اول مارکت توانست خود را به به لطف برنامه دورهمی به همه معرفی کند. گرچه بعدها در سایر برنامه های صدا و سیما نظیر دربی استقلال و پرسپولیس نیز مجدداً نامش را به عنوان اسپانسر شنیدیم اما در کل، چنین رویه ای برای معرفی و تبلیغ، تنها از سوی نهادهای قدرتمند و البته ثروتمندی نظیر همراه اول انتظار می رود.

در این مقاله قصد دارم به طور کامل، عملکرد همراه اول را از ایجاد اول مارکت، نحوه تبلیغات آن و وبسایت آن را تحلیل کنم تا از زاویه ای دیگر بتوان درسهای زیادی از اشتباهات غیر حرفه ای در یک فضای حرفه ای آموخت.

اول مارکت چیست؟

گرچه استفاده از نام “مارکت”،  مارکتهای اندرویدی نظیر بازار، مایکت، کندو، سیبچه و … را به ذهن تداعی می کند اما با مراجعه به وبسایت آن با تناقضاتی مواجه می شویم که سبب می شود این مارکت اندرویدی، برخلاف سایر مارکتهای مشابه جلوه نکند.

وقتی کیفیت بالای خدمات بازار و مایکت را در کنار تنوع بسیار بالای اپلیکیشنهای آن در نظر می گیریم انتظار خواهیم داشت که در اول مارکت نیز چنین کیفیتی را مشاهده می کردیم که چنین نشد.

در واقع به نظر می رسد هدف راه اندازی اول مارکت، ورود به بازار رقابتی مارکتهای ایرانی نبوده و صرفاً تلاشی بسیار ناکارآمد برای پرزنت کردن اپلیکیشنهای همراه اول و فروش خدمات مبتنی بر محتوا(10000 تومان پرداخت برای قرعه کشی) می باشد.

در حال حاضر مشخص نیست که دقیقاً ماهیت اول مارکت چیست:

  • یک مارکت اندروید باید تنوع اپلیکیشن بسیار بالایی داشته باشد و اپ های عمومی و رایگان مثل تلگرام، اینستاگرام و… را نیز ارائه دهد. پس نتیجه می گیریم که اول مارکت، مارکت اندروید نیست!
  • مرجع کتاب صوتی باید کتابهای متنوع و با موضوعات مختلف ارائه دهد. بهترین مثال، سایت نوار می باشد که به خوبی در این زمینه عمل کرده است. ارائه چند کتاب در موضوعی مشابه، نمی تواند توصیف صحیحی برای اول مارکت به عنوان مرجع کتابهای صوتی باشد.
  • تعداد اپلیکیشنهای بازی اول مارکت نیز بسیار کم بوده و بازی های معروف را ارائه نکرده است. پس درج عبارت “بازی ها” در ابتدای صفحه سایت آن نیز برای کاربران مناسب نخواهد بود.
  • مارکت اختصاصی همراه اول باید روی این موضوع زوم کرده و مشخص کند که اول مارکت، مارکت تخصصی اپلیکیشنهای همراه اول است. متاسفانه چنین رویه ای هم انجام نشده است.
  • محتمل ترین گزینه این است که همراه اول سعی کرده برای مقابله با حضور موفق ایرانسل در برنامه خندوانه، با سرویس اول مارکت و قرعه کشی های بزرگش، در صدا و سیما حضور پیدا کرده و توجهات را از ایرانسل به سمت خود جلب کند.

تبلیغات اول مارکت

اینکه چرا همراه اول برای تبلیغ اول مارکت حاضر شده هزینه های بسیار گزافی را برای اسپانسرینگ برنامه دورهمی و شهرآورد تهران متقبل شود این است شرکت هایی به عظمت همراه اول به دنبال جواب گرفتن در کوتاه مدت بوده و به علت سرمایه بالا، گزینه هایی را بری تبلیغات خود انتخاب می کنند که در کمترین زمان ممکن، بیشترین مخاطب را به دست آورند؛ قطعاً برای این منظور، صدا و سیما بهترین گزینه می باشد.

شاید اول مارکت با استفاده از قرعه کشی و فروش اپلیکیشنهایش توانسته بازگشت سرمایه خوبی به دست آورد اما در این صورت هم نکات بسیار مهمی مطرح می شود که به نظر من چنین سیاست تبلیغاتی برای این محصول کارامد نیست:

1-تبلیغات صدا و سیمایی اول مارکت مخاطبان بسیار زیادی را به دست آورده اما چنین مخاطبانی به طور موقت و کم عمق نسبت به آن جذب شده و با قطع تبلیغات، به سرعت اول مارکت را فراموش می کنند(عدم ماندگاری برند در ذهن و در عدم جذب مخاطبان وفادار )

2-طبق آمار الکسا رتبه اول مارکت در ایران 588 بوده و 30 درصد بازدیدکنندگان آن از گوگل هستند که همه بازدیدکنندگان ارگانیک آن از موتورهای جست و جو،  نام آن را جست و جو کرده اند.

گرچه در نگاه اول آمارهای خوبی به نظر می رسد اما اگر تنها بخشی از هزینه های میلیاردی اول مارکت در اسپانسرینگ صدا و سیما در فضای آنلاین هزینه می شد رتبه این سایت بسیار پایین تر بوده و به طور قطع، بازدهی ماندگارتری نیز به دست می آورد( جای تعجب دارد که یک محصول برای استفاده در فضای آنلاین، از تبلیغات دیجیتال خودداری می کند).

رتبه الکسای اول مارکت

3-زمانی باید برای تبلیغات اول مارکت چنین هزینه زیادی صرف می شد که سطح کیفیت اجرای آن و نیز خدمات ارائه شده آن در وضعیتی قابل قبول و مناسب باشد؛ مخصوصا زمانی که سطح انتظارات کاربران به دلیل وجود رقبای صاحبنام بالا می باشد.

با همه این تفاسیر، به نظر می رسد اول مارکت محصولی فرعی بوده و به عنوان راه حلی مقطعی و اصطلاحاً دم دستی برای پیشبرد برخی اهداف استفاده شده است. لذا انتظار می رود در آینده ای نزدیک، همراه اول اصلاحات عمده ای را روی این نوزاد نارس خود اجرا کند.

وبسایت اول مارکت

در شرایطی که روز به روز کیفیت فنی و ظاهری وبسایتهای تجاری در ایران در حال رشد و بهبود می باشد سایت اول مارکت – به عنوان زیرمجموعه ای از برندی بزرگ – خلاف جهت همه شنا کرده و محصولی به شدت ضعیف ارائه نموده است.

اینکه چرا مدیران همراه اول حاضر شدند هزینه های میلیاردی اسپانسرینگ را متقبل شده اما هزینه اندکی را برای ارتقای فنی و گرافیکی  سایت اول مارکت انجام دهند جای سوال دارد.

به عنوان مثال، در گوشه چپ سایت اول مارکت، آیکون اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی را مشاهده می کنیم که با کلیک روی آن، آدرس شبکه های اجتماعی اول مارکت نمایش داده می شود! نکته دیگر اینکه هر 5 شبکه اجتماعی آن، یک نام کاربری مختلف دارد که این نیز در نوع خود جای بحث دارد.

در تصاویر زیر می توانید بخشی از نواقص سایت اول مارکت را مشاهده کنید:

سایت اول مارکت دانلود اپلیکیشن اول مارکت

البته وضعیت اپلیکیشن اول مارکت بسیار بهتر از سایت آن می باشد اما همچنان فاصله بسیار زیادی تا مارکتهای صاحبنام ایرانی دارد.

نکته جالب دیگر آنکه دامنه سایت avvalmarket.ir در تاریخ اوایل 2016 ثبت شده و انتظار می رفت که دامنه avalmarket.ir نیز توسط همراه اول ثبت شود اما کافیست به دامنه دوم مراجعه کرده تا متوجه شوید این دامنه که در تاریخ 2016-08-02 توسط یک خانم ثبت شده برای معرفی کانال تلگرام با موضوع سرگرمی و به نام “اول مارکتی ها” می باشد!

قطعاً این سهل انگاری بزرگی برای همراه اول می باشد که سبب شده از نام محصول میلیادریش سو استفاده شده و اعتبار آن زیر سوال رود…

گرچه همچنان می توان نقدهای بیشتری از اول مارکت را بیان کرد اما تکمیل این مقاله را بر عهده شما می گذارم تا برداشت خود را از اول مارکت و تبلیغات گسترده آن بیان کرده و آینده آن را پیش بینی کنید.