کسب درآمد با اپلیکیشن در چند سال اخیر طرفداران زیادی را در ایران به خود جذب کرده است. همین امر سبب شده تا نگاه عمده کاربران تلفنهای هوشمند به آمار فروش اپلیکیشنها در مارکتهای ایرانی جلب شده و پیوسته اعداد میلیونی درآمد آنها را تخمین بزنند! اما به راستی کسب درآمد با اپلیکیشن ها فقط به فروش محصول محدود می شود؟ این مقاله در ادامه مقاله ” چرا باید اپلیکیشن خود را رایگان منتشر کنیم؟ ” تهیه شده که در آن قصد دارم تمامی مدلهای کسب درآمد با اپلیکیشن را به شما معرفی کرده و نکاتی برای موفقیت در اجرای آن مدل نیز بیان کنم.

مدلهای کسب درآمد با اپلیکیشن

به طور کلی می توان گفت که استارتاپهای اپلیکیشن‌محور شرایط بسیار بهتری از نظر جذب کاربر دارا هستند. چرا که به دلیل گسترش نفوذ اینترنت همراه، عمده کاربران ایران وبگردی و آنلاین بودن خود را از طریق موبایل دنبال می کنند.

لذا کسب و کارهایی که از مدل درآمدزایی اپلیکیشن ها استفاده می‌کنند نسبت به استارتاپهای سایت‌محور شرایط بهتری از نظر سرعت بازدهی مالی را دارند اما میزان درآمد به نوع اپلیکیشن، خدمات و کاربردش بستگی دارد.

فروش اپلیکیشن

اپلیکیشن شما چه نرم افزار کاربردی باشد و یا بازی، کتاب و … می توان با فروش نسخه کامل از آن درآمدزایی نمود. در این مدل، کاربر یکبار با مبلغ مشخص برنامه شما را خریداری کرده و از آن استفاده می‌کند.

نکته قابل تامل در این روش، در ابتدا قیمت‌گذاری صحیح و معقول بوده که احتمال خرید شدن آن را افزایش دهد. همچنان می‌توانید جهت فروش بیشتر، بخشی از اپلیکیشن را به طور رایگان (نسخه دمو) عرضه کنید تا کاربران بتوانند از کارکرد خود اپلیکیشن مطمئن شده و سپس برای نسخه کامل آن، پول پرداخت کنند.

مثالکارت بانک

عضویت ویژه ( پرداخت درون برنامه ای )

پرداخت درون برنامه ای از پرسودترین مدلهای کسب درآمد با اپلیکیشن در ایران و جهان بوده که این روش شما اپلیکیشن خود را به صورت رایگان منتشر می‌کنید اما کاربران برای استفاده از تمام امکانات اپ باید مبلغی را پرداخت کنند.

در استفاده از این روش باید حساب‌شده عمل کنید. یعنی باید بخش رایگان را به گونه‌ای انتخاب کنید که به خوبی گویای کیفیت کل اپلیکیشن بوده و از طرفی، کاربرد اصلی آن را زیر سوال نبرد(به عبارت دیگر، کاربران با بخش رایگان آن به راحتی نتوانند نیاز خود را تامین کنند).

مثال : بمب خنده

فروش کاربردهای ویژه

این مدل هم مشابه پرداخت درون برنامه‌ای عمل می‌کند اما تفاوت عمده آن در کاربرد مبلغ پرداخت شده است. در حالت قبل، با پرداخت مبلغ، کل اپلیکیشن برای شما قابل استفاده خواهد بود اما در این مدل، تمام اپلیکیشن به صورت رایگان در اختیار کاربر قرار می‌گیرد که با پرداخت مبلغ می‌تواند از خدمات ویژه‌ای در اپ استفاده کند.

در واقع در این مدل کسب درآمد از اپلیکیشن، بدون پرداخت مبلغ هم می‌توان از کل خدمات آن استفاده کرد اما پرداخت مبلغ سبب می‌شود استفاده از اپلیکیشن ساده‌تر و بهتر شود!

مدل خدمات ویژه بیشتر در بازیهای موبایلی کاربرد دارد. نمونه معروف آن خرید GEM در بازی Clash Of Clans است که درآمد روزانه بیش از 600 هزار دلار برای این مجموعه به همراه دارد(طبق آمارهای سال 2015).

کسب درآمد از تبلیغات

در این روش، اپلیکیشن شما به صورت کاملاً رایگان منتشر شده و کاربران برای استفاده از تمام امکانات اپ مبلغی را پرداخت نمی کنند. همین امر سبب می‌شود تا کاربران بیشتری به نصب اپلیکیشن ترغیب شوند.

سپس با استفاده از سیستم‌های تبلیغات درون اپلیکیشن نظیر عدد، مگنت و … تبلیغات بنری را در اپ خود قرار می دهید تا با هر کلیک کاربر روی بنرها مبلغی به حساب شما واریز گردد.

این روش تنها در صورتی بازدهی مناسبی خواهد داشت که تعداد نصب اپلیکیشن شما بالا بوده و کاربران در هر ماه چندین مرتبه به اپلیکیشن شما مراجعه می‌کنند.

نکته مهم در استفاده از این مدل آن است که بنرها تنها در صورتی در اپلیکیشن شما نمایش داده می‌شود که اینترنت تلفن همراه کاربر روشن باشد؛ لذا توصیه می‌کنم در اپ‌هایی از این مدل استفاده کنید که کارکرد آن به اینترنت نیاز داشته باشد.

مثال : عروسک کش

خدمات ویژه کسب و کارها

در این مدل درآمدزایی، شما از کاربر وجهی دریافت نکرده و از سیستمهای تبلیغاتی نیز استفاده نمی‌کنید، بلکه در اپلیکیشن خود خدماتی را به کسب و کارها ارائه می دهید.به عنوان مثال، اپلیکیشن قیمت یاب سایت ترب از فروشگاه‌های اینترنتی مبلغ دریافت کرده و درآمدش از سوی کسب و کارها تامین می‌گردد اما کلیه خدماتش برای کاربران عادی رایگان عرضه می‌شود.

مدلهای کسب درآمد با اپلیکیشن موبایل

فروش امتیاز اپلیکیشن

شما می‌توانید اپلیکیشن خود را به رایگان منتشر کنید. زمانی‌که تعداد کاربران عضو شده و کاربران فعال آن به تعداد بالایی رسید می‌توانید اپلیکیشن خود را به شرکت‌ها بفروشید و امتیاز آن را واگذار کنید.

گرچه این مدل در ایران به ندرت انجام می‌شود اما بهترین مثال این روش، فروش بنیانگذاران اپ اینستاگرام به فیس بوک به ارزش 1 میلیارد دلار میباشد(اطلاعات بیشتر).

کمک به درآمدزایی سایت

اگر محصول اصلی استارتاپ شما وبسایت است و تمرکز کسب و کار اینترنتی‌تان بر وبسایت می باشد می‌توانید برای سایت خود، اپلیکیشن طراحی کرده و به صورت رایگان عرضه نمایید.

این انتشار رایگان به افزایش کاربران سایت شما کمک کرده که نتیجه آن، افزایش درآمدزایی کسب و کارتان خواهد بود( اپلیکیشن به صورت غیر مستقیم درآمدزایی می کند ).

مثال : اپلیکیشن فروشگاه اینترنتی دیجی کالا، نت برگ، علی بابا و …

مدل ترکیبی

در مدل ترکیبی، شما می توانید از چند مدل بالا به طور هم‌زمان استفاده کنید.به عنوان مثال، در اپلیکیشن بازی چهار هم از طریق نمایش تبلیغات درآمد کسب می کند و هم از طریق پرداخت درون برنامه ای (عضویت ویژه).

مدلهای کسب درآمد با اپلیکیشن به صورت اختصاصی

ممکن است کسب و کار شما مدل درآمدزایی منحصر به فردی داشته باشد و مانند اسنپ، خدمات مشخصی را ارائه کرده و در ازای آن مبلغی نیز دریافت می‌کند.

اما هدف این مقاله بررسی مدلهای کسب درآمد با اپلیکیشن هایی‌ست که خارج از این حوزه طراحی می‌شوند؛ زیرا در این حالت، شما استارتاپی مستقل و نوآور را طراحی کرده که بر حسب مدل کسب و کار خود در قالب اپلیکیشن، درآمدزایی خواهد داشت.