انتخاب دامنه وبسایت یکی از معیارهای کلیدی برای توسعه و برندینگ کسب و کارهای اینترنتی می باشد.همانطور که کیفیت بالای نام دامنه می تواند اثر مثبتی بر روی کسب و کار آنلاین شما داشته باشد عکس آن نیز ممکن بوده و دامین بی کیفیت می تواند نقطه منفی کار شما و یکی از دلایل عدم موفقیت وبسایتتان باشد.

کافیست عبارت ” راهنمای انتخاب نام دامنه ” را در گوگل سرچ کنید تا با صدها مقاله مختلف مواجه شوید که اکثر آنها از روی یکدیگر کپی و بازنویسی شده و به بیان نکاتی کلی برای این زمینه بسنده کرده اند.لذا در این مطلب می خواهم به شما آموزش دهم که چگونه نام دامین خود را نه از اسمهای آماده ( که اکثراً قبلاً ثبت شده اند ) بلکه با استفاده از تکنیک ” ابداع واژه ” انتخاب کنید. کلمات ابداعی به معنی ساخت واژگانی بی معنی اما با ظاهری جذاب، گیرا و خاص می باشد.برای درک بهتر، به تحلیل زیر در مورد نام دامین ابداعی چهار سایت موفق ایرانی توجه نمایید :

 

1-shixon : شیکسون برند اینترنتی پوشاک و زیورآلات می باشد.نام دامنه این سایت در هیچ فرهنگ لغتی معنی ندارد اما در تلفظ، عبارت ” شیک ” که به مد و فشن مرتبط است را شامل می شود.همچنین شیکسون نیز ظاهر و تلفظی جذاب و به یادماندنی دارد.

2-filimo : فیلیمو که پروژه جدید شرکت صبا ایده برای مشاهده آنلاین فیلم می باشد دامنه خود را با تکنیک ” ابداع واژه ” و با الهام از کلمه ” فیلم – film ” ایجاد کرده و علاوه بر اینکه عبارت فیلم را به ذهن تداعی می کند نوشتاری ساده و تلفظی روان دارد.

3-shenoto  : شنوتو اولین سرویس اشتراک گذاری پادکستهای صوتی می باشد.نام این دامین نیز از ترکیب خلاقانه ” شنیدن ” و ” تو ” الهام گرفته شده است.

4-goftalk : گفتاک شبکه اجتماعی تحت وب و موبایل می باشد که نام ابداعی و خلاقانه خود را از ترکیب واژه های ” گفتن ” و ” talk به معنی گفتن ” الهام گرفته و با این ترکیب، نام برند خود را در کنار نامهایی چون ” ویتاک ” قرار داده است.

حال که نسبت به این تکنیک شناخت کافی پیدا کردید جهت ساخت واژه های ابداعی دامین خود مراحل زیر را انجام دهید:

1- تمام واژه های فارسی و غیر فارسی که به محتوای کسب و کار اینترنتی شما مرتبط است را به صورت  فینگیلیش روی کاغذ بنویسید.( مثلا pooshak,lebas,albase,mod,fashion, clothes , … )

2- سعی کنید بین این واژه ها ارتباط برقرار کنید ( مانند شنوتو و گفتاک ) بخشهایی از هر عبارت را به یکدیگر متصل کرده و یا با همدیگر ادغام کنید.(مثلا کلمه pooshak را انتخاب کنید و تک به تک با سایر کلمات موجود در لیست ترکیب کنید) اگر با ترکیب دو کلمه، کلمه ای تشکیل شد که تنها بخشی از آن زیبا و جذاب بوده می توانید بخش نامناسب را حذف کرده و مجددا کلمات دیگر را با آن ترکیب کنید.

3- اگر از روش بالا نتوانستید دامین مورد نظر خود را ابداع کنید می توانید از روشی که سایتهای فیلیمو و شیکسون انجام دادند پیروی کنید.اصلی ترین کلمات مرتبط با بیزینس خود را پیدا کرده و با کم و زیاد و جا به جا کردن حرف آن سعی کنید اسمی جدید بسازید. ( مثلا از amlak می توان این موارد را ایجاد کرد amlakino,amilak,amilinik,… )

4- اگر از دو روش بالا به نتیجه رسید راه حل بعدی این است که با واژه ها بازی کنید.شما باید با ترکیب حروف، نامی کاملاً جدید بسازید که ویژگیهای عمومی نام دامنه از جمله کوتاه بودن، سهولت در به خاطر سپردن، تلفظ روان و زیبا و .. را داشته باشد اما ویژگی خاص بودن را نیز شامل باشد.به عنوان مثال، به روند تکاملی زیر دقت کنید:

Zibani>zibuk>zibana>zibizi>ziabu>zibado>zibamo

این بازیها روی کلمه اصلی را آنقدر انجام دهید که به یکی از نتایج زیر دست پیدا کنید:

  • مطمئن شوید از این ترکیب نام مناسبی ساخته نخواهد شد.
  • نام دامین مورد نظر خود را پیدا کنید.
  • نامهای این ترکیب یا مشابه نام برند دیگری بوده و یا ترکیبهای آن از قبل ثبت شده اند.
  • ترکیب مورد نظر در زبان و فرهنگ فارسی معنی مناسبی ندارد!

به عنوان آخرین مثال، نام سایت aratis.ir از تغییر حروف کلمه arates که از نامهای کهن در مصر باستان بوده ایجاد شده است.(البته بعد از انتخاب این نام و تحقیق در مورد آن، متوجه شدم که برند مطرح مشابهی وجود نداشته و کاراسیوس نبضی‌نو به معنی ماهی قرمز نیز می باشد! )