تقریباً تمام کاربران اینترنت و گوشی های هوشمند با نام های دیوار، شیپور و یا هر دو آشنایی دارند. این دو سایت و اپلیکیشن، از کاربردی ترین سامانه های خدماتی بوده که طبف وسیعی از سراسر مردم ایران از آنها استفاده می کنند. به همین دلیل مدتهاست که یک سوال در ذهن این کاربران خودنمایی می کند: درآمد دیوار و درآمد شیپور از کجاست؟

این سوال زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که می دانیم این دو سایت مدتها کلیه خدمات خود را به صورت رایگان ارائه می کردند. در حالیکه شیپور همچنان به صورت رایگان قابل استفاده بوده و این رایگان بودن هم در کلیه تبلیغات آن تاکید شده است.

درآمد دیوار - درآمد شیپور

نکته جالب تر آنکه مدیریت شیپور در مصاحبه ای در تابستان 95 آمارهای قابل توجهی در مورد شیپور ارائه کرد:

  • ثبت روزانه بیش از 30 هزار آگهی در روز
  • بازدید روزانه 300 هزار نفر
  • 50 نفر پرسنل/ 120 میلیون تومان حقوق
  • رشد 15 برابری از ابتدای 94 تا تیر 95

در واقع شیپور در تابستان 95 تنها 120 میلیون تومان هزینه نیروی انسانی داشته و در کنار آن، هزینه های نسبتاً زیاد دیگری برای زیرساختهای فنی خود و نیز تبلیغات بسیار گسترده و کلان آن صرف کرده است ( تبلیغات ATL شیپور چه دستاوردهایی را به دست نیاورد؟ ).

اما دیوار از این قاعده مستثنی است. دیوار از همان ابتدا دو امکان غیر رایگان به نام “آگهی فوری” و “نردبان” را ارائه کرده بود و نشان داد که قصد ندارد همیشه رایگان باقی بماند.

لذا برای پاسخ به سوال درآمد دیوار و شیپور، ابتدا رقابت این دو را در سالهای گذشته مرور خواهیم کرد.

رقابتی که بین دیوار و شیپور شکل گرفته بود نه برای افزایش درآمد، بلکه برای تصاحب سهم بازار و جایگاه سازی در بین مردم تعریف شده بود.هر دوی آنها به دنبال این بودند که بیشترین وابستگی مردم را به خدمات خود به وجود آورند. در واقع، آنها می خواهند آنچنان در بطن زندگی مردم نفوذ کنند که مانند گوگل به یک ابزار کمکی ضروری تبدیل شده که زندگی مردم با آن گره بخورد.

[irp posts=”5505″ name=”درآمد کافه بازار در دل آمارهای 95: موفقیتی که آشکار می شود”]

هر کدام از این دو سایت که بتوانند به چنین هدفی دست پیدا کند می تواند طرح های درآمدزایی اصلی خود را رونمایی کند اما با وجود رقابت سنگینی که بین این دو جاریست حذف خدمات رایگان می تواند به قیمت از دست دادن جایگاه برند مذکور در بین مردم هم تمام شود.

اما با توجه به نوع خدمات این دو سایت و روندی که از ابتدا تا کنون طی کرده اند محتمل ترین روش برای درآمدزایی آنها، تمرکز بر پول خرد مردم می باشد! در واقع در بسیاری از سایتهای آگهی اینترنتی که در گذشته در ایران رونق داشتند هزینه های درج آگهی ویژه در آن سایتها به رقم های چند صد هزار تومانی می رسید، اما درآمد دیوار و شیپور نه در این رقم ها بلکه در رقم های بسیار پایین چند هزار تومانی و تمرکز بر فروش بالا می باشد.

دیوار و شیپور می خواهند با زندگی روزمره مردم ایران گره بخورند تا پس از آنکه نیاز به دیوار/شیپور به بخش جدانشدنی از زندگی مردم تبدیل شد تمام آگهی های خود را با دریافت رقمهای معقول حداکثر چند ده هزار تومانی منتشر کنند.همانند نان که بخشی از غذای روزانه مردم است و افزایش قیمت آن، کاهشی در خرید آن توسط مردم را در پی نخواهد داشت!

مثلا دیوار بعد از مدتی دسته بندی استخدام و کاریابی خود را با هزینه 5000 تومان برای هر آگهی ارائه می کرد؛ سپس دسته حمل و نقل پولی شد و در نهایت، همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید دسته های متعددی از دیوار به صورت رایگان عرضه نمی شود.

درآمد دیوار

دیوار مطابق پیش بینی من در مرداد 94 (زمان نگارش این مقاله) به تدریج توانست نفوذ خود را در بین مردم افزایش داده و آن را تثبیت نماید. سپس به صورت حساب شده خدمات خود را از حالت رایگان خارج کرده و به صورت غیر رایگان عرضه می کند.

[irp posts=”4812″ name=”درآمد اپلیکیشن طاقچه در اسپانسرینگ بخون و ببر” خندوانه”]

شکی نیست که این رویه همچنان ادامه خواهد داشت و در نهایت، در دیوار هیچ گزینه رایگانی ارائه نخواهد شد. در یک حساب سرانگشتی متوجه شدم در حال حاضر، دیوار در استان تهران روزانه بیش از 14 میلیون تومان از آگهی های فوری و 11 میلیون تومان از آگهی های استخدامی خود به طور میانگین درآمد کسب می کند. حال این رقم را به کل کشور و برای تمام دسته بندی ها تعمیم دهید…

اما همچنان یک سوال باقی مانده، با وجود این درآمد دیوار چرا هنوز شیپور به صورت رایگان بوده و رایگان بودن هم به عنوان پیام تبلیغاتی اصلی آن ارائه می شود؟

شیپور از همان ابتدا می دانست که بعد از دیوار قرار داد و دیوار به زودی خدمات خود را به صورت غیر رایگان عرضه می کند. لذا با تکیه بر سرمایه گذار خارجی خود، نگاه بسیار بلندمدت تری به این امر داشته و همچنان در انتظار است تا دیوار کلیه بخشهای خود را پولی کرده و رقم های خود را افزایش دهد تا شیپور با رقم های کمتر بتواند مشتریان را به خود جذب نماید.

البته استراتژی شیپور همچنان برای من مبهم است و تنها حدس خود را بیان کردم. به نظر می رسد شیپور نتوانسته به خوبی از این فرصت استفاده کند و صرفاً با تکیه بر سرمایه خود، هزینه های هنگفتی را در تبلیغات نامناسب خود هدر داده است. حال باید منتظر بود تا از استراتژی اصلی شیپور برای مقاله با استراتژی درآمد دیوار رونمایی شود.