پیش از پاسخ دادن به سوال مطرح شده در تیتر مطلب، ابتدا باید تعریف مشخصی از ” کار اینترنتی ” و “کسب و کار اینترنتی ” ارائه دهم تا با درک ماهیت و تفاوت این دو عبارت، بتوان در مورد انتخاب کار یا کسب و کار اینترنتی بهتر تصمیم گیری نمود.

کار اینترنتی

کار اینترنتی در تعریف علمی عبارت است از شغلی که در بستر اینترنت محقق شود ( عدم نیاز به مراجعه حضوری در شرکتها ) و بتوان در خانه و اصطلاحاً به صورت دورکاری وظایف محوله را انجام داد. کار اینترنتی همچون سایز مشاغل وظایفی مشخص با درآمد ماهانه دارد.

کار اینترنتی با کسب درآمد اینترنتی نیز متفاوت است. در کسب درآمد اینترنتی وظایف مشخص و درآمد ثابت وجود نداشته و صرفاً از ابزارها و روشهای موجود بتوان حداکثر میزان درآمد ممکن را کسب نمود. در واقع عبارت کسب درآمد اینترنتی بسیار عام تر و ساده تر به این مبحث توجه داشته و معمولاً به صورت مقطعی و با درآمد نه چندان زیاد می باشد.

کسب و کار اینترنتی

این عبارت، نگاه کلان تر، حرفه ای تر و تخصصی تری به مقوله کار و تجارت اینترنتی دارد. کسب و کار اینترنتی به معنی راه اندازی و مدیریتی یک بیزینس است که به طور کامل، کلیه خدمات خود را به صورت آنلاین انجام می دهد. در واقع همچون سایر شرکتها به دفتر، تجهیزات، سرمایه و پرسنل متخصص نیاز دارد اما خدمات و تراکنشها از طریق اینترنت صورت می گیرد.

کار اینترنتی یا کسب و کار اینترنتی؟

تصویر زیر مربوط به میزان جست و جوی این دو عبارت در گوگل و توسط کاربران ایرانی می باشد. همانطور که مشخص است عموم مردم با تصور آنکه می توان از طریق اینترنت شغلی ثابت و با درآمد مشخص داشت عبارت ” کار اینترنتی “که تعریف عام کسب و کار اینترنتی است را بیشتر جست و جو می کنند و این روند نیز در حال افزایش است.

کار اینترنتی

کار در اینترنت در تمام دنیا رایج بوده و بسیاری ازافراد حتی در ایران به آن مشغول هستند. برخی از این افراد هم درآمدهایی بسیار بیشتر از یک شغل حضوری داشته و از مزیت کار در منزل با ساعات کاری منعطف هم بهره مند هستند. اما نکته مهم این است که کار اینترنتی علاوه بر نیاز به تسلط به اینترنت، به تخصص دیگری نیاز دارد؛ این تخصص دوم همان عاملیست که سبب می شود شما کار اینترنتی داشته باشید.

به عنوان مثال، یکی از رایج ترین شغل اینترنتی در دنیا برنامه نویسی می باشد.تخصص برنامه نویسی به گونه ایست که به صورت دورکاری هم قابل انجام است. برنامه نویسان به دو صورت گرفتن پروژه از کارفرمایان مختلف و یا فعالیت و پشتیبانی دائم برای شرکتهای مختلف فعالیت می کنند؛ آنها می توانند به طور همزمان با چند شرکت قرارداد داشته و از  همه آنها دستمزد بگیرند.

اما به راستی هر برنامه نویسی می تواند به این موقعیت برسد؟ قطعاً خیر. برنامه نویسان باید پس از تسلط کافی به مباحث کدنویسی، بتوانند به وسیله سایت شخصی، انجمن های گفت و گوی تخصصی، سایتهای آزادکاری و …خود را به کارفرمایان معرفی و توانایی خود را اثبات نمایند.در واقع این افراد ابتدا باید در زمینه برنامه نویسی مسلط شده که خود این امر نیز به زمان و تمرین نیاز دارد و سپس مدت زمانی را برای جذب مشتری صرف کنند. تا زمان جذب اولین مشتریان، برنامه نویسان ممکن است هیچ منبع درآمدی نداشته باشند؛ لذا مقوله کار اینترنتی اصلاً ساده نبوده و بسته به نوع تخصص و تجربه شما نیاز است تا مدت زمانی را جهت پرزنت کردن خود صرف نمایید.

البته شغل اینترنتی صرفاً برای متخصصین نیست.بسیاری افراد از طریق اینترنت محصولات مختلفی را به فروش می رسانند. به عنوان مثال، کانالهای لباس در تلگرام یا اینستاگرام از این دسته هستند. در این روش، شما می توانید همچون یک فروشگاه اینترنتی یا فروشگاهی در سطح شهر، لباس، زیورآلات و … را بفروش برسانید.(این روشها مختلف هستند؛ مثلا برنامه دید در شب که در آپارات منتشر می شود توانسته با جذب اسپانسر درآمد داشته باشد اما همین برنامه چندین قسمت بدون اسپانسر و درآمد تهیه و منتشر شد)

اما کسب و کارهای اینترنتی از شغل اینترنتی بسیار سخت تر و پرریسک تر می باشد! راه اندازی کسب و کار اینترنتی همان کارآفرینی می باشد و کلیه شرایط کارآفرینی را داراست. در کسب و کار اینترنتی، شما به چند فاکتور کلیدی نیازمند هستید که به دست آوردن آنها ساده نیست:

  • تیم مسلط و مجرب به کسب و کارهای اینترنتی جهت راه اندازی و مدیریت پروژه
  • ایده کاربردی، پربازده و کم ریسک
  • تیم اجرایی و فنی
  • سرمایه مالی

کار اینترنتی

به جز این موارد، ماهیت کارآفرینی اینترنتی عموماً دیربازده می باشد.گاهاً تا بیش از یک سال فعالیت مداوم نیاز است تا ایده اولیه جای خود را در بازار آنلاین پیدا کرده و سپس به تدریج درآمدزایی آن آغاز گردد. شما باید بتوانید در این مدت علاوه بر تامین نیازهای مالی شخصی خود، نیاز  مالی کسب و کار اینترنتی تان را نیز تامین نمایید! همه این موارد در حالیست که شکست و عدم موفقیت، بخشی از کارآفرینی بوده و احتمال به بار ننشستن تلاشهای شما نیز وجود دارد.

حرف آخر :

اگر به کار اینترنتی علاقه مند هستید اما تخصص و تجربه خاصی ندارید بهتر است ابتدا به دنبال منبع درآمد دیگری باشید اما کار اینترنتی را به عنوان شغل دوم دنبال کنید. معمولاً افراد متخصص در زمینه های زیر می توانند در زمینه کار اینترنتی موفق تر باشند:

  • برنامه نویسان وب و نرم افزار
  • متخصصین IT و شبکه
  • گرافیست ها
  • مترجم ها
  • مشاوران کسب و کار
  • نویسنده ها ( تولید محتوای وبسایتها )

اگر شما کار اینترنتی دارید لطفا تجربه ارزشمند خود را با سایر کاربران در میان بگذارید.