جذب سرمایۀ اولیۀ راه اندازی استارتاپ برای تمام کارآفرینان جوان یک چالش بزرگ بوده و هست. مخصوصاً وقتی کارآفرین نداند که در چه مرحله ای از کار باید سرمایه جذب کند؛ زیرا تزریق سرمایه در مرحله نامناسب می‌تواند تفاوت بین شکست و موفقیت باشد.

سرمایه شخصی

استفاده از سرمایه شخصی توسط مدیر یا اعضای تیم در مراحل اولیه استارتاپ بسیار معمول است. این بهترین راهی است که می توان در آینده به سرمایه گذاران نشان داد که کارآفرین در مورد استارتاپش کاملاً جدی است. همچنین با این روش کنترل در اوایل کار کاملاً در دستان صاحب استارتاپ است و افراد دیگری حق اظهار نظر ندارند.

جمع سپاری

این روش بهترین راه برای جذب سرمایه در ایده های نوآورانه و خلاقانه است. جمع سپاری مدلهای مختلفی دارد که در بحثی جداگانه به آن پرداخته خواهد شد و هر فردی باید نوع مناسب با ایده و کار خود را انتخاب کند. جمع سپاری کم ریسک ترین روش برای استارتاپ هایی است که می خواهند مرحله اول انتشار محصول را انجام دهند.

Angel investing

Angelها همیشه در جامعه کارآفرینی محبوب بوده اند و برای استارتاپ هایی که می خواهند کسب و کار خود را رشد دهند و همچنین از وجود یک منتور و سرمایه گذار با تجربه در کنار خود بهره ببرند، بهترین گزینه است.

این نوع سرمایه گذارها در هرجایی قابلیت وارد شدن دارند و معمولاً از مرحله Seed و از مبلغ 1 میلیون دلار به بالا وارد می شوند. البته این روش برای همه مناسب نیست و برای مثال عموماً VCها که جزو این دسته محسوب می شوند، تمایل دارند کمی سریعتر بازگشت سرمایه را مشاهده کنند و حتی بیش از آنچه که شما می خواهید بر امور استارتاپ کنترل داشته باشند.

دریافت وام

شاید در کشور ما گزینه های کمتری برای دریافت وام موجود باشد اما در دیگر نقاط جهان تقریباً دریافت وام مخصوصاً برای کسب و کار تقریباً زیاد سخت نیست. سایت ها و شرکت های بسیاری انواع روش های ارائه وام مانند روش Peer to Peer را ایجاد کرده اند.

لازم به ذکر است که به گفتۀ Mark Cuban، “ابهامات بسیاری در شروع استارتاپ وجود دارد اما چیزی که حتماً باید از آن مطمئن باشید، این است که بدانید توان بازپرداخت وام دریافتی را دارید!”

نتیجه گیری

روش های مختلفی برای یافتن سرمایه استارتاپ وجود دارد و تنها باید با بررسی گزینه ها متوجه شد که کدام یک برای وضعیت خاص کارآفرین مناسب است. باید دانست که جذب سرمایه یک پروسه طولانی است و احتمالاً در اوایل موفقیتی حاصل نشود. اما استمرار و ثابت قدم بودن در رفع موانع، داشتن فکری باز و توانایی ارزیابی مراحل کار، مهارت هایی هستند که نتیجه آن را در نهایت کار می توان مشاهده کرد.