وقتی بدانید مشتریان شما سطح درک،فهم و انتظارات بالایی داشته و به کیفیت اهمیت می دهند باید سعی کنید از صرف ارائه محصول و خدمات خودداری کرده و در همه ابعاد، کیفیت کاری خود را ارتقا دهید. یکی از این بُعدها که مستقیماً در جلب توجه مخاطب و جذب آن به عنوان کاربر/مشتری تاثیرگذار است “بازاریابی محتوا ” نام دارد.
بازاریابی محتوا ابزاری بسیار قدرتمند در بحث بازاریابی اینترنتی بوده که می تواند به بهترین شکل، شما را از رقبایتان جدا کرده و برتریهای خدمات و محصولاتتان را به بازار و مشتری دیکته کند.
این بار به صورت موردی قصد دارم وبسایت بسیار ارزشمند ” متمم ” را به شما معرفی کرده و شیوه های تحسین برانگیز این سایت در استفاده از محتوا و بازاریابی محتوا یی را تحلیل نمایم.
متمم که به مدیریت استاد شعبانعلی اداره می شود در سالهای فعالیت خود هیچ گونه تبلیغات اینترنتی نداشته اما امروز یکی از بزرگترین، معتبرترین و پردرآمدترین سایتهای محتوامحور می باشد و این امر دلیلی جز استراتژی محتوایی غنی و حساب شده ندارد.
متمم، به شیوه های کلیشه ای نظیر فروش جایگاه تبلیغات بنری یا انتشار رپورتاژ آگهی درآمدزایی نمی کند بلکه صرفاً از راه انتشار مقالات و فروش محتوای خود توانسته کاربران بسیار زیادی را جذب نماید.
مقالات، دوره های آموزشی و محتوای دیجیتالی این سایت را در کمتر سایتهای فارسی زبان می توان یافت؛ به گونه ای که سرفصلهای دوره ها، محتوای دوره ها و استمرار در انتشار سلسله مقالات مرتبط و تکمیلی، این سایت را به صدر جدول رسانده است.
در ادامه، ۲۰ مورد از تکنیکهایی که در وبسایت متمم جهت ترغیب کاربران به فعالیت، مطالعه بیشتر و ارتقای عضویت انجام شده را به شما معرفی می کنم.با آراتیس همراه باشید…
بازاریابی محتوا در سایت متمم:
۱-ارج نهادن به کاربران خود و ترغیب بازدیدکننده ها به عضویت و تشویق اعضا به خرید عضویت ویژه با نمایش اطلاعات کاربران
۲-امتیازبندی کاربران و معرفی آنها برای ترغیب کاربران به فعالیت بیشتر و اثبات ارزش سیستم امتیازی سایت
۳-ارائه تقویم محتوایی برای انتشار در آینده
۴-ارائه حزییات آماری و عملکردی از کاربران که ترغیب به فعالیت بیشتر را در پی دارد(به همراه هویت بخشی به عضو)
۵-دسترسی کاربر به نظرات خود جهت پیگیری پاسخ ها و واکنشها به آن مطلب(افزایش بحث و تبادل نظر)
۶-تفکیک مطالب بر حسب کلمات تخصصی و تهسیل دسترسی به موضوعات مورد نظر کاربر
۷-امکان ثبت مطلب در لیست علاقه مندیها(که برای محتوا امری جدید است) با ادبیاتی اول شخص و موثر
۸-ترغیب به عضویت ویژه با ارائه دلیل این کار،حفظ سلسله مراتبط مطالعه دروس و معرفی اثربخش مطالب مرتبط و تکمیلی
۹-دسترسی به تمام مطالب مرتبط به صورت ترتیبی و هدفمند
۱۰-ارائه دلیل برای ارتقا به عضویت ویژه جهت مطالعه کامل مطالب
۱۱-تولید محتوا به صورت متنی و پادکست با نام “رادیو متمم”
۱۲-ایجاد ارتباط کاربر با کاربر با مطالعه آمار فعالیت کاربران و امکان رای و پاسخ دادن
۱۳-تشویق برای افزایش تعامل کاربران با سایت با ارائه متن و دلیل اثربخش
۱۴-هویت بخشی به سایت برای کاربران جدید جهت حفظ یکپارچگی و کیفیت محتوایی متمم با مخاطب قرار دادن کاربر
۱۵-ارج نهادن به برترین نظرات انتخابی توسط کاربران
۱۶-نمایش عمومی شناسنامه فعالیت کاربران(حامی متمم و ارزیاب در ۱ درس) که سبب ایجاد انگیزه برای فعالیت می شود(عنوان اعضای ویژه متمم، حامی متمم نام دارد)
۱۷-پیشگیری از نارضایتی های ناخواسته در خرید از سایت و ارائه توضیح جهت توجیه کاربر که سبب اعتمادسازی می شود
۱۸-نمایش مطالب مرتبط با ذکر کلمه و موضوع کلیدی اصلی مطلبی که کاربر در حال مطالعه آن است(ویژگی های درونگرایان)
۱۹-استفاده از واژه “حمایت از متمم” برای اعتبار عضویت ویژه به منظور ایجاد حس مثبت و وفاداری به برند
۲۰-پیامهای اختصاصی روزانه در پروفایل کاربری برای ترغیب کاربر به ورود روزانه به سایت
در انتها توصیه می کنم که ضمن ورود به سایت متمم و بررسی این تکنیکها، حتماً از مقالات ارزشمند آن نیز استفاده نمایید.
2 ديدگاه
سینا متولیان
بسیار عالی بود واقعا لذت بردم. تبریک به شما
احسان خواجوی
سپاس از شما جناب متولیان