در شرایطی که بیکاری یکی از معضلات بزرگ کشور و چالش پیش روی جوانان ایرانی می باشد کسب و کارهای اینترنتی فرصت مطلوبی را با ارائه مشاغل اینترنتی متعدد برای اشتغال جوانان ایجاد کرده اند.

این کسب و کارها به علت تخصصی بودن و نیز دانش رو به رشد خود در تلاشند نیروهای خود را از بین جوانان مستعد جذب نمایند اما بارها در مصاحبه مدیران کسب و کارهای اینترنتی ایرانی، تامین نیروی انسانی را یکی از چالشهای اصلی خود نام برده اند.

متاسفانه عمده جوانان جویای کار، فاقد تخصص کاری بوده و مسیر کاری خود را نمی دانند و صرفاً می خواهند هر گونه شغلی را بپذیرند. این امر در تایید جمله ی یکی از اساتید بنده می باشد که گفته بود همانقدر که در ایران کار کم است نیروی متخصص و باکیفیت نیز کم می باشد.

این در حالیست که به علت فراگیر شدن اینترنت، امکان یادگیری تخصصهای مرتبط با کسب و کارهای اینترنتی بسیار ساده و ارزان شده و هر فردی با هر شرایطی می تواند در این زمینه به یک نیروی مجرب تبدیل شود.

در این مقاله پنج شغلی که برای تمامی کسب و کارهای اینترنتی از نیروهای کلیدی به شمار می رود لیست شده است. این تخصصها از نظر میزان سهولت در یادگیری، وجود نیرویهای متخصص و میزان درآمد با هم مقایسه شده اند(نمودار زیر صرفاً تقریبی از وضعیت هر شغل و بر اساس تجربه شخصی من می باشد).

توجه داشته باشید که مشخصات هر شغل بر اساس مقایسه با سایر پنج ردیف شغلی و به صورت نسبی بیان شده است.

[symple_spacing size=”20px”]

کارشناس تولید محتوا

به طور خلاصه می توان گفت که کارشناس تولید محتوا، بخش اجرایی استراتژی بازاریابی محتوا را بر عهده دارد. این نیرو در راستای اهداف و استراتژی های ترسیم شده، محتوای مورد نظر را تهیه و مدیریت می کند.

مشاغل اینترنتی - کارشناس تولید محتوا

>>دوره آموزش بازاریابی محتوایی

[symple_spacing size=”20px”]

گرافیست

گرافیستها تاثیر به سزایی در موفقیت کمپینهای تبلیغات آنلاین بر عهده دارند. از طراحی بنرها و اسلایدها گرفته تا نمادها، آیکونها، صفحات فرود و از همه مهم تر ، طراحی گرافیکی محتوای شبکه های اجتماعی از جمله مهم ترین وظایف یک گرافیست در بخش فعالیتهای دیجیتال مارکتینگ می باشد.

مشاغل اینترنتی - گرافیست

[symple_spacing size=”20px”]

کارشناس شبکه های اجتماعی

متاسفانه فعالیت شخصی همه ما در شبکه های اجتماعی سبب شده تا درک کاذبی از فعالیت تجاری و حرفه ای در شبکه های اجتماعی داشته باشیم.
بازاریابی شبکه های اجتماعی بسیار گسترده و تخصصی بوده و تعداد نیروهای باصلاحیت و تجربه کافی در این زمینه در کشور اندک می باشد.
در اینجا منظور از کارشناس شبکه های اجتماعی، نیروییست که توانایی تحلیل فعالیتها، شناخت و استفاده از پلتفرمهای آنالیزگر، بازخوردگیری از رفتار مخاطب و بهبود نرخ تعامل کاربر بخشی از توانایی ها او در این زمینه باشد.
مشاغل اینترنتی - کارشناس شبکه های اجتماعی
[symple_spacing size=”20px”]

برنامه نویس وب

برنامه نویسان وب یا اندروید از مهم ترین و کلیدی ترین نیروهای یک کسب و کار اینترنتی به شمار می روند. به همین دلیل بازار کار بسیار خوبی برای برنامه نویسان حرفه ای و توانا وجود دارد.
مشاغل اینترنتی - برنامه نویس وب
 [symple_spacing size=”20px”]

کارشناس دیجیتال مارکتینگ

کارشناس دیجیتال مارکتینگ از جمله مشاغل اینترنتی نوپاست که هنوز عمده افراد نسبت به آن بی اطلاع هستند. یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید علاوه بر دانش کارشناس محتوا، کارشناس شبکه های اجتماعی، توانایی نسبی در گرافیک و آشنایی با دانش عمومی برنامه نویسی،  تحصص و تجربه بالایی در شناخت مشتری، شناخت و تحلیل بازار، طراحی استراتژی های کلان بازاریابی دیجیتال و … را نیز داشته باشد.
مشاغل اینترنتی - کارشناس دیجیتال مارکتینگ
 [symple_spacing size=”20px”]

مشاغل اینترنتی نوپا

در نمودار زیر بین پنج ردیف شغلی مقایسه ای نسبی صورت گرفته است. با نمودار زیر می توانید بررسی کنید که کدام ردیف شغلی با توجه به شرایط شما مطلوبتر می باشد.
مشاغل اینترنتی - مقایسه ردیفهای شغلی
در حال حاضر بسیاری از شرکت ها به دنبال جذب نیروی دیجیتال مارکتینگ و زیرمجموعه های آن یعنی کارشناس تولید محتوا و شبکه های اجتماعی می باشند اما به دلیل فقدان نیروی مورد نظر، جذب کارآموز را در دستور کار خود قرار داده اند.
یادگیری به صور کارآموزی فرصتی بسیار مناسب و گرانبهاست که توصیه می کنم در صورت تمایل به ورود به این حرفه، از کارآموزی در کسب و کارهای حرفه ای آغاز کنید.