اگر در وب فارسی اصول طراحی بهینه بنر تبلیغاتی را جست و جو کنید صدها مقاله مشاهده می کنید که همگی آنها بیان می کنند که یک بنر تبلیغاتی بهینه باید:

  • از تضاد رنگ استفاده کرده باشد
  • مدت زمان آن مناسب باشد
  • گزینه فراخوانی به اقدام مناسب داشته باشد
  • گرافیک جذاب و در عین حال ساده داشته باشد
  • و …

این موارد، گرچه صحیح هستند اما به طور تئوریک و کلی بیان شده اند و در واقع، نمی توان دانست که چه رنگ هایی تضاد بهتری ایجاد می کند، چند ثانیه برای بنر مناسب است، چه متنی برای گزینه Call to Action انتخاب کنیم و … .

به همین دلیل در سری مقالات نبضی‌نو با موضوع معرفی بدترین و بهترین بنرهای تبلیغاتی استارتاپهای ایرانی، نمونه بنرها را انتخاب کرده و نقاط مثبت و منفی آنها را بیان می کنم تا به صورت موردی و عینی، با اصول طراحی بهینه بنر تبلیغاتی آشنا شوید(اینجا را کلیک کنید)

در این مقاله، 10 بنر را انتخاب کردم که بدون اولویت بندی و نمره دهی، ویژگی های مثبت هر کدام را بیان می کنم.

بنر تبلیغاتی تیک بان - 2

تیک بان، برند جدید فروش آنلاین بلیط می باشد که به جز طراحی سایت بهینه، بنرهای تبلیغاتی بهینه و حرفه ای نیز طراحی می کند. این بنر، دارای سناریوی تک صفحه ای و غیر متحرک بوده که در وب فارسی کمتر استفاده می شود.

طراحی بنر تیک بان ساده اما کارآمد می باشد؛ تصویر وسط نشان دهنده بیزینس مربوطه می باشد و ماهیتی تجاری با سطح کلاس بالا را نشان می دهد. این تصویر در کنار بک گراند آسمان، حس خوبی به بیننده القا می کند.

استفاده یک شعار تضمینی و ترغیب کننده در کنار گزینه فراخوانی به اقدام، ترکیب مناسبی را ارائه کرده است. همچنین درج لوگو جهت برندینگ هم به خوبی انجام شده است.

بنر تبلیغاتی باکسار

بر خلاف سایر سایتهای مد و لباس که از تصویر مدلها در بنر خود استفاده می کنند باکسار از وکتور محصولات خود استفاده کرده و با جمله ای ساده و تا حدودی عامیانه برای پرزنت محصولات خود استفاده کرده است.

در نهایت هم با تاکید روی تخفیفهای خود، مخاطب را برای کلیک و “مشاهده و خرید آنلاین” ترغیب می کند.

از لوگو هم به خوبی در فریمهای داخلی و فریم انتهایی استفاده شده تا برندینگ سایت محقق شود. البته استفاده از بک گراند روشن و المانهای تیره به خوبی بحث تضاد رنگ و تاکید روی پیام را انجام داده است.

بنر تبلیغاتی تابان پرواز آسیا

این بنر تبلیغاتی سبب می شود تا دایره را دنبال کنیم و به این فکر کنیم که در نهایت، چه تصویری نمایش داده می شود! این بنر به خوبی توجه اولیه مخاطب را جلب کرده و سپس، با خدمات خود را به خوبی در دو فریم ارائه می دهد.

بنر تبلیغاتی کاروانرو

کاروانرو، با این بنر خود که در ابتدای ماه مهر اجرا شده بود مخاطبان دانشجو را هدف قرار داد. استفاده از طراحی تخته و گچ که حالتی نوستالژیک داشته و مثبت است سبب شده تا با یک نگاه، متوجه ارتباط موضوعی آن با بحث تحصیل و مدرسه شویم.

همچنین، طراحی جذاب ماشین متحرک سبب می شود تا اصطلاحاً با بنری نسبتاً فان مواجه شویم و سپس به راحتی و بدون از تصاویر متحرک و چشمک زن، متن بنر را مطالعه کنیم.

بنر تبلیغاتی تیک بان

بنر جذاب دیگری از تیک بان! این بنر خلاقیت بسیار بالایی داشته که به ندرت در وب فارسی شاهد چنین ایده هایی با خلاقیتی ظریف اما حرفه ای مواجه می شویم.

استفاده از سایه هواپیما و نیز هواپیمای متحرک در تصاویر مناطق گردشگری جهان، بحث سفر را به خوبی به تصویر می کشد. همچنین بار دیگر، شعار تیک بان را به همراه لوگو و فراخوانی به اقدام مشاهده می کنیم.

رنگ بندی این بنر هم در کنار قالب فلت آن، جلوه گرافیکی جذابی به آن بخشیده است.

بنر تبلیغاتی دندانپزشکی لاله

معمولاً بنرهای کسب و کارهای غیر آنلاین طراحی جذاب و حرفه ای ندارند. اما این بنر را می توان از این موضوع مستثنی دانست. عنوان و عکس اصلی بنر به صورت ثابت بوده که سبب می شود در کمترین زمان، موضوع بنر را متوجه شویم.

همچنین متن ترغیب کننده ای برای خدمات دندانپزشکی استفاده شده که هم جنبه اطلاع رسانی داشته و هم بیان مزیت. در نهایت هم مخاطب را به دریافت اطلاعات تماس(و نه مراجعه به دندانپزشکی) دعوت می کند.

بنر تبلیغاتی دیجی چارتر

بنر دیجی چارتر، با کمترین تحرک سعی داشته تا مفهوم خرید آسان بلیط چارتری را با استفاده از اپلیکیشن خود نمایش دهد. گرچه لوگو کوچک است و به راحتی دیده نمی شود اما در کل، این بنر نمره قابل قبولی می گیرد و به جای استفاده از گزینه “خرید بلیط” از “رزرو آنلاین” استفاده کرده است.

تفاوت این دو عبارت در این است که خرید بلیط، یک نیاز مقطعی بوده و همه به طور دائم به آن نیاز نداریم.در نتیجه ممکن است ترغیب کمتری ایجاد کند.

اما “رزرو آنلاین” به خرید بلیط در همین لحظه اشاره ای ندارد و صرفاً برای آینده و سفرهای آتی خود قابل استفاده است.همچنین چمدان آماده و لباس پوشیده شده بیانگر آمادگی سفر می باشد که با مفهوم بلیط چارتری کاملاً همخوانی دارد.

بنر تبلیغاتی پاویش

به جز اینکه گزینه فراخوانی به اقدام کوچک بوده، متن مناسب ندارد و اطرافش المان های متعددی وجود دارد استفاده از یک نوع محصول خاص برای بنر تبلیغاتی معمولاً بازدهی مناسبی دارد.

تاکید بر تنوع برندهای جاروبرقی به نوعی مزیت فروشگاه اینترنتی را در تنوع کالایی و البته تنوع قیمتی نشان می دهد.

بنر تبلیغاتی تیک بان

در این بنر هم تکنیک تیک بان در استفاده ترکیبی از المان های ثابت و متحرک به خوبی دیده می شود. نمایش پرواز به مقاصد گردشگری جهان در کنار نام برند به خوبی می تواند پیام بنر را در ذهن مخاطب جا بیاندازد.

همانطور که مشاهده می کنید این بنر نیز ایده خلاقانه ای داشته و با بسیاری از بنرهای مشابه فروش بلیط متفاوت است.

بنر تبلیغاتی چی بپوشم

سایت چی بپوشم با این بنر خود بر عنوان و ماهیت محتوای خود تاکید کرده است. در این بنر تبلیغاتی، فردی را مشاهده می کنیم که لباسهای مختلفی را امتحان می کند که این مشکل، همان سوال “چی بپوشم؟” می باشد.

[symple_divider style=”dotted” margin_top=”” margin_bottom=””]

به طور کلی، یک بنر تبلیغاتی بهینه زمانی مشخص می شود که در عمل، به مخاطبان نمایش داده شده و آمار CTR آن سنجیده شود. اما می توان با استفاده از تکنیکهای استفاده شده در سایر بنرها و نیز تست A/B سعی کنیم بنرهای خود را بهینه تر و سناریویی خلاقانه تر برای بنر خود طراحی کنیم.

به نظر شما، کدام یک از این ده بنر، رتبه اول را به دست می آورد؟