنند.

حال در شرایط فعلی، نوبت به خرید کالاهای مصرفی در سوپرمارکت اینترنتی رسیده و امروز، رقابت نه در حوزه فروش اینترنتی کالاهای دیجیتال، پوشاک و خدمات مسافرتی(بلیط و رزرو هتل)، بلکه در کالاهای مصرفی و مواد غذایی می باشد.

شاید در حال حاضر یک سوپرمارکت اینترنتی فروش و استقبال بالایی نداشته باشد اما شکی نیست که در آینده ای نه چندان دور، سوپرمارکتهای آنلاین یکی از کسب و کارهای اینترنتی سودده و بزرگ کشور خواهد بود.

امروز خرید ماست و نوشابه از طریق اینترنت منطقی به نظر نمی رسد اما با گسترش هزینه های زندگی، محدودیت زمان و ترافیک شهری، سفارش اینترنتی و تحویل مواد مصرفی درب منزل توجیه پذیر و به صرفه خواهد بود.

سوپرمارکت اینترنتی در ایران موفق می شود؛ زیرا:

  • حساسیت مشتری روی قیمت و برند کالاهای مصرفی بسیار کمتر از سایر کالاها نظیر محصولات دیجیتال است. لذا ترغیب مخاطب به خرید این مدل محصولات ساده تر می باشد.
  • ارائه تخفیف برای خرید کالاهای مصرفی در ترغیب به خرید اینترنتی بسیار موثر می باشد؛ این مزیتی‌ست که سوپرمارکت های اینترنتی از آن برخوردارند.
  • تنوع کالایی در این سوپرمارکتها بالاست و این امر، بر خلاف بسیاری از سوپرمارکتهای کوچک در سطح شهر بوده و قطعاً برای مشتری هم مطلوب است.
  • برخی سوپرمارکتهای سطح شهر خدمات تحویل رایگان درب منزل را ارائه می دهند که عمدتاً از آن استقبال می شود.اما یک سوپرمارکت اینترنتی محدود به یک محله نیست و گزینه ارسال رایگان آن برای کل مناطق شهر قابل استفاده است.
  • نوع محصولات مصرفی به گونه‌ای می باشد که می توان به سرعت آن را به مشتری تحویل داد(از مغازه یا انبار تا درب منزل). همچنین این امر برای محصولات فریزری ضروری بوده لذا بدون شک، ارسال سریع یکی از مزیت های سوپرمارکت آنلاین خواهد بود.
  • گردش مالی یک سوپرمارکت اینترنتی در آینده می تواند یکی از دلایل اقتصادی راه اندازی این ایده باشد(به دلیل نیاز دائم به خرید کالاهای مصرفی)

[irp posts=”4676″ name=”فروش اینترنتی در ایران:بایدها و نبایدها(گزارش جامع)”]

معرفی شش سوپرمارکت اینترنتی برتر در تهران

1- روکولند

احتمالاً تبلیغات بنری روکولند را در وبسایتهای مختلف مشاهده کرده‌اید. این سوپرمارکت اینترنتی را می توان جدی‌ترین رقیب این حوزه در نظر گرفت. تبلیغات گسترده روکولند با تاکید بر تخفیف محصولات خود سبب شده تا این سایت هم اکنون در رتبه 934 الکسای ایران قرار گیرد.

سوپرمارکت اینترنتی روکولند - بنر

از جمله مزایای این سایت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خودروهای تحویل سفارش اختصاصی
  • ارائه محصولات مختلف با تخفیف(مهم ترین مزیت روکولند)
  • ارائه محصولات میوه، صیفی جات و تنقلات
  • دسته بندی کامل و منظم و دارا بودن دسته پرفروش ها، جدیدترین ها و محصولات رژیمی
  • امکان پرداخت محل با دستگاه کارت خوان
  • امکان مرجوع کردن کالا(با شرایط خاص)
  • ارائه خدمات در کل مناطق 22 گانه تهران

سوپرمارکت اینترنتی روکولند

.

2-سوپرمارکت بیار

گرچه دامنه این سایت به صورت “آی بیار” تلفظ می شود اما سوپرمارکت اینترنتی بیار با رتبه 1552 الکسای ایران، از جمله وبسایتهایی است که ظاهراً بر بازاریابی دهان به دهان و شبکه های اجتماعی خود تکیه کرده و تا کنون تبلیغاتی از آن مشاهده نکرده ایم.

اما با مشاهده وبسایت آن می توان گفت که سوپرمارکت بیار یکی از رقیبان قدر این حوزه می‌باشد:

  • دسته بندی بسیار کامل از کالاهای مصرفی گرفته تا میوه، گوشت، کالاهای فرهنگی، بهداشتی و دخانیات!
  • بخش اختصاصی برای خرید میوه و صیفی جات
  • ارائه اپلیکیشن بیار در دو نسخه اندروید و ios
  • ارائه سیستم همکاری در فروش(جذب مشتری و دریافت 20 هزار تومان)
  • توسعه ای فراتر از تهران و راه اندازی سیستم توزیع در سمنان
  • مدل فروش بازارچه یا Market Place که با جذب سوپرمارکتهای مختلف می تواند رشد سریع و چشمگیری داشته باشد.

اما این فروشگاه فقط در مناطق یک تا پانزده و نیز منطقه 22 تهران سرویس دهی دارد.

سوپرمارکت اینترنتی بیار

.

3-تزول مارکت

تزول مارکت با رتبه 4891 الکسای ایران هم از جمله رقیبان این صنف بوده که بر خلاف سایر رقبای خود، از تبلیغات گوگل ادورز هم استفاده می کند.

سوپرمارکت اینترنتی

از جمله ویژگی های این سایت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارائه اپلیکیشن در دو نسخه اندروید و ios در آینده ای نزدیک
  • ارسال رایگان سفارش در کمتر از 45 دقیقه (مهمترین مزیت تزول مارکت)
  • پوشش مناطق 22گانه تهران
  • تنوع مناسب کالاهای مصرفی از جمله کالاهای فرهنگی و دخانیات و …

البته در این سوپرمارکت خبری از تخفیف نیست و باید دید که چگونه می تواند با مزیت رقابتی خود یعنی ارسال رایگان در کمتر از 45 دقیقه سهم بازار خود را توسعه می دهد.

سوپرمارکت اینترنتی تزول

.

4-هایپرکا

سوپرمارکت اینترنتی هایپرکا با رتبه 8290 الکسای ایران، بر پایه وردپرس طراحی شده که به نظر می رسد برای شروع کار به صورت MVP و نیز تمرکز تیم هایپرکا بر اپلیکیشن موبایل آن، امری معقول به نظر می رسد.

هایپرکا از استارتاپهای پیذیرفته شده در شتابدهنده آواتک می باشد که تنها مناطق 1،2،3،5 و 6 تهران را پشتیبانی می کند.

سوپرمارکت اینترنتی هایپرکا

این سوپرمارکت آنلاین خریدهای بالای 20 هزار تومان را با ارسال رایگان پشتیبانی می کند و به نظر می رسد همچنان در مراحل اولیه توسعه زیرساخت خود به سر می برد.

تنوع محصولات و دسته بندی آن به قدرت نمونه های قبلی نیست اما قطعاً با توجه به حمایت های مادی و معنوی آواتک، می توان آینده خوبی برای آن پیش بینی کرد.

[irp posts=”5521″ name=”دلایل عدم موفقیت کمپین های فروش در فروشگاه های اینترنتی ایرانی”]

5-فن آسان

این سوپرمارکت توانسته رتبه 10361 الکسا را به خود اختصاص دهد. فن آسان مخفف فناوری آسان می باشد و از ویژگی های آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارائه ضمانت اصالت کالا، تاریخ مصرف و قیمت
  • بازگشت هفت روزه بدون قید و شرط کالا
  • ارسال رایگان برای خریدهای بالای 50 هزار تومان
  • ارائه محصولات با تخفیفهای مختلف
  • بازگشت بخشی از مبلغ خرید به حساب مشتری(پس انداز حساب)
  • امکان دریافت تخفیف با خرید چند قلم از یک کالا(خرید عمده و تخفیف پلکانی)

البته تنوع کالایی و دسته بندی این سوپرمارکت چندان کامل نیست و می توان گفت تنها برخی مایحتاج ضروری را تامین کرده است. اما امکانات و آفرهای خرید سایت فن آسان به نوعی مزیت رقابتی آن محسوب شده و اگر بتواند تنوع کالایی خود را افزایش دهد جز رقیبان اصلی این صنف به شمار خواهد آمد.

سوپرمارکت اینترنتی فن آسان

.

6-فرزین

سوپرمارکت اینترنتی فرزین هم اگر بتواند ترافیک بیشتری برای سایت خود جذب کند و از رتبه 16039 الکسای ایران ارتقا پیدا کند شاید بتواند چهره جدی تری در رقابت با سایر رقبای خود تلقی گردد.

گرچه به نظر می رسد بر روی سفارش تلفنی با شماره 1855 خود هم حساب ویژه ای باز کرده است.

فرزین با میانگین زمان تحویل 30 دقیقه و حداکثر زمان یک ساعت، شرایط خوبی برای ارسالهای خود در نظر گرفته است.فرزین هم سبد کالایی ناقصی دارد و خبری از ارائه صیفی جات، گوشت و پروتئین و سایر کالاهایی در که سوپرمارکتهای اینترنتی رقیبانش ارائه می شود نیست.

البته نماد الکترونیکی منقضی شده این سایت بیان می کند که ممکن است این سوپرمارکت اینترنتی به زودی از رده خارج شود.

سوپرمارکت اینترنتی فرزین

.

بازار بکر سوپرمارکت اینترنتی

به زعم من سوپرمارکت اینترنتی یعنی دیجی کالا، زودفود، اسنپ و نت برگ آینده ایران و برندهایی که امروز در این امر سرمایه‌گذاری می کنند به زودی شاهد بازگشت سرمایه ای بی نظیر را تجربه خواهند کرد.

آنچه را که برای موفقیت یک سوپرمارکت اینترنتی مهم است و به موفقیت آن کمک زیادی می کند در زیر بیان کردم:

  • ارسال سریع و به موقع
  • تنوع کالایی اعم از برندها، دسته بندی و اقلام کالایی(مصرفی، بهداشتی، صیفی جات و …)
  • ارائه تخفیف 
  • ارسال رایگان برای سبد خریدهای نسبتاً بزرگ

گرچه برخی سوپرماکتهای مثال زده شده سیستم انبار و تامین کالای اختصاصی دارند اما می توان با همکاری سوپرمارکتهای مناطق مختلف این مدل پربازده کسب و کار اینترنتی را همین امروز راه اندازی کرد.

اگر شما تجربه خرید از این سوپرمارکتهای اینترنتی را داشتید و یا اطلاعاتی از نحوه عملکرد آنان در اختیار دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید