اینستاگرام همواره یکی از پلتفرمهای محبوب کسب و کارها در سراسر جهان می باشد.این شبکه اشتراک گذاری عکس فرصت بی نظیری برای انواع تبلیغات و بازاریابی اینترنتی را در اختیار کسب و کارها قرار می دهد. خوشبختانه در ایران هم اینستاگرام کاربران و طرفداران زیادی داشته و بسیاری از کسب و کارها و حتی صنایع در این اپلیکیشن فعالیت داشته کمپین اینستاگرامی برگزار می کنند.

اما کسب و کارهای اینترنتی نسبت به سایر کسب و کارها توجه بیشتری به آن داشته و با برگزاری کمپینهای موضوعی مختلف سعی می کنند نفوذ برند خود را گسترش داده و توجه بیشتری به خود جلب نمایند.

دیجی کالا و بامیلو به عنوان دو فروشگاه اینترنتی برتر ایران در هفته گذشته دو کمپین اینستاگرامی با موضوعی مشابه برگزار کردند.در این کمپین ها از مشتریان خواسته شده بود با هدیه ای که در بسته های خرید برای آنها ارسال می شود عکس گرفته و با هشتگ مشخص در اینستاگرام ارسال نمایند.

دیجی کالا برای مشتریان خود پیکسلی با موضوع نهمین سالگرد خود و بامیلو هم دو نماد سیبیل و لبخند زنانه را برای کاربران خود ارسال نمود. در ادامه این دو کمپین را مورد بررسی قرار دادم:

کمپین اینستاگرامی - یجی کالا - بامیلو

  • بامیلو برای کمپین اینستاگرامی خود هشتگی را انتخاب کرده که خاص نبوده و برای موضوعات مختلف توسط کاربران مورد استفاده قرار می گیرد.این یک اشتباه فاحش است که سبب می شود صفحه هشتگ مسابقه مملو از تصاویر بی کیفیت و نامرتبط و پراکنده باشد و این امر تاثیر زیادی در کاهش استقبال از کمپین در پی خواهد داشت.
  • هشتگ دیجی کالا ثابت و اختصاصی بوده و برای پیکسلهای خود با موضوعات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.
  • بسیاری از کاربران دیجی کالا در اینستاگرام از عدم ارسال پیکسل مورد نظر در بسته های ارسال گلایه داشتند؛ چنین ضعفی در اثر ناهماهنگی بخش ارسال محصولات با برنامه های واحد مارکتینگ رخ می دهد که قطعاً تاثیر نامطلوبی بر کمپین و برند خواهد داشت.
  • با وجودی که هر دو برند، کمپین اینستاگرامی خود را تبلیغ کرده بودند شاهد عدم استقبال کاربران از این دو مسابقه بودیم. گرچه هر دو برند طرفداران زیادی داشته و سفارشات متعددی را با این هدایا ارسال کردند اما می توان دلیل اصلی عدم استقبال از این دو را موضوع تکراری و غیر چالشی کمپین در نظر گرفت.
  • طرفداران برندها در اینستاگرام عادت کردند در کمپینهایی شرکت کنند که یا موضوعی بسیار جذاب و چالشی و همه گیر داشته یا جوایزی در خور توجه؛ این کمپین ها از هر دوی این فاکتورها بی بهره بودند.

در نهایت باید توجه داشته باشیم که تکثر برندهای فعال در اینستاگرام و کمپینهای آنها می طلبد که کمپینهای خود را با موضوعاتی خلاقانه و چالشی برگزار کنیم. هر چه سعی کنیم کمپینهای کمتری را با موضوعاتی نوآورانه، جوایزی ارزشمند و تبلیغات مناسب برگزار کنیم موفق کمپینهای ما محتمل تر خواهد بود…

برای ورود به صفحه هشتگ این کمپینها، روزی گزینه های زیر کلیک کنید: