تمام کارآفرینان و به خصوص کارآفرینان جوان، از نیاز به داشتن مهارت ارائه ( presentation ) آگاه هستند. نتیجۀ یک ارائه خوب می‌تواند برای یک کارآفرین دریافت یک سرمایۀ برای شروع کار، تیم سازی یا موارد مشابه آن باشد. دو مدل ارائه آسانسوری و ارائه فروش مدل های ارائه در دانشنامۀ کسب و کار هستند که در این مقاله به توضیح آنها میپردازیم.

ارائه آسانسوری ( Elevator pitch )

ارائۀ آسانسوری ارائه بسیار مختصری از یک ایده است که تمام منافع و جنبه‌های مهم آن ایده را پوشش می‌دهد و در زمانی بین ۱۰ تا ۳۰ ثانیه (مدت‌زمان تقریبی سوارشدن به آسانسور و پیاده‌ شدن از آن) ارائه می‌شود.

ارائۀ آسانسوری یک اصطلاح عامیانه برای یک توضیح و صحبت مختصر است که در آن، طرح کلی ایده‌ی یک محصول یا سرویس به صورت قانع کننده بیان می‌شود. وجه تسمیه این مدل از ارائه یک ایده در مسیر کوتاه یک آسانسور می‌آید.

در کلام ما (یعنی کلام استارتاپی و تجاری) این ارئه به توضیحاتی اشاره دارد که در مورد یک ایده توسط کارآفرین به یک سرمایه‌گذار خطرپذیر در کمتر از یک دقیقه ارائه می‌شود تا او را قانع کند که آن ایده ارزش سرمایه‌گذاری دارد.

سرمایه‌گذاران ریسک پذیر از این مدل ارائه به عنوان ملاک برای قضاوت به قبول یا رد یک ایده استفاده می‌کنند. ارائه آسانسوری توسط مدیران پروژه، بازاریابان و فروشندگان، جویندگان شغل، صاحبان ایده‌های استارتاپی و بعضی افراد دیگر استفاده می‌شود.

توضیحات ارائه آسانسوری باید شامل این باشد که چرا ایده شما ارزش سرمایه‌گذاری دارد و مواردی مانند امکانات و ویژگی‌ها، مزایای رقابتی و هزینه‌های حذف شده را در بر بگیرد.

ارائه فروش ( Sale pitch )

بحث یا راهی برای گفتگو و مذاکره با مشتری است که به ‌منظور متقاعد کردن افراد برای خرید کالا یا خدمتی از طریق آشنا کردن آنها با ویژگی‌ها و منافع محصول در نظر گرفته شده است. به طور خلاصه، اظهارات و وعده‌هایی که فردی در تلاش برای متقاعد کردن شخص دیگری به خرید چیزی می‌دهد، ارائه فروش است.

این مدل از ارائه هم توسط افرادی مانند صاحبان استارتاپ‌ها، فروشندگان و بازاریابان استفاده می‌شود. ارائه فروش زمان مخصوصی دارد و اگر در زمان نامناسب انجام شود، هیچ نتیجه ای صورت نمی‌گیرد. بهترین زمان برای ارائه فروش هنگامی است که نشانه‌های تمایل به خرید در فرد مقابل مشاهده شود.