نه اسنپ برای شما غریبه است نه تپسی. حتی برندهای نوظهور دیگر مانند کارپینو هم داستانی عیان شده دارند. اما هیچ کدام از این داستانها به جذابیت نام ماکسیم نیست!

اسنپ و تپسی را می توان پشتازان بازار سفارش آنلاین تاکسی در ایران در نظر گرفت که مدتهاست فعالیت خود را از تهران به سایر استانها گسترش داده اند و با اطمینان از ثبات جایگاه خود در تهران، رقابتی تازه را در سایر استانها با هم در پیش گرفته اند.

در زیر می توانید تصاویر بخشی از این رقابت را مشاهده کنید:


با جذب سرمایه 20 میلیون یورویی اسنپ و سرمایه 80 میلیارد تومانی تپسی(۱۶.۵ میلیون یورو) می توان پیش بینی کرد این دو برند به زودی می توانند اکثر نقاط کشور را سرویس دهی داده و آفرهای متعددی برای رانندگان و مسافران خود ارائه دهند.

رقابت این دو آنچنان تنگاتنگ است که هیچ کنشی بدون واکنش باقی نمی ماند. مانند ادغام اسنپ و زودفود که منجر به برند اسنپ فود شد و پس از آن، همکاری تپسی و ریحون ( دو رقیب اسنپ و زودفود ) با یک سفر خوشمزه!

اما حال خوش این دو برند قرار است با تلاطم روبرو شود. به جز رقیبان دولتی و خصولتی که قطعاً نمی توانند خطری محسوس برای سهم بازار آن دو ایجاد کنند خبر رسمی ورود یک برند بین المللی و قدرتمند با نام ماکسیم، چشم ها را در انتظار استراتژی ورود بازار این برند روسی و واکنش دو رقیب ایرانی آن وا داشته است.

حمید برزگر، مدیر عامل این شرکت تاکسی‌یاب به کانال استارت‌آپ ۳۶۰ گفته است:

ماکسیم ‌می‌خواهد جایگاه اول بازار تاکسی اینترنتی را در ایران داشته باشد و به ‌‌قول روس‌ها زمان این را ثابت می‌کند.

به گفته برزگر، ماکسیم هم‌اکنون ۶۰۰ راننده دارد و سرویس آزمایشی خودش را شروع کرده و می‌خواهد حدود ۱۵۰۰ نفر به‌جز راننده هم برای عملیات این شرکت استخدام کند. راه‌اندازی کال‌سنتر بزرگ یکی از مهم‌ترین هدف‌های این شرکت است و به گفته مدیرعامل آن می‌توان بدون نیاز به اپلیکیشن و با تماس با این مرکز تماس در‌خواست تاکسی کرد.

گرچه هیچ کس منکر تجربه و دانش تیم مدیریتی ماکسیم در روسیه و سایر کشورهای مجاور نمی باشد اما اولین سوال آن است که آیا می توانند با سرمایه اولیه تنها 1 میلیون یورو هم راننده ها و هم مسافران را جذب کرده و سهم بازار دو برند ایرانی و جا افتاده را از آن خود کنند؟

در صورتی که مایل هستید در مورد ماکسیم بیشتر بدانید به مصاحبه اختصاصی آن با دیجیتاتو مراجعه نمایید: اینجا و یا آنکه مطلبی را که در وبسایت شنبه منتشر شده است مطالعه نمایید: اینجا

اما به جز ماکسیم، از گوشه و کنار خبر رسیده برند جدیدی با نام ” تمشک ” به زودی رونمایی خواهد شد که توسط یک صندوق سرمایه گذاری عظیم تاسیس شده است. تمشک به واسطه پشتوانه مالی بالا قصد دارد پیشنهادهای وسوسه انگیزی برای جذب رانندگان ارائه دهد که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد اما در مورد آفرها و کمپین های جذب مسافر توسط تمشک اطلاعاتی در دسترس نیست:

  • ارائه حقوق ثابت به رانندگان ( 2.5 میلیون تومان در ماه ) به ازای تعداد سفر مشخص
  • ارائه پورسانت در صورت سفرهای بیشتر از حد مشخص
  • ارائه خودرو به رانندگان بدون خودرو
  • بعد از 2 الی 5 سال خودرو به راننده واگذار خواهد شد(اقساط خودرو از درآمد راننده کسر خواهد شد)

چنین پیشنهاداتی قطعاً می تواند طیف وسیعی از رانندگان و حتی افراد جویای کار و بدون خودرو را جذب کند و با توجه به هزینه اجرایی بالای آن، رقبا نمی توانند به راحتی با آن رقابت کرده و این سرویس را ارائه دهند.

گرچه اطلاعات مربوط به تمشک رسمی نیست اما احتمال ورود قریب الوقوع آن به بازار کلان سفرهای درون شهری ایران دور از انتظار نمی باشد.

در ادامه، چالشهایی که پیش روی ماکسیم و تمشک و حتی دو برند اسنپ و تپسی خواهد بود بررسی شده است:

ماکسیم و تمشک در برابر اسنپ و تپسی

همانطور که گفته شد سرمایه اولیه ماکسیم کمتر از دو رقیب دیگر بوده و تنها شاید بتوان گفت دانش و تجربه فعالیت در چند کشور به کمک آنها بیاید.

اما در کل، تجربه ثابت کرده مردم ایران زمانیکه به یک برند وفادار باشند و اصطلاحاً به آن عادت کنند ترک عادتشان به سادگی امکان پذیر نخواهد بود.

در تایید این سخن، سرمایه میلیاردی بامیلو و بمباران تبلیغاتی آن را به خاطر آورید. همه تصور می کردیم دیجی کالا با چالش و کاهش سهم بازار مواجه خواهد شد اما نه سرمایه مالی و نه تجربه بین المللی بامیلو نتوانست زنگ خطری جدی برای دیجی کالا را به صدا در آورد.

در حال حاضر، ماکسیم و تمشک باید برای موارد زیر راهکارهای دقیق و مشخصی داشته باشند:

  • جذب رانندگان به گونه ای که دیگر برای اسنپ و تپسی کار نکرده و نیاز مالی شان نیز تامین شود.
  • برنامه های تشویقی برای جذب مسافرانی که به تپسی و اسنپ اعتماد کامل دارند؛ برنامه هایی که مهم ترین آن حول دو فاکتور سفر ارزان و سفر لذت بخش خواهد بود.
  • طبق تجربه برخی از کاربران در استفاده از ماکسیم، این برند در حال استفاده از خودروهای وارداتی و مدل بالا می باشد. این امر گرچه در کوتاه مدت می تواند مسافران را برای سفر با خودروهای لوکس و با قیمت کمتر از سرویس های ویژه اسنپ و تپسی جذب کند اما قطعاً برای بلندمدت راهکار مناسبی برای وفادارسازی مشتری نیست.
  • ماکسیم و تمشک ( و یا هر برند جدید دیگری حتی کارپینو ) در حالی باید برای سهم بازار خود در تهران مبارزه ای سنگین و پرهزینه داشته باشند که اسنپ و تپسی در بسیاری از کلانشهرهای دیگر کشور جای پای خود را مستحکم خواهند کرد. در واقع می توان گفت این برندهای جدید در هر لحظه چندین گام از دو رقیب ایرانی و موفق خود عقب خواهند بود.
  • ماکسیم یک برند روسی بوده و بر خلاف بامیلو که سعی داشته با هویت ایرانی وارد بازار کشور شود چنین رویه ای از شرکت ماکسیم دیده نشد. این امر می تواند با توجه به ایرانی بودن اسنپ و تپسی و تبلیغات گسترده برای استفاده از کالا و خدمات داخلی، دردسرهای جدیدی برای آن ایجاد نماید.
  • اگر این دو برند سعی کنند با سفرهای رایگان و ارزان تر از رقیبان خود وارد رقابت شوند به احتمال زیاد در کوتاه و میان مدت تاثیر مثبتی در افزایش سهم بازارشان در پی خواهد شد ( به شرطی که تعداد خودروهای خود را در کل مناطق شهر افزایش دهند ) اما برای بلندمدت، نخواهند توانست سفرهای خود را بدون سود ارائه داده و با افزایش قیمت، ممکن است مشتریان خود را از دست دهند( زیرا دلیل انتخاب آنها توسط مشتری قیمت ارزان بوده و اگر این دلیل حذف شود باید دلایل دیگری جایگزین آن گردد).
  • اسنپ به خوبی نشان داده که اهل رقابت است و از متد چابک ( Agile ) و لین استارتاپ ( Lean startup ) بهره می برد.نمونه آن واکنشهای سریع السیر آن به ورود کارپینو و نیز راهکارهای افزایش امنیت سفر در پی خبر مربوط به تجاوز. لذا قطعاً از هفته ها پیش، تیم تحقیقاتی اسنپ، آنالیز جامعی بر استراتژی های ورود به بازار و راهکارهای مارکتینگ ماکسیم انجام داده و برای آن آماده است. (قطعاً چنین رفتاری از تپسی نیز دور از انتظار نیست). توصیه می کنم با کلیک روی تصویر زیر، فایل صوتی من را که در کانال تلگرامم منتشر شد حتماً گوش دهید:

حال باید منتظر ماند تا ببینم رقابت در بازار تاکسی های اینترنتی ایران به سمت کدام برند حرکت خواهد کرد…