از ابتدایی‌ترین قدم‌های بازاریابی توجه به شناسایی مخاطب هدف کسب و کار خود بوده تا بتوان به کمک آن،  راهکارهای هدفگیری آنها را پیدا کرد.

خبرگان بازاریابی بر این باورند که هدف قرار دادن عموم مخاطبان سبب عدم انتقال پیام تبلیغاتی شما به افراد خواهد شد. توجیه منطقی این امر در این است که طیف وسیع مخاطبان، سلیقه، عقیده، نگرش، نیاز و تمایلات متفاوتی را در بر گرفته و یک پیام تبلیغاتی واحد نمی تواند بر این طیف وسیع اثرگذار باشد.

به همین دلیل در این مقاله، 10 سوال مهم و هدفمند را طراحی کرده تا به کمک آنها بتوانید مخاطب هدف خود را تشخیص داده و آنها را بهتر بشناسید. البته توجه داشته باشید ممکن است بر حسب کسب و کار شما نیاز باشد گزینه های ارائه شده برای پاسخ تغییر کرده و مواردی به آنها اضافه و یا از آن حذف گردد:

۱) انتظار دارید مخاطب هدف شما چه عملی را انجام دهد؟

  • خرید محصول یا خدمات
  • داوطلب شدن برای یک رویداد
  • کمک‌رسانی مالی به کسب و کار شما

۲) انتظار دارید کدام گروه‌های جمعیتی از مخاطبان هدف، عمل مورد نظر شما را انجام دهند؟

  • رده سنی
  • جنسیت
  • وضعیت اقلیمی
  • سطح درآمد
  • میزان سطح تحصیلات
  • وضعیت اشتغال

۳) مخاطب هدف شما چگونه تفکر می‌کند؟

  • ویژگی‌های شخصیتی
  • نگرش‌های آنها
  • ارزش‌های آنها
  • علاقمندی‌ها/تفریحات
  • سبک زندگی
  • رفتارهای آنها

۴) با چه نیاز، چالش و محرومیتی روبه‌رو هستند؟

*جواب این سوال به شما کمک می‌کند تا تصمیمات استراتژیکی برای استارتاپ خود بگیرید. همچنین سبب خواهد شد که احتمال مراجعه آنها به شما افزایش پیدا کند.

۵) چگونه ایده، محصول یا خدمات شما به افراد کمک می‌کند؟

  • چه مشکلاتی توسط محصول شما حل شده‌ است؟
  • آیا زندگی را آسان‌تر کرده‌ است؟
  • چه چیزی در آن به مردم انگیزه می‌دهد که برایش هزینه پرداخت کنند؟

۶) چه چیزی سبب می‌شود که عمل مورد نظر شما را انجام دهند؟

برای خدمات جدید، ارائه نسخه آزمایشی روی فروش شما تاثیر می‌گذارد و اگر تجربه مخاطب شما خوب باشد، قطعاً برای خرید خدماتتان باز می‌گردند.

۷) آیا در حال حاضر، آنها از خدمات و محصولات شرکت شما استفاده می‌کنند؟

اگر مخاطبان هدف شما در حال حاضر از دیگر سرویس‌های شما استفاده می‌کنند، مسیر راحت‌تری پیش رو دارید و راحت‌تر می‌توانید آنها را جذب کنید در غیر این صورت مراحل این هدف برای شما پیچیده‌تر خواهد شد.

۸) به چه رسانه‌هایی علاقه دارند؟ (برای رسانه ها آنلاین باید این علاقه مندی را اولویت بندی کنید. مثلاً در شبکه های اجتماعی، علاقه بیشتر آنها به تلگرام، سپس اینستاگرام و بعد توییتر می باشد)

  • شکبه‌های تلویزیونی
  • شبکه‌های رادیویی
  • نشریات
  • وب‌سایت‌ها
  • شبکه‌های اجتماعی

۹) بهترین مسیر برای دستیابی به مخاطب هدف کدام است؟

۱۰) آیا مخاطب هدف خود را درست انتخاب کرده‌اید؟!

اگر جواب سوال آخر شما بله باشد، می‌توانید انتخاب کانال‌های مورد نظرتان برای بازاریابی را آغاز کرده و در گام بعدی برنامه‌ریزی را انجام دهید.

#منبع:بلاگ اد ( با ویرایش، بازنویسی و اصلاح توسط نبضی‌نو)