یکی از مدل‌های کسب و کار در تجارت الکترونیک مدل B2B است. حتماً بارها نام مدل کسب و کار B2B را شنیده اید. در این مقاله از دانشنامۀ استارتاپی نبضی‌نو، به توضیح این مدل از کسب و کار می‌پردازیم.

Business to Business :B2B

بی2بی یک نوع از رابطه و معاملۀ تجاری است که بین کسب و کارها وجود دارد. مانند یک رابطۀ تجاری بین تولیدکننده با عمده فروشان. همینطور روابط تجاری عمده فروش با خرده فروش‌ها. حجم بزرگی از تجارت اینترنتی جهان بر مبنای این مدل از کسب و کار است.

برای مثال، بخش عمده‌ی از تجارت شرکت چینی معروف علی بابا بر روی این مدل است. اینترنت یک محیط بزرگ و قوی ایجاد کرده است که کسب و کارها می‌توانند در آن دربارۀ محصولات و سرویس‌ها آگاهی کسب کرده و برای ایجاد زیربنای مدل b2b در آینده آماده شوند.

B2B اولین روش خرید و فروش در معاملات الکترونیکی است و هنوز هم بیشترین سود را در بین مدلهای دیگر کسب می‌کند. در تجارت به این مدل، تاجران نیاز دارند که در کنار شناخت مشتریان خود، واسط‌ها را نیز شناسایی کنند. تجارت b2b در خرید و فروش عمده به کمک تجارت الکترونیک، کاربرد دارد؛ چرا که خرده فروشی در اینترنت برای هر کالایی مناسب نیست و با خطرات زیادی مواجه است.

مرکز B2B چیست؟

محیطی است که تاجران و شرکت ها کالای خود را در آن برای عرضه به مشتری، در دید افراد قرار می‌دهند. مانند یک وب سایت که کالاهای خود را در آن قرار میدهند.
استفاده کنندگان از مرکز b2b تمامی شرکتها، تولیدکنندگان عمده، شرکتهای بازرگانی، شرکتهای واردات و صادرات و تمامی کسانی هستند که مایل هستند بصورت تبلیغاتی در سایت عضو شوند و در کنار دیگران کالایشان برای فروش معرفی نمایند.

b2b

مثال های مدل B2B

این مدل کسب و کار در واقع ستون اصلی صنعت خودرو محسوب می‌شود. بسیاری از قطعات خودروها به صورت مستقل تولید شده و سپس خودروسازان این قطعات را برای استفاده در خودروهای تولیدی خود خریداری می‌کنند.

در صنعت خدمات هم بسیاری از شرکت‌ها علاوه بر ارائه خدمات به مشتریان حقیقی، به ارائه خدمات مستقیم به کسب و کارها می‌پردازند و با این مدل کار می‌کنند

اما در حوزه استارتاپ‌ها مخصوصاً در ایران، ایده‌هایی که در این حوزه فعالیت کنند بسیار کم بوده و بازار بکری در انتظارشان خواهد بود.

اما استارتاپهای متعددی وجود دارد که در بازارهای دو سویه فعالیت داشته و بخشی از عملکرد آنها در ارتباط با کسب و کارها شکل گرفته است. مثلاً تخفیفان بازاری دو سویه دارد که یک سمت آن، همکاری با صاحبان کسب و کارها اعم از رستورانها، سینماها و … می‌باشد.